Science subjects are often challenging for fourth-grade students due to difficult-to-understand delivery methods, lack of student engagement in learning, and less-than-optimal learning outcomes. This study aims to determine the effectiveness of the STAD cooperative learning model in improving student learning outcomes. The method used is a quantitative method with a pre-experimental system, with data collection techniques in the form of pre-tests and post-tests. Data analysis was carried out descriptively quantitatively using learning completeness assessed based on question scores. Before the application of the STAD learning model, students who had not achieved material understanding were 51.71%. After receiving treatment with the STAD learning model, there was a significant increase in understanding of 86.76%. These findings indicate that the application of an appropriate interactive and technology-based learning model can effectively improve student understanding and learning outcomes. Keywords: Cooperative Learning, STAD Type, Elementary School Mata pelajaran IPAS sering kali menjadi tantangan bagi siswa kelas IV karena disebabkan cara penyampaian yang sulit dipahami, kurangnya keterlibatan siswa dalam pembelajaran, dan hasil belajar kurang maksimal. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas model pembelajaran kooperatif tipe STAD dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Metode yang digunakan adalah metode kuantitatif dengan sistem pre-eksperimen, dengan teknik pengumpulan data berupa tes pre-test dan post-test. Analisis data dilakukan secara deskriptif kuantitatif menggunakan ketuntasan belajar yang dinilai berdasarkan skor soal. Sebelum penerapan model pembelajaran STAD, siswa yang belum mencapai pemahaman materi sebesar 51,71%. Setelah menerima treatment dengan model pembelajaran STAD, terjadi peningkatan pemahaman yang signifikan sebesar 86,76%. Temuan ini menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran yang interaktif dan berbasis teknologi yang tepat. Dapat efektif meningkatkan pemahaman serta hasil belajar siswa. Kata kunci: Pembelajaran Kooperatif, Tipe STAD, Sekolah Dasar
Copyrights © 2025