This study aims to examine educators’ efforts in stimulating the development of creativity through loose parts media for children aged 5–6 years at TK Lestari, Tanete Riattang District, Bone Regency, and to identify the supporting and inhibiting factors in this process. Early childhood creativity is a skill that can be developed through appropriate stimulation. One approach to stimulating creativity is the use of loose parts media open ended or flexible materials that can be used in various ways to produce unique and interesting outcomes that foster creativity in children. This research adopts a qualitative approach with a phenomenological design. Data were collected through observation, interviews, and documentation, involving the principal, educators, and learners as research subjects. The study focuses on the role of educators as guides and motivators in stimulating children's creativity through the stages of exploration, experimentation, and creative production. The findings reveal that educators guide children by providing initial examples and accompanying them flexibly without restricting their creative process. As motivators, educators offer support through verbal appreciation, praise, and the creation of an enjoyable learning environment. Supporting factors include the availability of materials, engaging learning approaches, and institutional support. Inhibiting factors identified include limited facilities, lack of storage space, and differences in children’s ability to respond to activities. Nonetheless, these challenges are addressed by educators through creative, adaptive, and solution oriented strategies   Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji upaya pendidik dalam merangsang perkembangan kreativitas melalui media loose parts pada anak usia 5–6 tahun di TK Lestari, Kecamatan Tanete Riattang, Kabupaten Bone, serta mengidentifikasi faktor pendukung dan penghambat dalam proses tersebut. Kreativitas anak usia dini merupakan keterampilan yang dapat dikembangkan melalui stimulasi yang tepat. Salah satu pendekatan untuk merangsang kreativitas adalah penggunaan media loose parts, yaitu bahan terbuka atau fleksibel yang dapat digunakan dengan berbagai cara untuk menghasilkan karya unik dan menarik yang mendorong kreativitas anak. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan desain fenomenologis. Data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi, yang melibatkan kepala sekolah, pendidik, dan peserta didik sebagai subjek penelitian. Studi ini memfokuskan pada peran pendidik sebagai pembimbing dan motivator dalam merangsang kreativitas anak melalui tahapan eksplorasi, eksperimen, dan produksi kreatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pendidik membimbing anak dengan memberikan contoh awal dan mendampingi secara fleksibel tanpa membatasi proses kreatif mereka. Sebagai motivator, pendidik memberikan dukungan melalui apresiasi verbal, pujian, dan menciptakan suasana belajar yang menyenangkan. Faktor pendukung meliputi ketersediaan bahan, pendekatan pembelajaran yang menarik, dan dukungan lembaga. Faktor penghambat yang diidentifikasi antara lain fasilitas yang terbatas, kurangnya ruang penyimpanan, dan perbedaan kemampuan anak dalam merespons aktivitas. Meskipun demikian, tantangan tersebut diatasi oleh pendidik dengan strategi yang kreatif, adaptif, dan berorientasi pada solusi.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2025