Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan
Vol 3, No 1 (2018): June 2018

Budaya Sekolah Berwawasan Lingkungan pada Sekolah Adiwiyata Mandiri

Bayu Indra Permana (Universitas Negeri Malang)
Nurul Ulfatin (Faculty of Education Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
22 Jun 2018

Abstract

Abstract: The purpose of this research is to know: (1) environmental school culture in independent adiwiyata school, that is school culture activity with environment insight and organizing school culture with environment insight; (2) to identify the values contained in an environmentally sound school culture at independent school; and (3) to describe the effort of preserving environmental school culture in independent adiwiyata school. This research uses qualitative approach. The research was conducted in two schools namely SMK Negeri 1 Turen and SMK Negeri 1 Malang. Data sources include principals, teachers, adiwiyata coordinators, and students. The data collection procedure used is observation, interview, and documentation. Data analysis used is data analysis in site and cross-site data analysis. The results show that schools have implemented an environmentally sound school culture that is shown by the existence of a school policy, curriculum, activity, and infrastructure that support school culture. Organizing in an environmentally sound school culture is indicated by a division of tasks, socialization, and implementation of activities, and the presence of monitoring and evaluation. The values contained in an environmentally sound school culture that is the value of environmental care, the value of environmental love, and the value of achievement spirit. The preservation is done by carrying out all the activities that have been there before. Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui: (1) budaya sekolah berwawasan lingkungan pada sekolah adiwiyata mandiri, yaitu kegiatan budaya sekolah berwawasan lingkungan dan pengorganisasian budaya sekolah berwawasan lingkungan; (2) mengidentifikasi nilai-nilai yang terkandung dalam budaya sekolah berwawasan lingkungan pada sekolah adiwiyata mandiri; dan (3) mendeskripsikan upaya pelestarian budaya sekolah berwawasan lingkungan pada sekolah adiwiyata mandiri. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Penelitian dilaksanakan di dua sekolah yaitu SMK Negeri 1 Turen dan SMK Negeri 1 Malang. Sumber data yaitu kepala sekolah, guru, koordinator adiwiyata, dan siswa. Prosedur pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data yang digunakan yaitu analisis data dalam situs dan analisis data lintas situs. Hasil penelitian menunjukkan sekolah telah mengimplementasikan budaya sekolah berwawasan lingkungan yang ditunjukkan dengan adanya suatu kebijakan, kurikulum, kegiatan, dan sarana prasarana sekolah yang mendukung budaya sekolah. Pengorganisasian dalam budaya sekolah berwawasan lingkungan ditunjukkan dengan adanya suatu pembagian tugas, sosialisasi, dan pelaksanaan kegiatan, serta adanya monitoring dan evaluasi. Nilai-nilai yang terkandung dalam budaya sekolah berwawasan lingkungan yaitu nilai peduli lingkungan, nilai cinta lingkungan, dan nilai semangat berprestasi. Pelestarian tersebut dilakukan dengan cara melaksanakan seluruh kegiatan yang telah ada sebelumnya.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jktpk

Publisher

Subject

Education

Description

Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, ISSN 2549-7774 (online), ISSN 2548-6683 (print), is an interdisciplinary publication of original research and writing on education. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan is published by Fakultas Ilmu Pendidikan ...