Jurnal Kewarganegaraan
Vol. 21 No. 2 (2024): September 2024

Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Pancasila Menggunakan Quizizz Paper Mode

Kurniawan, Feri (Unknown)
Chotimah, Umi (Unknown)
Anggraini, Nyimas Nuria Hasnah (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Sep 2024

Abstract

AbstractTeacher utilization and innovation in the use of learning media is an important factor in increasing students' interest in learning. Research aimed at increasing students' interest in Pancasila Education through using Quizizz Paper Mode at SMPN 33 Palembang. The method used was classroom action research consisting of three cycles. The subjects of this study involved all students of class VII.1 at SMPN 33 Palembang, totaling 31 students. The data collection technique in this research was observation carried out by three observers who then analyzed the data obtained using descriptive percentage data analysis techniques. The research results showed an increase in students' interest in learning after applying Quizizz Paper Mode in Pancasila Education. This is evidenced by the measurement of students' interest in learning at the pre-cycle stage, which was only 45%, then increased to 63% in cycle 1, then further increased to 79% in cycle 2, and finally reached 87% in cycle 3 (outstanding interest category).------------------------AbstrakPemanfaatan dan inovasi guru dalam penggunaan media pembelajaran merupakan faktor penting untuk meningkatkan minat belajar peserta didik. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan minat belajar peserta didik dalam mata pelajaran Pendidikan Pancasila melalui penggunaan media Quizizz Paper Mode di SMPN 33 Palembang. Metode yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas yang terdiri dari tiga siklus. Subjek dalam penelitian ini melibatkan seluruh siswa kelas VII.1 SMPN 33 Palembang yang berjumlah 31 orang. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah observasi yang dilakukan oleh tiga observer yang kemudian di analisis data hasil yang diperoleh menggunakan teknik analisis data deskriptif persentase. Hasil dari penelitian yang telah dilaksanakan menunjukkan adanya peningkatan minat belajar peserta didik setelah menerapkan media Quizizz Paper Mode dalam pembelajaran Pendidikan Pancasila. Hal ini terlihat dari hasil pengukuran minat belajar peserta didik pada tahap pra-siklus yang hanya 45%, kemudian meningkat menjadi 63% pada siklus 1, lalu meningkat lagi menjadi 79% pada siklus 2, dan akhirnya mencapai 87% pada siklus 3 (kategori minat sangat baik).  

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

jk

Publisher

Subject

Humanities Education Social Sciences

Description

Jurnal Kewarganegaraan is Journal of Civics and Citizenship Education Research and Study that are scientific journals that publish articles from scientific research and study. This journal aims to publish the development of concepts, theories, perspectives, paradigms and methodologies of research in ...