Instructional media is a component of teaching methods that can be used to enhance the process of teacher-student interaction and student interaction with their learning environment. The use of instructional media is expected to improve the quality of the teaching and learning process which can ultimately affect student learning outcomes to be better. Based on observations conducted in science class of high school, it was found that teachers in the Biology subject found it difficult to provide a clear and detailed description of the human circulatory system due to the used teaching instrument. It could also be seen from the score of student evaluation which are almost all at the minimum standard of completeness score, even more some of them was scoring below the standard. Because of some issues, instructional media in the form of three-dimensional media (3D) is needed to simulate the human circulatory system and help students understand the subject. 3D simulations for this subject are made on an interactive multimedia, so the students can interact with the media and also able to see 3D simulations of the large and small blood circulation in human body. 3D simulation of the human circulatory system was successfully created in the form of interactive media and being used by grade XI students at MAN 1 Sambas as a biology learning media to help the student to understand the material of the human circulatory system. The effect of using 3D simulation of the human circulatory system in learning improve student understanding that was observed from the pretest and posttest data of students before and after using the instructional media. As a result, there was a 52% increase in the number of students whose scores were complete after learning with 3D simulation. ABSTRAK Media pembelajaran merupakan salah satu komponen metode pembelajaran yang dapat digunakan untuk meningkatkan proses interaksi guru-siswa dan interaksi siswa dengan lingkungan belajarnya. Penggunaan media pembelajaran diharapkan dapat meningkatkan kualitas proses belajar mengajar yang pada akhirnya dapat mempengaruhi hasil belajar siswa menjadi lebih baik. Berdasarkan hasil observasi yang dilakukan di kelas IPA SMA, ditemukan bahwa guru mata pelajaran Biologi mengalami kesulitan dalam memberikan uraian yang jelas dan rinci tentang sistem peredaran darah manusia dikarenakan alat peraga yang digunakan. Hal ini juga dapat dilihat dari nilai penilaian siswa yang hampir seluruhnya berada pada Standar Ketuntasan Minimal (SKM), bahkan ada yang nilainya dibawah standar. Oleh karena itu, diperlukan media pembelajaran berupa media tiga dimensi (3D) untuk mensimulasikan sistem peredaran darah manusia dan membantu siswa dalam memahami materi. Simulasi 3D pada mata pelajaran ini dibuat pada media multimedia interaktif, sehingga siswa dapat berinteraksi dengan media dan juga dapat melihat simulasi 3D peredaran darah besar dan kecil pada tubuh manusia. Simulasi 3D sistem peredaran darah manusia berhasil dibuat dalam bentuk media interaktif dan digunakan oleh siswa kelas XI MAN 1 Sambas sebagai media pembelajaran biologi untuk membantu siswa dalam memahami materi sistem peredaran darah manusia. Pengaruh penggunaan simulasi 3D sistem peredaran darah manusia dalam pembelajaran meningkatkan pemahaman siswa yang terlihat dari data pretest dan posttest siswa sebelum dan sesudah menggunakan media pembelajaran. Hasilnya, terjadi peningkatan jumlah siswa yang nilainya tuntas setelah pembelajaran dengan simulasi 3D sebesar 52%.
Copyrights © 2025