The ethnopedagogy approach, by associating learning with the local wisdom context in Indonesian language learning material writing, can be a relevant solution. Ethnopedagogy is an education about culture that includes various fields. The study's goal was to find out how students felt about the integrated ethnopedagogy approach (PjBL) in Indonesian language learning materials, especially when it came to writing paragraph descriptions. This study employs a quantitative methodology, utilizing a questionnaire for analysis. The Indonesian School in Riyadh administered a questionnaire containing six statements to fourth-grade students. This statement represents aspects of learning motivation, material relevance, and writing ability. We distributed and processed the student-collected data using the percentage perception questionnaire score criteria. Based on the criteria of strongly agree or response percentage range of 79% to 83%, the results showed that students liked the integrated ethnopedagogy approach of PjBL in learning Indonesian. This is because students feel more involved in the project with relevant material, so they are motivated to learn, and their writing skills are better and more creative. ABSTRAKPendekatan etnopedagogi dengan mengaitkan pembelajaran dengan konteks budaya lokal dalam pembelajaran Bahasa Indonesia materi menulis paragraf deskripsi dapat menjadi solusi yang relevan. Etnopedagogi adalah pendidikan yang mempelajari tentang budaya yang di dalamnya mencakup berbagai bidang. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana persepsi siswa terhadap pendekatan etnopedagogi terintegrasi PjBL dalam pembelajaran Bahasa Indonesia materi menulis paragraf deskripsi. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dekriptif menggunakan angket. Sebuah angket yang berisi 6 pernyataan diberikan kepada 20 siswa kelas IV dari Sekolah Indonesia Riyadh. Pernyataan ini mewakili aspek motivasi belajar, relevansi materi, dan kemampuan menulis. Data yang dikumpulkan oleh siswa disebarkan dan diolah menggunakan kriteria skor angket persepsi persentase. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa memberikan respons yang positif terhadap Pendekatan Etnopedagogi Terintegrasi PjBL dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia dengan kriteria sangat setuju atau rentang persentase respons 79% hingga 83%. Hal ini disebabkan karena siswa merasa lebih terlibat dalam proyek dengan materi yang relevan sehingga siswa termotivasi untuk belajar dan kemampuan menulisnya lebih baik dan kreatif.
Copyrights © 2025