PROFIT : Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi
Vol 4, No 2 (2017): PROFIT

PENGARUH BEASISWA TERHADAP MOTIVASI BELAJAR MAHASISWA PENDIDIKAN EKONOMI UNIVERSITAS SRIWIJAYA

Raka Ramadhon (Unknown)
Riswan Jaenudin (Unknown)
Siti Fatimah (Unknown)



Article Info

Publish Date
24 May 2018

Abstract

Abstract: This research  aimed  to prove the influence of scholarship on learning motivation. This research used the quantitative descriptive method. Subjects in this research  were students of Economics Education Sriwijaya University Indralaya Campus from batch 2013 to 2016. Where students who received scholarships amounted to 47 students, and who did not receive scholarships amounted to 63 students. Data collection techniques used questionnaires and documentation. Data Analysis techniques used percentage formula then learning motivation of  students who received scholarships is compared to students who did not  receive scholarships to look for the influence of scholarship on learning motivation. The results showed the learning motivation  if seen  from the average questionnaire score of each respondent, students who received scholarships amounted to 78.79. While the learning motivation of students who did not receive scholarship amounted to 75.05. The result of learning motivation analysis if seen from the indicator, the students who received scholarship amounted 78,43%. While the students who did not receive scholarships amounted to 73.75%. Based on the conclusions that had been obtained, it could be suggested for government and private institutions in order to provide scholarships to students to support student learning motivation. For students who received a scholarship must maintain the learning motivation that already high category because it could be useful for learning activities to obtain good results.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk membuktikan adanya pengaruh beasiswa terhadap motivasi belajar. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kuantitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Sriwijaya Kampus Indralaya dari angkatan 2013 sampai 2016 yang berjumlah 47 mahasiswa penerima beasiswa, dan 63 mahasiswa yang tidak menerima beasiswa. Teknik pengumpulan data menggunakan angket dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan rumus persentase kemudian dibandingkan antara motivasi belajar mahasiswa yang menerima beasiswa dengan mahasiswa yang tidak menerima beasiswa untuk melihat pengaruh beasiswa terhadap motivasi belajar. Hasil penelitian menunjukkan motivasi belajar jika dilihat dari rata-rata skor angket tiap responden, mahasiswa yang menerima beasiswa berjumlah 78,79. Sedangkan motivasi belajar mahasiswa tidak yang menerima beasiswa berjumlah 75,05. Hasil analisis motivasi belajar jika dilihat dari indikator, mahasiswa yang menerima beasiswa berjumlah 78,43%. Sedangkan mahasiswa yang tidak menerima beasiswa berjumlah 73,75%. Berdasarkan kesimpulan yang telah diperoleh maka dapat disarankan untuk lembaga pemerintah maupun swasta agar dapat memberikan beasiswa kepada mahasiswa untuk menunjang motivasi belajar mahasiswa. Untuk mahasiswa yang menerima beasiswa harus mempertahankan motivasi belajar yang sudah terkategori tinggi karena dapat berguna bagi kegiatan belajar untuk memperoleh hasil yang baik.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

jp

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education Social Sciences

Description

PROFIT : Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi mempublikasikan hasil penelitian ilmiah di bidang Pendidikan Ekonomi dan kajian Ilmu Ekonomi lainnya, berupa penelitian dasar, perancangan, dan pengembangan teknologi, serta kajian teoritis. Jurnal terbit secara berkala dua kali setahun (Mei dan ...