Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 2, No 4: April, 2017

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI SAINS BERBANTUAN MIND MAPPING TERHADAP HASIL BELAJAR BIOLOGI SISWA KELAS X SMA

Endah Sayekti (Pendidikan Biologi Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Hadi Suwono (Pendidikan Biologi Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Sueb Sueb (Pendidikan Biologi Pascasarjana Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Apr 2017

Abstract

This research aims to determine the differences of biology learning outcomes between students taught by science inquiry model assisted by mind mapping and students taught by confirmatory model with adjusting early biology learning outcomes. This research was quasy experiment by nonrandomized control group pretest-posttest design. The population was all grade ten students of SMAN 1 Bungkal Kabupaten Ponorogo which samples were class X3 as experiment groups and class X4 as control groups. The result shows that the mean scores and the enhancement of biology learning outcomes of students taught by science inquiry model assisted by mind mapping was higher than students taught by confirmatory model. The result of ancova test shows that there were differences of biology learning outcomes between students taught by science inquiry model assisted by mind mapping and students taught by confirmatory model and covariate influence biology learning outcomes (p<0,05).Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar Biologi siswa yang dibelajarkan dengan model inkuiri sains berbantuan mind mapping dengan siswa yang dibelajarkan menggunakan model konfirmatori dengan menyesuaikan hasil belajar Biologi awal. Penelitian ini merupakan eksperimen semu dengan desain non randomized control group pretest-posttest. Populasi penelitian ini yaitu seluruh siswa kelas X SMAN 1 Bungkal Kabupaten Ponorogo dengan dua sampel yaitu kelas X3 sebagai kelompok eksperimen dan kelas X4 sebagai kelompok kontrol. Hasil penelitian menunjukkan nilai rerata dan peningkatan nilai rerata hasil belajar biologi siswa yang dibelajarkan dengan model inkuiri sains berbantuan mind mapping lebih tinggi dibandingkan dengan siswa yang dibelajarkan dengan model konfirmatori. Hasil uji anakova menunjukkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar Biologi siswa yang dibelajarkan dengan model inkuiri sains berbantuan mind mapping dan siswa yang dibelajarkan menggunakan model konfirmatori dan kovariat berpengaruh terhadap hasil belajar Biologi (p<0,05).

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...