Intuisi
Vol 10, No 1 (2018): Maret 2018

EFEKTIVITAS MEMBACA AL-QUR’AN UNTUK MENURUNKAN STRES AKADEMIK PADA SISWA KELAS XI SMA NEGERI 1 KEBUMEN

Nugraheni, Dian (Unknown)
Mabruri, Moh. Iqbal (Unknown)
Stanislaus, Sugiyarta (Unknown)



Article Info

Publish Date
27 Dec 2018

Abstract

Abstrak. Stres adalah suatu keadaan atau kondisi tertekan baik secara fisik maupun psikologis padaseseorang yang disebabkan karena ketidakyakinan atau ketidakmampuan dalam mengatasiperistiwa-peristiwa yang dialaminya. Sedangkan stres yang terjadi di lingkungan sekolah ataupendidikan disebut stres akademik, yang mana ada ketidaksesuaian kondisi atau keadaannyaantara tuntutan lingkungan dengan sumber daya aktual yang dimiliki siswa sehingga merekasemakin terbebani oleh berbagai tekanan dan tuntutan. Tujuan penelitian ini adalah untukmengetahui efektivitas membaca Al-Qur‟an untuk menurunkan stres akademik. Membaca Al-Qur‟an merupakan salah satu metode untuk menurunkan stres. Penelitian ini ingin mengetahuikefektifan membaca Al-Qur‟an dalam menurunkan stres akademik. Penelitian ini merupakanpenelitian eksperimen dengan desain yang digunakan yaitu Matched Statistic Group Design.Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI SMA Negeri 1 Kebumen yang berjumlah 20 orang,yang dibagi menjadi 10 orang kelompok eksperimen dan 10 orang kelompok kontrol.Pengumpulan data dilakukan untuk mengungkap stres yang dialami pada subjek yaitu denganmenggunakan skala stres dari instrumen DASS milik Lovibond & Lovibond (1995) yang telahdiadaptasi. Hasil penelitian menunjukkan hasil uji wilcoxon signd rank pada kelompokeksperimen sebesar z = -2,701 dengan taraf signifikansi sebesar p = 0,007. Sedangkan padakelompok kontrol, nilai z = -2,264 dengan nilai signifikansi sebesar p = 0,024. Maka dapatdikatakan bahwa hipotesis diterima karena nilai signifikansi kelompok eksperiemn p = 0,007lebih kecil dari pada α = 0,05. Dan dapat disimpulkan bahwa membaca Al-Qur‟an efektif untukmenurunkan stres akademik pada siswa kelas XI SMA Negeri 1 Kebumen. Abstract. Stress is a state or condition depressed both physically and psychologically to a person caused by aninability or inability to overcome the events that happened. While the stress that occurs in the schoolor educational environment called academic stress, which there is a mismatch condition orcircumstance between the demands of the environment with the actual resources owned students sothey are burdened by various pressures and demands. The purpose of this research is to determine theeffectiveness of reading the Qur'an to reduce academic stress. Reading the Qur'an is one method toreduce stress. This research wanted to know the effectiveness of reading the Qur'an in reducingacademic stress. This research is an experimental research with the design used is Matched StatisticGroup Design. The subjects of this study were students of class XI SMA Negeri 1 Kebumen whichamounted to 20 students, divided into 10 experimental group and 10 control group. Data collectionwas conducted to reveal the stress experienced on the subject by using the stress scale of the Lovibond& Lovibond (1995) DASS instrument that has been adapted. The result of research shows that theresult of wilcoxon signd rank test in the experimental group is z = -2,701 with significance level of p= 0,007. While in the control group, the value of z = -2.264 with a significance value of p = 0.024.Then it can be said that the hypothesis is accepted because the significance value of the experimentalgroup p = 0.007 is smaller than α = 0.05. And it can be concluded that reading Qur'an is effective toreduce academic stress in students of class XI SMA Negeri 1 Kebumen.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

INTUISI

Publisher

Subject

Social Sciences

Description

Intuisi : Jurnal Psikologi Ilmiah is the scientific publication media to accommodate ideas and innovation research results of psychology academicians and other experts who are interested in the field of Psychology. Vision intuition is to encourage the development of science-based psychology, ...