ABSTRACT Learning is a process of learning activities to acquire knowledge. The learning process in the classroom should be directed towards being able to understand the information obtained and relate it to everyday life. The purpose of this research was to obtain information on effect the integration of chunking techniques and writing is thinking on students' thinking levels on the material of human reproductive system. The method used in this study was a quasi-experimental study with a pretest and posttest design. The subjects of this study were 56 students of class XI MIPA at a Senior High School in Tasikmalaya City who were selected through a purposive sampling technique. The instruments in the study used multiple choice questions and essay questions. The findings showed that students whose learning process used the integration of chunking techniques and writing is thinking had an effect on students' thinking levels. The integration of chunking techniques and writing is thinking can help process information by breaking down information into simpler pieces of information to make it easier for students to process the knowledge they have acquired and then write the information they have obtained into simpler language so as to help students in the learning process. ABSTRAK Pembelajaran merupakan suatu proses kegiatan belajar untuk memperoleh pengetahuan. Proses pembelajaran di dalam kelas seharusnya diarahkan untuk dapat memahami informasi yang diperolehnya dan dihubungkan dalam kehidupan sehari-hari. Tujuan penelitian ini adalah untuk memperoleh informasi pengaruh integrasi teknik chunking dan writing is thinking terhadap level berpikir siswa pada materi sistem reproduksi manusia. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasy eksperimen dengan desain pretest and posttest design. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI MIPA di salah satu SMA Negeri Kota Tasikmalaya yang berjumlah 56 siswa yang dipilih melalui teknik purposive sampling. Instrumen dalam penelitian menggunakan soal multiple choice dan soal uraian. Hasil temuan menunjukkan bahwa siswa yang proses belajarnya menggunakan integrasi teknik chunking dan writing is thinking berpengaruh terhadap level berpikir siswa. Integrasi teknik chunking dan writing is thinking dapat membantu memproses informasi dengan memecah informasi menjadi potongan informasi yang lebih sederhana untuk memudahkan siswa dalam memproses pengetahuan yang diperolehnya kemudian menuliskan informasi yang diperolehnya kedalam bahasa yang lebih sederhana sehingga membantu siswa dalam proses pembelajaran.
Copyrights © 2025