This research is motivated by the low mathematics learning outcomes of fourth grade students of SDN 7 Talaga Jaya, especially in the material of flat shapes. Data from initial observations showed a very low level of learning completion, where only 38% of students were able to achieve the Minimum Completion Criteria (KKM) of 75. Departing from this problem, this study focuses on testing the effectiveness of web-based learning media. The main objective is to find out whether the application of learning media using Google Sites can be a solution to significantly improve student learning outcomes on the material. This study uses the Classroom Action Research (CAR) method which is carried out in two cycles. Important stages in this study include planning, implementing actions, observation, and reflection in each cycle. The subjects of the study were fourth grade students, and data were collected through learning outcome test techniques, observation of the learning process, and documentation. The results of the study showed a significant increase in learning outcomes gradually. In cycle I, the percentage of students who achieved learning completion increased to 48%. After the action improvements were made in cycle II, there was a very good spike, where the percentage of student learning completion reached 89%. Thus, it can be concluded that the implementation of Google Sites web-based learning media has proven to be effective and successful in improving student learning outcomes in flat geometry material. ABSTRAKPenelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya hasil belajar matematika siswa kelas IV SDN 7 Talaga Jaya, khususnya pada materi bangun datar. Data pada observasi awal menunjukkan tingkat ketuntasan belajar yang sangat rendah, di mana hanya 38% siswa yang mampu mencapai Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) yaitu 75. Berangkat dari permasalahan tersebut, penelitian ini berfokus untuk menguji efektivitas media pembelajaran berbasis web. Adapun tujuan utamanya adalah untuk mengetahui apakah penerapan media pembelajaran menggunakan Google Sites dapat menjadi solusi untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi tersebut secara signifikan. Penelitian ini menggunakan metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam dua siklus. Tahapan penting dalam penelitian ini meliputi perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi, dan refleksi pada setiap siklusnya. Subjek penelitian adalah siswa kelas IV, dan data dikumpulkan melalui teknik tes hasil belajar, observasi proses pembelajaran, serta dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar yang signifikan secara bertahap. Pada siklus I, persentase siswa yang mencapai ketuntasan belajar meningkat menjadi 48%. Setelah dilakukan perbaikan tindakan pada siklus II, terjadi lonjakan yang sangat baik, di mana persentase ketuntasan belajar siswa berhasil mencapai 89%. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa penerapan media pembelajaran berbasis web Google Sites terbukti efektif dan berhasil meningkatkan hasil belajar siswa pada materi bangun datar.
Copyrights © 2025