Abstract: This research was conducted on hydroponic farmers in Kelambir V Village, famous for agricultural commodities, where based on surveys and interviews with farmers and Umkm Eco Farm, Kelambir V Village, especially Umkm Eco Farm, has agricultural products, especially hydroponic healthy vegetables. However, the problems faced include marketing agricultural products is still limited to their own circles with conventional buying and selling to friends, family and friends and have not been able to penetrate a wider market. The research conducted aims to build a hydroponic sales application. The development of this website-based hydroponic farming sales system successfully facilitates transactions between consumers and Eco Farm more efficiently. The system also improves the sales management process and provides a better shopping experience for consumers. This implementation shows that the use of digital technology in the agricultural sector, especially the sale of hydroponic products, can increase operational effectiveness and efficiency and expand market reach. Keywords: Sales, Agriculture, Hydroponics, Green Vegetables, Website Abstrak: Penelitian ini dilakukan pada petani hidroponik di Desa kelambir V terkenal dengan komoditas pertanian, dimana berdasarkan survey dan wawancara dengan petani dan umkm Eco Farm Desa kelambir V khususnya umkm Eco Farm memiliki hasil pertanian khususnya sayuran sehat hidroponik. Namun permasalahan yang dihadapi diantaranya pemasaran hasil pertanian masih dilakukan terbatas pada kalangan sendiri dengan jual beli konvensional kepada teman, keluarga dan sahabat dan belum mampu menembus pasar yang lebih luas. Penelitian dilakukan bertujuan untuk membangun sebuah aplikasi penjualan hidroponik. Pengembangan sistem penjualan hasil pertanian hidroponik berbasis website ini berhasil memfasilitasi transaksi antara konsumen dan Eco Farm dengan lebih efisien. Sistem ini juga memperbaiki proses manajemen penjualan dan memberikan pengalaman belanja yang lebih baik bagi konsumen. Implementasi ini menunjukkan bahwa penggunaan teknologi digital dalam sektor pertanian, khususnya penjualan hasil hidroponik, dapat meningkatkan efektivitas dan efisiensi operasional serta memperluas jangkauan pasar. Kata kunci: Penjualan, Pertanian, Hidroponik, Sayuran Hijau, Website
Copyrights © 2025