Animated video-based learning media in Indonesian language learning at SDN 099 Masamba aims to find out how learning is implemented through the application of animated video media in the learning process, to find out whether students' critical thinking abilities increase after using animated video media in the learning process. This type of research is Classroom Action Research (PTK) which is carried out in two cycles consisting of four stages, namely planning, implementation, observation and reflection. The results of the research showed that there was an increase in the implementation of learning using animated video-based learning media in cycle I which received a good category score, in cycle II it increased to a very good category. Student activities through animated video-based learning media in learning Indonesian in cycle I received a good category, in cycle II it increased to a very good category. Students' thinking abilities in Indonesian language subjects through animated video-based learning media at SDN 099 Masamba in cycle I received an average score of 71 with a completion percentage of 56%, and in cycle II it increased with an average score of 81% and a completion percentage of 93% . So it can be concluded that through animated video-based learning media it can improve students' critical thinking skills in learning Indonesian in class IV SDN 099 Masamba.Keywords: Animation Video; Critical Thinking; Indonesian.Media pembelajaran berbasis video animasi dalam pembelajaran Bahasa Indonesia di SDN 099 Masamba bertujuan untukmengetahui bagaimana pelaksanaan pembelajaran melalui penerapan media video animasi dalam proses pembelajaran, mengetahui apakah kemampuan berpikir kritis siswa meningkag setelah diterapkan media video animasi dalam proses pembelajaran. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam dua siklus yang terdiri dari empat tahap yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan dan refleksi. Hasil penelitian menunjukkan terjadinya peningkatan keterlaksanaan pembelajaran dengan menggunakan media pembelajaran berbasis video animasi pada siklus I mendapat nilai kategori baik, pada siklus II meningkat kategori amat baik. Aktivitas siswa melalui media pembelajaran berbasis video animasi dalam pembelajaran Bahasa Indonesia pada siklus I mendapat kategori baik, pada siklus II meningkat dengan kategori amat baik. Kemampuan berpikir siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia melalui media pembelajaran berbasis video animasi di SDN 099 Masamba pada siklus I mendapat nilai rata-rata 71 dengan persentase ketuntasan 56%, dan pada siklus II meningkat dengan_ nilai rata-rata 81% dan persentase ketuntasan 93%. Sehingga dapat disimpulkan bahwa melalui media pembelajaran berbasis video animasi dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran bahasa Indonesia di kelas IV SDN 099 Masamba.Kata Kunci: Video Animasi; Berpikir Kritis; Bahasa Indonesia.
Copyrights © 2024