Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol.2, No.1, Januari 2017

PROSES BELAJAR SISWA DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATA PELAJARAN EKONOMI SMA

Nisa Nuraini Surasa (Pendidikan Ekonomi-Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Mit Witjaksono (Pendidikan Ekonomi-Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Sugeng Hadi Utomo (Pendidikan Ekonomi-Pascasarjana Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Jan 2017

Abstract

The purpose of this study is: (1) Know the process of students in the learning economy. (2) Determine the efforts of students to improve students' critical thinking skills on economic subjects. (3) Know the teachers' efforts in motivating students to think critically on economic subjects. The research results have been obtained in the field said that the students of class XI IPS in SMAN 5 Malang and in high school Malang Panjura have critical thinking skills are diverse and differ in the learning process in schools, especially in economy class learning. The results of the interview obtained the opinion that the students' critical thinking skills are the attitudes of students in thinking reflex that responds to the subject matter of economics. for something that is not as usual, not in general, and not as routine. It means that something is not the same and the addition of new innovations to show it's creativity.Tujuan penelitan ini adalah (1) mengetahui proses belajar siswa dalam pembelajaran ekonomi; (2) mengetahui upaya yang dilakukan siswa untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran ekonomi; (3) mengetahui usaha guru dalam memberikan motivasi siswa untuk mampu berpikir kritis pada mata pelajaran ekonomi. Hasil penelitian yang telah diperoleh di lapangan menyebutkan bahwa siswa kelas XI IPS di SMA Negeri 5 Malang maupun di SMA Panjura Malang memiliki kemampuan berpikir kritis yang berbeda dalam proses pembelajaran Ekonomi di sekolah, khususnya dalam pembelajaran kelas. Hasil wawancara diperoleh pendapat bahwa kemampuan berpikir kritis siswa adalah sikap siswa dalam berpikir secara reflek yang merespon materi pelajaran Ekonomi, untuk sesuatu yang tidak seperti biasa, tidak pada umumnya, dan tidak seperti rutinitas. Maksudnya bahwa sesuatu yang tidak sama dan adanya tambahan inovasi baru menunjukkan kreativitas.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...