The purpose of this research is to know the influence of cooperative learning model of bamboo dancing type on student learning outcomes on the theme of class V ecosystem SD Negeri 8 Metro Timur. Population in this research is class V of SD Negeri 8 Metro Timur which amounts to 60 students, the sample consists of 28 VA class as control class using conventional method and 32 students of class VB as experimental class using cooperative learning model of bamboo dancing type Sample was done by non probability sampling technique (random samples). The type of this research is experimental research with non-design group design. Technique of data collecting which is done by test technique. Quantitative data analysis techniques using Statistical Product and Service Solutions (SPSS) 23 program. The results of hypothesis testers obtained sig value (2 tailed) 0.001. (0.001 0.05) means Ha and accepted Ho is rejected to show that there is influence on the implementation of cooperative learning model of bamboo dancing type on student learning outcomes on the theme of ecosystem class V SD Negeri 8 Metro Timur.Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh model cooperative learning tipe tari bambu terhadap hasil belajar siswa pada tema ekosistem kelas V SD Negeri 8 Metro Timur. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas V SD Negeri 8 Metro Timur yang berjumlah 60 siswa, sampel terdiri dari 28 siswa kelas VA sebagai kelas kontrol yang menggunakan metode konvesional dan 32 siswa kelas VB sebagai kelas eksperimen yang menggunakan model cooperative learning tipe tari bambu cara pengambilan sampel dilakukan dengan teknik non probability sampling (sampel tanpak acak). Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen dengan desain non equeivalent grup design. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan teknik tes. Teknik analisis data berupa kuantitatif dengan menggunakan program Statistical Product and Service Solutions (SPSS) 23. Hasil penguji hipotesis diperoleh nilai sig (2 tailed) 0,001. (0,001 0,05) artinya Ha dan diterima Ho ditolak menunjukan bahwa ada pengaruh pada penerapan model cooperative learning tipe tari bambu terhadap hasil belajar siswa pada tema ekosistem kelas V SD Negeri 8 Metro Timur. Kata kunci: tari bambu, hasil belajar, ekosistem
Copyrights © 2017