Bahasa: Jurnal Keilmuan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
Vol 7, No 1 (2025): Bahasa: Jurnal Keilmuan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Pengaruh Model Pembelajaran Pasangan dalam Praktik Terhadap Keterampilan Berpidato Siswa Kelas IX SMPN 3 Bontonompo

Rahayu, Rahayu (Unknown)
Azis, Azis (Unknown)
Garim, Idawati (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Apr 2025

Abstract

This study aims to determine the effect of the pair learning model in practice on students' speech skills. This study is a type of pre-experimental research using a one group pretest-posttest design. The study was conducted at SMPN 3 Bontonompo, Gowa Regency, specifically in Class IX with a sample of 53 people. Sampling was carried out using the census technique. The research data were obtained from the test technique, namely the speech skills practice test. The data were analyzed using descriptive statistics and inferential statistics using SPSS Version 26. Based on the results of the data analysis, the mean pretest value was 58.25 and the mean posttest value was 85.36. Thus, there was an increase from the less skilled category (58.25) to the skilled category (85.36). The results of the hypothesis test using the T-Test obtained a sig. value of 0.000 which means it is less than 0.05. This shows that the use of the pair learning model in practice has a significant effect on the speech skills of class IX students of SMP Negeri 3 Bontonompo, Gowa Regency.  Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran pasangan dalam praktik terhadap keterampilan berpidato siswa. Penelitian ini merupakan jenis penelitian pre-eksperimen dengan menggunakan desain one group pretest-posttest. Penelitian dilaksanakan di SMPN 3 Bontonompo, Kabupaten Gowa terkhusus pada Kelas IX dengan jumlah sampel 53 orang. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik sensus. Data penelitian diperoleh dari teknik tes, yakni tes praktik keterampilan berpidato. Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan statistik inferensial dengan menggunakan SPSS Versi 26. Berdasarkan hasil analisis diperoleh nilai mean pretest sebesar 58,25 dan nilai mean posttest 85.36. Dengan demikian terjadi peningkatan dari kategori kurang terampil (58,25) menjadi kategori terampil (85,36). Hasil uji hipotesis menggunakan Uji-T diperoleh nilai sig. 0,000 yang berarti lebih kecil dari 0,05. Hal ini menunjukkan bahwa penggunaan model pembelajaran pasangan dalam praktik berpengaruh secara signifikan terhadap keterampilan berpidato siswa kelas IX SMP Negeri 3 Bontonompo, Kabupaten Gowa.

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

bahasa

Publisher

Subject

Humanities Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Focuses on publishing the original research articles, review articles from contributors, and the current issues related to language and literature education, linguistics and ...