PROFIT : Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi
Vol 1, No 1 (2014): PROFIT

ANALISIS PENGINTEGRASIAN PENDIDIKAN BUDAYA DAN KARAKTER BANGSA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA NEGERI 1 PALEMBANG

Wina Fretty S (Unknown)
Ikbal Barlian (Unknown)
Siti Fatimah (Unknown)



Article Info

Publish Date
19 May 2018

Abstract

Abstract: The problems formulated are the values of culture and what characters are integrated and how the integration of cultural education and character of the nation on economic subjects in SMA Negeri 1 Palembang viewed from the aspects of teacher activity and the characters that appear in the learners in the process of learning in the classroom. The objective of the research is to know the cultural values and character of any nation that is integrated in economic subjects and to know the integration of cultural education and the character of the nation on economic subjects viewed from the aspect of teacher activity and the characters that appear in the learners in the learning process in the classroom. The population in the research is all the economic teachers who teach in the class X. Data collection techniques used observation to find out how the integration of cultural education and the character of the nation on economic subjects that viewed from the aspects of teacher activity and the characters that appear in learners in the learning process. From the observation result can be seen teacher activity in learning process including good category with percentage of average 65.24%. While the characters that appear in the learners in the process of learning in the class on economic subjects is the average percentage of 78.46% and categorized well. Thus, the integration of cultural education and the character of the nation on economic subjects in SMA Negeri 1 Palembang has beendone well. Researchers suggest for teachers to further emphasize the cultural values and character of the nation to learners into any material that is learned so that it can be applied at the learning process as well as in everyday life and form a good personal character on the learners.Abstrak : Permasalahan yang dirumuskan adalah nilai-nilai budaya dan karakter apa saja yang diintegrasikan dan bagaimana pengintegrasian pendidikan budaya dan karakter bangsa pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 1 Palembang ditinjau dari aspek aktivitas guru dan karakter yang muncul pada peserta didik dalam proses pembelajaran di kelas. Tujuan penelitian untuk mengetahui nilai-nilai budaya dan karakter bangsa apa saja yang terintegrasi pada mata pelajaran ekonomi dan untuk mengetahui pengintegrasian pendidikan budaya dan karakter bangsa pada mata pelajaran ekonomi ditinjau dari aspek aktivitas guru dan karakter yang tampak pada peserta didik dalam proses pembelajaran di kelas. Populasi dalam penelitian adalah seluruh guru ekonomi yang mengajar di kelas X. Teknik pengumpulan data digunakan observasi untuk mengetahui bagaimana pengintegrasian pendidikan budaya dan karakter bangsa pada mata pelajaran ekonomi yang ditinjau dari aspek aktivitas guru dan karakter yang tampak pada peserta didik dalam proses pembelajaran. Dari hasil observasi dapat dilihat aktivitas guru dalam proses pembelajaran termasuk kategori baik dengan persentase rerata 65.24%. Sedangkan Karakter yang tampak pada peserta didik dalam proses pembelajaran di kelas pada mata pelajaran ekonomi yaitu  rerata persentase sebesar 78.46% dan dikategorikan baik. Dengan demikian pengintegrasian pendidikan budaya dan karakter bangsa pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 1 Palembang sudah terlaksana dengan baik. Peneliti menyarankan bagi guru untuk lebih menekankan lagi nilai-nilai budaya dan karakter bangsa kepada peserta didik kedalam setiap materi yang dipelajari sehingga dapat diterapkan pada saat proses pembelajaran maupun didalam kehidupannya sehari-hari dan membentuk karakter pribadi yang baik pada peserta didik. 

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jp

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education Social Sciences

Description

PROFIT : Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi mempublikasikan hasil penelitian ilmiah di bidang Pendidikan Ekonomi dan kajian Ilmu Ekonomi lainnya, berupa penelitian dasar, perancangan, dan pengembangan teknologi, serta kajian teoritis. Jurnal terbit secara berkala dua kali setahun (Mei dan ...