Majalah Ilmiah Bahasa dan Sastra
Vol 21, No 2 (2024): SALINGKA, Edisi Desember 2024

Pemahaman Siswa Tuli di SMPLB Terhadap Bacaan Bahasa Indonesia dalam Buku Teks Pelajaran

Yuranda, Ayyubie Cantika (Unknown)
Muslim, Mohammad Umar (Unknown)



Article Info

Publish Date
27 Dec 2024

Abstract

Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui dan mendeskripsikan tingkat pemahaman siswa Tuli terhadap teks bacaan bahasa Indonesia yang ada dalam buku pelajaran sekolah.Penelitian dilakukan dengan metode kualitatif di salah satu Sekolah Luar Biasa tingkat SMP kategori siswa Tuli/Tunarungu (SMPLB-B)di Depok, Jawa Barat. Data dalam penelitian ini adalah tulisan siswa atas jawaban tes yang diberikan. Partisipan berjumlah 13 orang siswa kelas 1—3. Penelitian ini diketahui bahwa kemampuan siswa memahami teks bacaan dalam bahasa Indonesia masih rendah. Siswa belum dapat menemukan, lalu mengubah kata tidak baku menjadi kata baku. Siswa juga cenderung belum dapat memahami pertanyaan-pertanyaan dalam bahasa Indonesia sehingga belum dapat menjawab pertanyaan yang ada dengan tepat. Dari jawaban yang ditulis oleh siswa, dapat diketahui bahwa siswa cenderung hanya menyalin tulisan dari teks bacaan tanpa menghubungkannya dengan pertanyaan atau instruksi yang diberikan.This study aims to examine and describe the comprehension levels of Deaf students in understanding Indonesian texts found in school textbooks. The research was conducted using a qualitative method at a Special Needs School (SLB) for junior high school-level Deaf students (SMPLB-B) in Depok, West Java. The data for this study consisted of students’ written responses to a given test. The participants included 13 students from grades 1 to 3. The findings revealed that the students' ability to comprehend Indonesian reading texts remains low. The students were unable to identify and transform non-standard words into standard forms. Additionally, they struggled to understand questions posed in Indonesian, which hindered their ability to provide accurate responses. Analysis of the students' written answers showed a tendency to copy text directly from the reading material without connecting it to the questions or instructions provided.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

SALINGKA

Publisher

Subject

Arts Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media Other

Description

Salingka, P-ISSN: 0216-1389, E-ISSN: 2615-3963 is a journal that publishes results of research focus on Identity in language and literature studies. This is including theoretical linguistics, applied linguistics, interdisciplinary linguistics, oral tradition, philology, semiotics, pure literature, ...