This research is motivated by the importance of effective learning models in elementary schools, particularly in the context of the Independent Curriculum (Kurikulum Merdeka), which emphasizes a student-centered approach. However, initial observations at SDN 14 Sungai Raya indicated that the fifth-grade science learning module still tended to be teacher-centered. Therefore, this study focused on examining the learning models planned by teachers in the fifth-grade science learning module, identifying the type of model used (teacher-centered vs. student-centered), and evaluating its suitability with the principles of the Independent Curriculum. This study used a descriptive qualitative approach. The research stages included data collection through documentation analysis of two learning modules (Food Chain and Ecosystem Balance) and structured interviews with fifth-grade teachers. Data analysis focused on model identification (Inquiry and TGT were found) and classification of the learning steps. The results showed that although the selected learning models (Inquiry and TGT) had the potential to be student-centered, the main finding was that the planning in the learning modules still showed a dominant role of the teacher at several stages and had not optimally implemented the full model syntax to encourage student engagement. It was concluded that the learning planning in the teaching module was not fully aligned with the spirit of the Independent Curriculum, requiring further reflection and development to make it more interactive and student-centered. ABSTRAKPenelitian ini dilatarbelakangi oleh pentingnya model pembelajaran yang efektif di sekolah dasar, terutama dalam konteks Kurikulum Merdeka yang menekankan pendekatan berpusat pada siswa. Namun, observasi awal di SDN 14 Sungai Raya menunjukkan bahwa modul ajar IPAS kelas V masih cenderung berpusat pada guru. Oleh karena itu, penelitian ini berfokus untuk mengkaji model pembelajaran yang direncanakan oleh guru dalam modul ajar IPAS kelas V, mengidentifikasi jenis model yang digunakan (berpusat pada guru vs. siswa), dan mengevaluasi kesesuaiannya dengan prinsip Kurikulum Merdeka. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Tahapan penelitian meliputi pengumpulan data melalui analisis dokumentasi terhadap dua modul ajar (materi Rantai Makanan dan Keseimbangan Ekosistem) serta wawancara terstruktur dengan guru kelas V. Analisis data difokuskan pada identifikasi model (Inkuiri dan TGT ditemukan) dan klasifikasi langkah pembelajarannya. Hasil penelitian menunjukkan bahwa meskipun model pembelajaran yang dipilih (Inkuiri dan TGT) berpotensi berpusat pada siswa, temuan utama adalah perencanaan dalam modul ajar masih menunjukkan dominasi peran guru di beberapa tahapan dan belum optimal mengimplementasikan sintaks model secara penuh untuk mendorong keaktifan siswa. Disimpulkan bahwa perencanaan pembelajaran dalam modul ajar belum sepenuhnya selaras dengan semangat Kurikulum Merdeka, sehingga diperlukan refleksi dan pengembangan lebih lanjut agar lebih interaktif dan berpusat pada siswa.
Copyrights © 2025