Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol.2, No.1, Januari 2017

ANALISIS PERUBAHAN KURIKULUM PADA PROSES PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI OLAHRAGA DAN KESEHATAN DI SEKOLAH DASAR

Slamet Yulianto (Pendidikan Olahraga-Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Roesdiyanto Roesdiyanto (Pendidikan Olahraga-Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Sugiharto Sugiharto (Pendidikan Olahraga-Pascasarjana Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Jan 2017

Abstract

The purpose of this study was to determine changes in the learning process PJOK with the changing demands of the curriculum as teacher professionalism competency. This study uses a qualitative approach to the type of phenomenology to explore nature data of the subject teacher. Data collection is done by the researchers as a key instrument by interview, observation and document analysis to the subject PJOK teachers in elementary school core of Malang. The results showed that, PJOK’s teachers have met the standards teachers professional, PJOK’s teachers is understood the concept of curriculum change and PJOK concept, but the learning process of PJOK was not appropiate infull with the demands of the curriculum change as professional competency teachers.Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui perubahan proses pembelajaran PJOK yang dilakukan guru seiring dengan tuntutan perubahan kurikulum sebagai kompetensi keprofesionalan guru. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kualitatif dengan jenis fenomenologi untuk menggali data alamiah dari subjek guru PJOK. Pengumpulan data dilakukan oleh peneliti sebagai instrumen kunci dengan teknik wawancara, observasi, dan analisis dokumen kepada subjek guru PJOK di SD inti kota Malang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, guru PJOK telah memenuhi standar profesi guru, guru PJOK telah memahami konsep perubahan kurikulum dan konsep PJOK, namun proses pembelajaran PJOK tidak maksimal sesuai dengan tuntutan perubahan kurikulum sebagai kompetensi keprofesionalan guru.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...