Jambura Journal of Informatics
VOL 7, N0 2: OKTOBER 2025 (IN PRESS)

Pengembangan Sistem Informasi Manajemen Konten Digital untuk UMKM (Studi Kasus: Kota Gorontalo)

Amuda, Putra Anshori Arta (Unknown)
Koniyo, Moh. Hidayat (Unknown)
Dwinanto, Arif (Unknown)
Yusuf, Rampi (Unknown)
Dangkua, Eka Vickraien (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Oct 2025

Abstract

ABSTRACT. Micro, Small, and Medium Enterprises (UMKM) in Gorontalo City utilize social media for marketing, yet its potential remains largely untapped due to time limitations and a lack of strategic digital content management. Preliminary surveys revealed that many UMKM lack a structured posting schedule and struggle to objectively measure their promotional effectiveness. To overcome these challenges, a web-based Digital Content Management Information System was designed and developed as a practical solution. The primary contribution of this study is a system that offers a centralized platform for MSMEs to plan and manage their posting schedules. It also includes an innovative "Interaction Level Assessment" feature that translates complex engagement metrics into a simple, understandable performance score (an ER value and an A-D Grade) and suggests straightforward follow-up actions for each piece of content based on its performance. The system was developed using the Pressman Waterfall model, following a structured sequence of phases: requirements analysis via interviews and surveys, system design using UML, code implementation, and functional testing. The outcome of this research is a digital content management system that provides a solution for managing digital content and assessing the interaction level for each post. The system was validated through comprehensive Black Box testing, which confirmed that all workflows function as intended.ABSTRAK. Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) di Kota Gorontalo telah mengadopsi media sosial untuk pemasaran, namun pemanfaatannya belum optimal akibat keterbatasan waktu dan kurangnya pemahaman strategi dalam manajemen konten digital. Survei awal menunjukkan bahwa banyak UMKM tidak memiliki jadwal posting yang terstruktur dan kesulitan dalam mengukur efektivitas promosi mereka secara objektif. Untuk mengatasi masalah ini, sebuah Sistem Informasi Manajemen Konten Digital berbasis web dirancang dan dibangun sebagai solusi praktis. Kontribusi utama penelitian ini adalah sebuah sistem yang menyediakan platform terpusat bagi UMKM untuk merencanakan dan mengelola jadwal postingan, serta fitur inovatif Penilaian Tingkat Interaksi yang mampu menerjemahkan metrik interaksi kompleks menjadi skor performa yang sederhana dan mudah dipahami (nilai ER dan Grade A-D), serta tindak lanjut sederhana pada setiap hasil yang didapatkan setiap konten. Sistem ini dikembangkan menggunakan metode Waterfall Pressman yang melalui tahapan sekuensial secara terstruktur, mulai dari analisis kebutuhan melalui wawancara dan survei, perancangan sistem dengan UML, implementasi kode, hingga pengujian fungsional. Hasil penelitian ini adalah pengembangan sistem informasi manajemen konten digital dikembangkan sebagai Solusi untuk manajemen konten digital dan memberikan penilaian Tingkat interaksi untuk setiap konten. sistem divalidasi melalui pengujian yang komprehensif. Pengujian Black Box mengonfirmasi bahwa seluruh alur kerja berfungsi secara baik.

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

jji

Publisher

Subject

Computer Science & IT

Description

Jambura Journal of Informatics (JJi) is a peer-reviewed open access journal published by Department of Informatics Engineering, Faculty of Engineering, Universitas Negeri Gorontalo (UNG), Indonesia. The journal is an archival journal serving the scientist and engineer involved in all aspects of ...