Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018

Media Virtual Reality Tata Surya untuk Meningkatkan Kemampuan Retensi

Abdussalam Abdussalam (Pendidikan Dasar Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Sulthoni Sulthoni (Teknologi Pembelajaran-Universitas Negeri Malang)
Munzil Munzil (Pendidikan Kimia-Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Sep 2018

Abstract

Abstract: This paper aims at improving the retention of learners with the use of virtual reality based learning media for solar system topic. The research method used was the 4D Development Model. The results of research were virtual reality reality (VRTS) media products validated by media experts, materials and field application and tested by individuals, small groups, large groups and field trial. The validity test results concluded VRTS media is very valid. The results of trials on aspects of attractiveness and practicality was considered very interesting and practical. The results of product effectiveness concluded that the VRTS media can increase the retention of learners with the average score of the experimental class 79,2 and the control class 62,3 and also the percentage of concept comprehension which reaches 100% in experiment class and 77,3% in control class.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan retensi peserta didik dengan penggunaan media pembelajaran berbasis virtual reality pada topik tata surya. Metode penelitian yang digunakan yakni Model Pengembangan 4D. Hasil penelitian berupa produk media virtual reality tata surya (VRTS) yang divalidasi oleh ahli media, materi dan penerapan lapangan serta diuji coba perorangan, kelompok kecil, kelompok besar dan lapangan. Hasil uji validitas menyimpulkan media VRTS sangat valid. Hasil uji coba pada aspek kemenarikan dan kepraktisan menghasilkan kriteria sangat menarik dan praktis. Hasil uji efektivitas produk ini dapat diambil keputusan bahwa media VRTS dapat meningkatkan retensi peserta didik dengan nilai rata-rata kelas eksperimen 79,2 dan untuk kelas kontrol 62,3 dan juga persentase pemahaman konsep mencapai 100% pada kelas eksperimen dan 77,3% pada kelas kontrol.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...