Jurnal Kewarganegaraan
Vol 6 No 2 (2022): Desember 2022

Pengaruh Pemberian Penguatan Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran IPS di SMP Islamiyah Pontianak

Iskandar, Edi (Unknown)
Buwono, Sri (Unknown)
Wiyono, Hadi (Unknown)
Aminuyati, Aminuyati (Unknown)
Dewantara, Jagad Aditya (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Jul 2022

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pemberian penguatan terhadap motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran IPS di SMP Islamiyah Pontianak, Kalimantan Barat. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan bentuk korelasi. Populasi dalam penelitian ini terdiri dari 44 peserta didik yang terdiri dari kelas VII, VIII, dan IX yang sebagai sampel penelitian. Teknik pengumpulan data menggunakan angket yang disebar kepada respoden. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pemberian penguatan pada pada pembelajaran IPS memperoleh persentase 47,30% tergolong dalam kategori kurang dan motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran IPS memperoleh persentase 60,55% tergolong dalam kategori cukup. Berdasarkan hasil analisis regresi tentang pengaruh pemberian penguatan terhadap motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran IPS di SMP Islamiyah Pontianak, diperoleh nilai signifikansi sebesar 0,000 < 0,05. Artinya  dapat disimpulkan bahwa pemberian penguatan memberikan pengaruh pada motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran IPS di SMP Islamiyah Pontianak.Kata Kunci: Pemberian Penguatan, Motivasi Belajar, Peserta Didik, Pembelajaran IPS. AbstractThis study aims to determine the effect of providing reinforcement on students' learning motivation in social studies learning at SMP Islamiyah Pontianak, West Kalimantan. This study uses a quantitative approach in the form of correlation. The population in this study consisted of 44 students consisting of class VII, VIII, and IX as the research sample. The data collection technique used a questionnaire distributed to the respondents. The results showed that the provision of reinforcement in social studies learning obtained a percentage of 47.30% belonging to the less category and students' learning motivation in social studies learning obtained a percentage of 60.55% belonging to the sufficient category. Based on the results of the regression analysis on the effect of giving reinforcement on students' learning motivation in social studies learning at SMP Islamiyah Pontianak, it was obtained a significance value of 0.000 <0.05. This means that it can be concluded that the provision of reinforcement has an influence on students' learning motivation in social studies learning at SMP Islamiyah Pontianak.Keywords: Giving Reinforcement, Learning Motivation, Students, Social Studies Learning.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

pkn

Publisher

Subject

Education Social Sciences Other

Description

Jurnal Kewarganegaraan is published 2 times in 1 year in June and December. The scope of the article includes: 1. Pancasila Education 2. Citizenship Education 3. Social Sciences 4. Politic 5. ...