Justek : Jurnal Sains Dan Teknologi
Vol 8, No 3 (2025): September

Implementasi Kriteria Watson Untuk Menganalisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Tipe High Order Thinking Skills

Mahsup, Mahsup (Unknown)
Abdillah, Abdillah (Unknown)
Syafril, Syafril (Unknown)



Article Info

Publish Date
16 Sep 2025

Abstract

Abstract:  Critical thinking skills are one of the skills needed in learning, but in reality, Indonesian students' thinking skills are still quite low. Students' weak ability to develop their reasoning skills in solving problems in mathematics, especially HOTS questions, causes them to experience difficulties and make many mistakes when solving story-type questions. The purpose of this study is to describe the mistakes made by students in solving High Order Thinking Skills (HOTS) type mathematics problems based on Watson's criteria. This study uses a qualitative approach with a descriptive method. The research instrument used in this study is an essay test consisting of 4 essay questions. Data analysis in this study included (1) Inaccurate data; (2) Inaccurate procedures; (3) Missing data; (4) Missing conclusions; (5) Conflicting response levels; (6) Indirect manipulation; (7) Skill hierarchy issues; (8) Errors other than the seven above. The research results indicate that the type of error most frequently committed by students based on Watson's criteria falls under the category of missing conclusions (omitted conclusion/oc) with an error rate of 100%. The type of error least frequently committed by students falls under the category of other errors (above other/ao) at 11.76%.Abstrak: Kemampuan berpikir kritis merupakan salah satu kemampuan yang dibutuhkan dalam pembelajaran, namun pada kenyataannyan kemampuan berpikir siswa Indonesia masih cukup rendah. Lemahnya kemampuan siswa dalam mengembangkan daya menalarnya pada penyelesaian masalah dalam pelajaran matematika terkhusus pada soal-soal HOTS menyebabkan siswa kesulitan serta banyak mengalami kesalahan saat menyelesaikan soal-soal bentuk cerita. Tujuan dari penelitian ini adalah mendeskripsikan kesalahan yang dilakukan siswa dalam menyelesaikan soal matematika bertipe High Order Thinking Skills (HOTS) berdasarkan kriteria Watson. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Instrumen penelitian yang digunakan dalam penelitian ini berupa tes essay yang terdiri dari 4 soal essay. Analisis data dalam penelitian meliputi (1) Data tidak tepat; (2) Prosedur tidak tepat; (3) Data Hilang; (4)  Kesimpulan hilang; (5) Konflik level respon; (6) Manipulasi tidak langsung; (7) Masalah hirarki keterampilan; (8) Kesalahan selain ketujuh diatas. Hasil penelitian dapat bahwa jenis kesalahan yang sering dilakukan oleh siswa berdasarkan kriteria watson terletak pada kategori kesimpulan hilang (ommited conclusion/oc) dengan persentasi kesalahan sebesar 100%. Kemudian jenis kesalahan yang paling sedikit dilakukan oleh siswa pada kategori kesalahan lainnya (above other/ao) 11.76%.

Copyrights © 2025