Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 3, No 5: MEI 2018

Eksplorasi Penggunaan Thinking Maps untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Fluida Statis

Utari Dwi Putri (Pendidikan Fisika Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Parno Parno (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)
Edi Supriana (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 May 2018

Abstract

Abstract: This research aims to explore the use of thinking maps on students' critical thinking skill in static fluid materials. The type of this research is qualitative research using case study approach conducted on 5 students of class XI MIA 5 SMA Negeri 3 Kediri. The instrument used in the critical thinking skills test use five essay point test with reliability of 0.7 and thinking maps worksheet. Data analysis used in thinking maps that made by students based to MAPPER rubric assessment to be used as a reference to posttest score of students' critical thinking ability. The results of the analysis show that the use of thinking maps helps students to improve students' critical thinking skills in understanding the concept of static fluid.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi penggunaan thinking maps terhadap kemampuan berpikir kritis siswa pada materi fluida statis. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif menggunakan pendekatan studi kasus yang dilakukan pada 5 siswa kelas XI MIA 5 SMA Negeri 3 Kediri. Instrumen yang digunakan berupa soal tes kemampuan berpikir kritis berjumlah lima soal uraian dengan reliabilitas sebesar 0,7 dan lembar kerja thinking maps. Analisis data dilakukan pada thinking maps yang dibuat oleh siswa didasarkan pada penilaian rubrik MAPPER untuk digunakan sebagai acuan terhadap skor posttest kemampuan berpikir kritis siswa. Hasil analisis menunjukkan bahwa penggunaan thinking maps membantu siswa untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa dalam memahami konsep fluida statis.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...