Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif
Vol 6, No 2 (2015): Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif

Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Melalui Strategi Abduktif-Deduktif Pada Pembelajaran Matematika

Shodikin, Ali (Unknown)



Article Info

Publish Date
16 Feb 2016

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah menggunakan strategi abduktif-deduktif. Penelitian yang dilakukan merupakan eksperimental dengan desain pretes-postes dan kelompok kontrol tidak acak pada siswa kelas XI di salah satu SMA di Kabupaten Pati, Jawa Tengah. Analisis data penelitian dilakukan secara kuantitatif-kualitatif berdasarkan kategori kemampuan awal matematis (KAM) maupun keseluruhan. Selain peningkatan kemampuannya, dianalisis pula interaksi antara pembelajaran dan KAM. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa yang mendapatkan pembelajaran dengan strategi abduktif-deduktif lebih baik daripada siswa yang mendapat pembelajaran ekspositori. Secara lebih rinci dari kategori KAM, hanya pada kategori tengah yang menunjukkan peningkatan yang lebih baik. Sedangkan pada kategori KAM atas dan bawah memiliki peningkatan kemampuan pemecahan masalah yang sama. Interaksi antara pembelajaran dan KAM dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah tidak menunjukkan hubungan yang signifikan.This research purpose is to improve the problem solving ability using abductive-deductive strategy. This study is experimental research using a pretest-posttest design with nonrandomized control group in XI class student at one senior high school in Pati, Central Java, Indonesia. Data analysis was performed by quantitative-qualitative analysis based on categories of early mathematical ability and overall. In addition, it also analyzed the interaction between learning and early mathematical ability. The results showed that the improvement of mathematical problem solving abilities in students with abductive-deductive strategy better than those who received the expository learning. More details based on early mathematical ability categories, only the middle category which showed better improvement. While the upper and the under categories have equal improvement. The interaction between learning and early mathematical ability showed no significant relationship to improve problem solving ability. 

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

kreano

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

Kreano is a place to share and communicate research results from researchers or invited authors. Kreano publishes original, novel, and empirical works in the field of mathematics education. Researchers can come from Lecturers, Teachers, Researchers, and students who need broad access to the ...