The problem in this study was the low social studies learning outcomes of the fifth grade students of Metro East Elementary School 2. The purpose of this study was to analyze and find out the significant effect of the social inquiry learning model on social studies learning outcomes of studenT. This type of research is experimental research. The population amounted to 46 students all of which were used as research samples. The results showed that N-Gain in the experimental class 0.51 was included in the medium category. While N-Gain in the control class 0.26 is included in the low category. The N-Gain difference is 0.25 included in the medium category. Based on the testing of the hypotheses obtained data tcount of 2.73, while t table of 2.02. The comparison shows (2.73 2.02) means that Ha is accepted, it can be concluded that there is a significant and positive influence on the use of social inquiry learning models on students' social studies learning outcomes.  Masalah dalam penelitian ini adalah rendahnya hasil belajar IPS siswa kelas V SD Negeri 2 Metro Timur. Tujuan penelitian ini untuk menganalisis dan mengetahui pengaruh yang signifikan model pembelajaran inkuiri sosial terhadap hasil belajar IPS siswa kelas Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen. Populasi berjumlah 46 siswa yang semuanya dijadikan sampel penelitian. Hasil penelitian menunjukkan N-Gain di kelas eksperimen 0,51 termasuk dalam katagori sedang. Sedangkan  N-Gain di kelas kontrol 0,26 termasuk dalam kategori rendah. Selisih N-Gain tersebut adalah 0,25 termasuk dalam katagori sedang. Berdasarkan pengujian hipotesis diperoleh data thitung sebesar 2,73, sedangkan ttabel  sebesar 2,02. Perbandingan tersebut menunjukkan (2,73 2,02) berarti Ha diterima, maka dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan dan positif pada penggunaan model pembelajaran inkuiri sosial terhadap hasil belajar IPS siswa. Kata kunci: model pembelajaran inkuiri sosial, hasil belajar IPS.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2018