Someone who has high self-confidence tends to believe that they can find answers to the obstacles they face. On the other hand, individuals with low self-confidence will feel that they cannot solve the problems they face. Based on preliminary studies, it was found that students' self-confidence tends to be low, which requires assistance so that students can become more resilient in the academic process. The modeling method is used in group guidance services provided as part of mentoring. This research aims to determine the increase in self-confidence through student modeling techniques at SMPN 02 Silo. Qualitative research design with PTBK research type. The respondents studied were 36 students, with 6 students selected using purposive sampling as the sample. The data collection method was carried out using a questionnaire. The research results showed that more than 75% of the sample experienced increased academic resilience. These findings indicate that the modeling technique of group guidance services can increase self-confidence. Future researchers are expected to truly understand the guidance of modeling technique groups for research success. ___________________________________________________________________Seseorang dengan self-confidence tinggi cenderung meyakini bahwa mereka mampu untuk mencari jawaban atas kendala yang mereka hadapi. Sebaliknya, seseorang dengan self-confidence rendah akan merasa bahwa mereka tidak mampu untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi. Berdasarkan studi pendahuluan, ditemukan bahwa self-confidence siswa cenderung rendah, sehingga mereka memerlukan dukungan untuk menjadi lebih tangguh dalam menjalani proses akademik. Metode modeling diterapkan dalam layanan bimbingan kelompok sebagai bagian dari pendampingan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan self-confidence melalui teknik modeling siswa di SMPN 02 Silo. Desain penelitian kualitatif dengan jenis penelitian PTBK. Responden yang diteliti berjumlah 36 siswa, dengan 6 siswa dipilih secara purposive sampling sebagai sampel. Metode pengumpulan data dilakukan menggunakan kuesioner. Hasil penelitian mengungkapkan bahwa lebih dari 75% sampel mengalami peningkatan resiliensi akademik. Temuan ini mengindikasikan bahwa layanan bimbingan kelompok teknik modeling dapat meningkatkan self-confidence. Peneliti selanjutnya diharapkan benar memahami terkait bimbingan kelompok teknik modelling untuk keberhasilan penelitian.
Copyrights © 2025