Kajian ini membincangkan epistemologi pendidikan AbdulHamid AbuSulayman (1936-2021) khususnya dalam konteks kerohanian dan instruksi dalaman tentang hubungan rumah tangga. Ia bertujuan memahami persoalan kekeluargaan dan rumah tangga ini dari konteks penafsirannya yang meluas terhadap maksud ayat mengikut semangat dan kehendak asal syariat. Metode kajian bersifat kualitatif berdasarkan penelitian pustaka dan tinjauan isi. Bahan kajian diperoleh daripada sumber primer dan sekunder yang terkait. Data dianalisis berasaskan pendekatan hermeneutik dan konteksual Abdullah Saeed dan Fazlur Rahman. Dapatan kajian menunjukkan pembaharuan epistemologis dan struktural yang diperkenalkan AbdulHamid AbuSulayman dalam karyanya “Marital Discord Recapturing Human Dignity through the Higher Objectives of Islamic Law” dalam proses pendidikan rumah tangga, yang dirumuskan berteraskan pendekatan dan pemahaman teks al-Qur’an dan hadith yang syumul yang meraikan kemaslahatan dan kebajikan kaum wanita dan kanak-kanak, serta pembelaan hak dan tanggungjawab mereka yang dijamin oleh hukum dan selari dengan fatwa-fatwa syariah yang mutakhir.
Copyrights © 2025