Abstract : This study aims to determine the effect of visual learning styles in improving student learning outcomes in fifth grade science learning at SDN 13 Nanga Pinoh. This type of research is quantitative research. The subjects in this study were fifth grade students at SDN 13 Nanga Pinoh, totaling 27 students. Data collection techniques used in this study were observation, written tests and documentation. The data analysis technique used is validity test, normality test, hypothesis testing, homogeneity. Student learning outcomes in the posttest are better than the pretest, where the success rate of students in the posttest is higher than the pretest. Based on the results of the pretest and posttest, it can be obtained that student learning outcomes are categorized as good and increase after participating in learning using visual learning styles. Based on the results of hypothesis testing with non-parametric statistical tests with the Wilcoxon test, it is known that the Asymp value. Sig. that is 0.001. Because the value of 0.001 <0.05, it can be concluded that the "Hypothesis is accepted". This means that there is a difference between science learning outcomes for the pretest and posttest, so it can also be concluded that "there is an effect of applying visual learning styles to science learning in improving student learning outcomes in class V SDN 13 Nanga Pinoh" Keywords: Effect of Visual Learning Style, Student Learning Outcomes Abtsrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Pengaruh Gaya Belajar Visual dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA Kelas V SDN 13 Nanga Pinoh. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V SDN 13 Nanga Pinoh yang berjumlah 27 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi, tes dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji validitas, uji normalitas, uji hipotesis, dan uji homogenitas. Hasil belajar siswa pada posttest lebih baik dari pretest, dimana tingkat keberhasilan siswa pada posttest lebih tinggi dibandingkan pretest. Berdasarkan hasil pretest dan posttest dapat diperoleh bahwa hasil belajar siswa dikategorikan baik dan meningkat setelah mengikuti pembelajaran dengan menggunakan gaya belajar visual. Berdasarkan hasil uji hipotesis dengan uji statistik non parametrik dengan uji Wilcoxon diketahui nilai Asymp. Sig. yaitu 0,001. Karena nilai 0,001 < 0,05 maka dapat disimpulkan bahwa “Hipotesis diterimaâ€. Artinya ada perbedaan antara hasil belajar IPA untuk pretest dan posttest, sehingga dapat disimpulkan pula bahwa “ada pengaruh penerapan gaya belajar visual pada pembelajaran IPA dalam meningkatkan hasil belajar siswa di kelas V SDN 13 Nanga Pinoh†Kata Kunci: Pengaruh Gaya Belajar Visual, Hasil Belajar Siswa
Copyrights © 2024