Abstract: This study aims to improvetranslation skills in XII IPA 3 MA Darul Huda, Lebak Kajang students by applying qowaid (grammar) and translation methods. This type of writing is qualitative research, the subjects used as research are Arabic language subject teachers of class XI IPA 3 MA Darul Huda Lebak Kajang and one of the students of class XI IPA 3 MA Darul Huda Lebak Kajang. Instruments for data collection use interviews and observation (observation) as research instruments. The results of this study indicate that: the qawaid and translation method is very influential on students to understand the rules of the material that has been delivered. One of the most frequently used methods for learning Arabic is this method. In accordance with the researcher's findings, the teacher or ustadz provides material or text in the book during the teaching and learning process. After the students read the text, they are asked to find vocabulary or mufradat that are considered difficult to understand. The ustadz then uses simple examples to explain or tell the vocabulary that has not been understood so that students can understand the meaning and meaning of the vocabulary. In this method there are shortcomings, in which the shortcomings are that students cannot be fluent in speaking Arabic, they only understand the rules. Keywords: Methods, Strengths, Qawaid and Tarjamah. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan terjemah pada siswi XII IPA 3 MA Darul Huda, Lebak Kajang dengan menerapkan metode qowaid (tata bahasa) dan Terjemah. Tipe penulisan ini adalah penelitian kualitatif, Subjek yang dijadikan penelitian yaitu guru Mata Pelajaran Bahasa Arab kelas XI IPA 3 MA Darul Huda Lebak Kajang dan salah satu siswi kelas XI IPA 3 MA Darul Huda Lebak Kajang. Instrumen untuk pengumpulan data menggunkan wawancara dan observasi (pengamatan) sebagai instrumen penelitian. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: metode qawaid dan terjemah sangat berpengaruh kepada siswi untuk memahami kaidah-kaidah pada materi yang telah disampaikan. Salah satu metode yang paling sering digunakan untuk belajar bahasa Arab adalah metode ini. Sesuai dengan temuan peneliti, guru atau ustadz memberikan materi atau teks yang ada di buku selama proses belajar mengajar. Setelah para siswa membaca teks tersebut, mereka diminta untuk mencari kosakata atau mufradat yang dianggap sulit untuk dipahami. Ustadz kemudian menggunakan permisalan atau contoh sederhana untuk menjelaskan atau memberi tahu kosakata yang belum dipahami supaya siswa dapat memahami arti dan maksud dari kosakata tersebut. Dalam metode ini terdapat kekurangan, yang mana kekurangannya siswi tidak bisa fasih dalam berbicara Bahasa arab, mereka hanya memahami kaidahnya saja. Kata Kunci: Metode, Kelebihan, Qawaid dan Tarjamah.
Copyrights © 2024