This study aims to analyze the quality of the textbook "Bahasa Indonesia: Pengobar Semangat for Grade III Elementary School" published in 2022 by the Ministry of Education, Culture, Research, and Technology. Although the book has been widely used in elementary schools to support the implementation of the Merdeka Curriculum, comprehensive evaluations of its four aspects content, language, presentation, and graphic appearance are still limited. This gap highlights the need for a systematic evaluation to ensure that the book truly supports the learning outcomes (CP) as well as the cognitive and linguistic development of Grade III students. This research employed a quantitative descriptive approach with an evaluation instrument based on indicators and descriptors aligned with the Merdeka Curriculum standards. The analysis covered the alignment of content with CP, the accuracy and clarity of the language, the appeal of the material presentation, and the effectiveness of the book’s visual design. Quantitative data were collected using a three-point Likert scale, while qualitative analysis was conducted on linguistic aspects, including phonology, morphology, syntax, discourse, and semantics. The findings indicate that the book demonstrates a high level of content conformity with CP, appropriate and communicative language use despite some weaknesses in morphology and discourse, varied and contextual material presentation, and visuals that enhance student engagement. Therefore, the implication of this study suggests that the book is suitable for use in classroom instruction, although minor revisions are recommended, particularly in linguistic elements and the smoothness of discourse transitions. ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kualitas buku teks "Bahasa Indonesia: Pengobar Semangat untuk SD Kelas III" yang diterbitkan tahun 2022 oleh Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. Meskipun buku ini telah digunakan secara luas di sekolah dasar dalam mendukung implementasi Kurikulum Merdeka, kajian komprehensif terhadap keempat aspeknya yakni isi, bahasa, penyajian, dan tampilan grafis masih terbatas. Gap ini menunjukkan perlunya evaluasi sistematis untuk memastikan buku benar-benar mendukung capaian pembelajaran (CP) serta perkembangan kognitif dan linguistik siswa kelas III SD. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif dengan instrumen evaluasi berdasarkan indikator dan deskriptor yang disesuaikan dengan standar Kurikulum Merdeka. Analisis dilakukan terhadap kesesuaian isi materi dengan CP, ketepatan dan kelugasan bahasa, daya tarik penyajian materi, serta efektivitas visualisasi dan desain tampilan buku. Data kuantitatif diperoleh melalui skala Likert tiga poin, sedangkan analisis kualitatif dilakukan pada aspek linguistik yang meliputi fonologi, morfologi, sintaksis, wacana, dan semantik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa buku ini memiliki kesesuaian isi yang tinggi dengan CP, penggunaan bahasa yang tepat dan komunikatif meskipun ditemukan beberapa kekurangan dalam aspek morfologi dan wacana, penyajian materi yang bervariasi dan kontekstual, serta tampilan visual yang mendukung keterlibatan siswa. Oleh karena itu, implikasi dari penelitian ini menunjukkan bahwa buku layak digunakan dalam pembelajaran, namun diperlukan perbaikan minor terutama pada aspek linguistik dan kehalusan transisi antarwacana.
Copyrights © 2025