The purpose of this study was to determine the learning outcomes of grade 1 students at MI Muhammadiyah Sidorejo Bandongan Magelang by applying the GBL (Game Based Learning) method on the material of Rights and Obligations. This research is a classroom action research conducted in two cycles through the steps of planning, implementation, observation, and reflection. By using qualitative and quantitative description approaches and data collection methods including interviews, observations, pre-tests, and post-tests to measure the learning outcomes of students. The results showed that the GBL method succeeded in improving students' learning outcomes. Cycle I was carried out with an average score of 74, while in Cycle II, there was a significant increase to 89. The learning outcomes of students in cycle I showed an average pre-test score of 66 with 3 students who were complete and 7 students who were not complete, while the average score of the post-test was 74 with 4 students who were complete and 6 students who were not complete. In cycle II, the average value of the post-test increased to 89 with 9 learners who were complete and 1 learner who was not complete. These results represent the success of the application of class action in improving student learning outcomes. ABSTRAKTujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengetahui hasil belajar peserta didik kelas 1 di MI Muhammadiyah Sidorejo Bandongan Magelang dengan menerapkan Metode GBL (Game Based Learning) pada materi Hak dan Kewajiban. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus melalui langkah perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Dengan menggunakan pendekatan deskripsi kualitatif dan kuantitatif serta metode pengumpulan data meliputi wawancara, observasi, pre-tes, serta post-test untuk mengukur hasil belajar dari peserta didik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa metode GBL berhasil meningkatkan hasil belajar peserta didik. Siklus I dilaksanakan dengan hasil perolehan nilai rata-rata sebesar 74, sedangkan pada Siklus II, terjadi sebuah peningkatan yang signifikan menjadi 89. Hasil belajar peserta didik pada siklus I menujukkan nilai rata-rata pre-test sebesar 66 dengan 3 peserta didik yang tuntas dan 7 peserta didik yang belum tuntas, sementara nilai rata-rata dari post-test sebesar 74 dengan 4 peserta didik yang tuntas dan 6 peserta didik yang belum tuntas. Pada siklus II nilai rata-rata post-test meningkat menjadi 89 dengan 9 peserta didik yang tuntas dan 1 peserta didik yang belum tuntas. Hasil tersebut merepesentasikan keberhasilan penerapan tindakan kelas dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik.
Copyrights © 2025