The current education system is considered to still emphasize intellectual potential (IQ) too much and does not provide an adequate portion in the development of emotional (EQ) and spiritual (SQ) aspects. The purpose of this study is to examine in depth how the implementation of practicums in science learning can affect students' creativity and contribute to improving learning outcomes. This study uses a quantitative approach with a quasi-experimental research type that aims to analyze the effect of science practicums on students' creativity and learning outcomes. The research design used is a pre-experimental design with a One-Group Pretest-Posttest Design model. Data collection was carried out through several methods to ensure the validity and reliability of the research results. Data analysis in this study used descriptive statistics to describe data characteristics and inferential statistics to test the research hypothesis. The results showed a significant increase in student learning outcomes after the implementation of science practicums. The average pretest score of 44.33 (less category) increased to 83.33 (very good category) on the posttest. The average increase (gain score) reached 39.00 points, which shows the effectiveness of the practicum in improving students' understanding of science materials. It can be concluded that the implementation of science practicums has been proven to significantly improve the creativity and learning outcomes of class VII A students of SMP Islamiyah Widodaren. ABSTRAKSistem pendidikan saat ini dirasa masih terlalu menekankan pada potensi intelektual (IQ) dan kurang memberikan porsi yang memadai dalam pengembangan aspek emosional (EQ) maupun spiritual (SQ). Tujuan penelitian ini adalah untuk mengkaji secara mendalam bagaimana pelaksanaan praktikum dalam pembelajaran IPA dapat mempengaruhi kreativitas siswa dan berkontribusi terhadap peningkatan hasil belajar. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis penelitian eksperimen semu (quasi experiment) yang bertujuan untuk menganalisis pengaruh praktikum IPA terhadap kreativitas dan hasil belajar siswa. Desain penelitian yang digunakan adalah pre-experimental design dengan model One-Group Pretest-Posttest Design. Pengumpulan data dilakukan melalui beberapa metode untuk memastikan validitas dan reliabilitas hasil penelitian. Analisis data dalam penelitian ini menggunakan statistik deskriptif untuk menggambarkan karakteristik data dan statistik inferensial untuk menguji hipotesis penelitian. Hasil menunjukkan adanya peningkatan yang signifikan pada hasil belajar siswa setelah pelaksanaan praktikum IPA. Rata-rata nilai pretest sebesar 44,33 (kategori kurang) meningkat menjadi 83,33 (kategori baik sekali) pada posttest. Peningkatan rata-rata (gain score) mencapai 39,00 poin, yang menunjukkan efektivitas praktikum dalam meningkatkan pemahaman siswa terhadap materi IPA. Dapat disimpulkan bahwa pelaksanaan praktikum IPA terbukti secara signifikan meningkatkan kreativitas dan hasil belajar siswa kelas VII A SMP Islamiyah Widodaren.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2025