Edunomia : Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi
Vol. 6 No. 1 (2025): Vol 6 No 1 November 2025

ANALISIS PEMAHAMAN SOAL HOTS SISWA XI AKUNTANSI SMKN 6 SURABAYA PADA FASE F KOMPUTER AKUNTANSI

Bintang Zada Aufa (Unknown)
Pramitha Rahmawati (Unknown)
Amanda Putri Salsabila (Unknown)
Luqman Hakim (Unknown)
Vivi Pratiwi (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Nov 2025

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji kelayakan rangkaian soal HOTS pilihan ganda yang kami kembangkan untuk siswa sekolah menengah kejuruan (SMK) Komputer Akuntansi Fase F sehingga mereka dapat melakukan Asesmen yang akan menjadi bagian dari pembelajaran. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif kuantitatif untuk menganalisis validitas, reliabilitas, daya pembeda, tingkat kesukaran dan efektivitas pengecoh, dengan partisipasi 30 siswa kelas XI SMK Negeri 6 Surabaya dengan menyebarkan 15 soal pilihan ganda melalui kuisioner pada Google Formulir. Penelitian ini menggunakan aplikasi Anates versi 4.0.2 untuk menguji soal pilihan ganda yang telah dibuat. Hasil penelitian ini diharapkan dapat memberikan wawasan mengenai kualitas soal pilihan ganda HOTS dalam meningkatkan pemahaman dan kemampuan analisis siswa, yang kemudian dapat dijadikan dasar untuk meningkatkan program belajar mengajar Fase F pada bidang Komputer Akuntansi bagi siswa XI SMK Negeri 6 Surabaya sehingga proses pembelajaran lebih efisien dan produktif untuk mencapai tujuan akademik. This research aims to test the feasibility of a series of multiple choice HOTS questions that we developed for Computer Accounting Vocational High School (SMK) students Phase F so that they can carry out assessments that will be part of the learning. The research method used was a quantitative descriptive method to analyze validity, reliability, differentiating power, level of difficulty, and effectiveness of distractors, with the participation of 30 class XI students at SMK Negeri 6 Surabaya by distributing 15 multiple choice questions via a questionnaire on Google Forms. This research uses the Anates application version 4.0.2 to test the multiple-choice questions created. It is hoped that the results of this research will provide insight into the quality of HOTS multiple choice questions in improving students' understanding and analytical skills, which can then be used as a basis for enhancing the Phase F teaching and learning program in the field of Computer Accounting for students of XI SMK Negeri 6 Surabaya so that it is more efficient and productive for achieve academic goals.

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

edunomia

Publisher

Subject

Computer Science & IT Economics, Econometrics & Finance Education Social Sciences Other

Description

EDUNOMIA is a journal of economic education of FKIP of Universitas Muhammadiyah Metro. This journal published two times a year every May and November, to accommodate the results of research, articles and scientific papers, to the entire course of economic education in ...