This study aims to evaluate the effectiveness of digital-based learning media in supporting vocational high school (SMK) education through a meta-analysis approach. The research background is based on the need for educational transformation in the digital era, particularly in competency-based learning in SMKs. The method employed is a quantitative meta-analysis of 21 reputable journal articles indexed in SINTA, focusing on statistical data processing such as effect size to measure the impact of digital media on learning outcomes. The results indicate that digital-based learning media has a significant positive effect on improving student learning outcomes, with an average effect size of 1.115 (strong category). Media such as Macromedia Flash (1.028), Geogebra (0.852), and Cabri (0.805) contributed the most, while three-dimensional geometry recorded the highest effect size (1.812). The study concludes by recommending the use of digital media tailored to the subject matter to optimize learning outcomes. The implications of this research can serve as a foundation for developing more effective digital learning media in SMKs. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi efektivitas penggunaan media pembelajaran berbasis digital dalam mendukung pembelajaran di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) melalui pendekatan meta-analisis. Latar belakang penelitian didasarkan pada kebutuhan transformasi pendidikan di era digital, terutama dalam konteks pembelajaran berbasis kompetensi di SMK. Metode yang digunakan adalah meta-analisis kuantitatif terhadap 21 artikel jurnal bereputasi yang terindeks dalam SINTA, dengan fokus pada pengolahan data statistik seperti effect size untuk mengukur dampak media digital terhadap hasil belajar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media pembelajaran berbasis digital memiliki pengaruh penggunaan yang signifikan terhadap peningkatan hasil belajar siswa, dengan rerata effect size sebesar 1,115 (kategori kuat). Media seperti Macromedia Flash (1,028), Geogebra (0,852), dan Cabri (0,805) memberikan kontribusi tertinggi, sementara materi dimensi tiga mencatat effect size tertinggi (1,812). Simpulan penelitian merekomendasikan penggunaan media digital yang disesuaikan dengan materi ajar untuk optimalisasi hasil belajar. Implikasi penelitian ini dapat menjadi landasan bagi pengembangan media pembelajaran digital yang lebih efektif di SMK
Copyrights © 2025