Abstract SMAN Kerjo is a high school that plays a crucial role in shaping students' character and academic abilities through education based on Pancasila values. This school is not only oriented towards academic achievement but also has a vision to produce a generation with high integrity, both morally and socially. Pancasila values serve as the primary foundation for all educational activities, so that students are guided to become intelligent individuals with noble character and able to contribute positively to society. One of the challenges SMAN Kerjo faces is the diversity of student backgrounds. Differences in family, social, and cultural environments significantly influence their reading interest and literacy skills. A strong reading interest is closely related to students' ability to understand, analyze, and internalize the values taught, including in Islamic Religious Education (PAI). Therefore, further exploration is needed to determine how the implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5) can synergize with students' reading interest to improve their literacy skills. The results of the study indicate that the implementation of P5 positively contributes to the development of critical, collaborative, and caring attitudes in students. Meanwhile, a high level of reading interest has been shown to strengthen literacy skills, particularly in understanding religious texts and the Islamic values contained in Islamic Religious Education (PAI). Thus, the synergy between the implementation of P5 and increased reading interest can produce students who not only excel academically but also possess in-depth religious literacy and character traits consistent with the values of Pancasila. Abstrak SMAN Kerjo merupakan salah satu sekolah menengah atas yang berperan penting dalam membentuk karakter dan kemampuan akademik siswa melalui pendidikan yang berbasis pada nilai-nilai Pancasila. Sekolah ini tidak hanya berorientasi pada pencapaian akademis, tetapi juga memiliki visi untuk mencetak generasi yang berintegritas tinggi, baik secara moral maupun sosial. Nilai-nilai Pancasila dijadikan landasan utama dalam seluruh aktivitas pendidikan, sehingga siswa diarahkan untuk menjadi pribadi yang cerdas, berakhlak mulia, dan mampu berkontribusi positif bagi masyarakat. Salah satu tantangan yang dihadapi SMAN Kerjo adalah keragaman latar belakang siswa. Perbedaan lingkungan keluarga, sosial, dan budaya membawa pengaruh signifikan terhadap minat baca serta kemampuan literasi mereka. Padahal, minat baca yang baik sangat erat kaitannya dengan kemampuan siswa dalam memahami, menganalisis, dan menginternalisasi nilai-nilai yang diajarkan, termasuk dalam mata pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI). Oleh karena itu, perlu dilakukan eksplorasi lebih lanjut mengenai bagaimana penerapan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) dapat bersinergi dengan minat baca siswa untuk meningkatkan kemampuan literasi mereka. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan P5 memberikan kontribusi positif terhadap pembentukan sikap kritis, kolaboratif, dan peduli pada siswa. Sementara itu, tingkat minat baca yang tinggi terbukti mampu memperkuat kemampuan literasi, khususnya dalam memahami teks-teks keagamaan dan nilai-nilai Islam yang terkandung dalam PAI. Dengan demikian, sinergi antara penerapan P5 dan peningkatan minat baca mampu menciptakan siswa yang tidak hanya unggul secara akademis, tetapi juga memiliki literasi keagamaan yang mendalam serta karakter yang sesuai dengan nilai-nilai Pancasila.
Copyrights © 2025