Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 3, No 10: OKTOBER 2018

Deskripsi Pemahaman Konsep Mahasiswa dalam Menganalisis Usaha, Kalor, dan Energi Internal pada Proses Termodinamika

Agista Sintia Dewi Adila (Pendidikan Fisika Pascasarjana Universitas Negeri Malang)
Sutopo Sutopo (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)
Wartono Wartono (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
01 Oct 2018

Abstract

Abstract: The purpose of this study is to describe students understanding related to work, heat and internal energy that is represented in P-V diagrams. Subjects consisted of 103 students who are undergraduate physics education, undergraduate physics and graduate physics education students at State University of Malang. The results show that students tend to interpret work as the state quantities and interpret internal energy and heat as process quantities.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan pemahaman mahasiswa yang telah mengerjakan soal berkaitan dengan usaha, kalor, dan energi internal yang direpresentasikan dalam bentuk diagram P-V. Subjek penelitian terdiri dari 103 mahasiswa yang sedang menempuh pendidikan S1 Pendidikan Fisika, S1 Fisika, dan S2 Pendidikan Fisika di Universitas Negeri Malang. Hasil yang didapat menunjukkan mahasiswa cenderung memaknai usaha sebagai besaran keadaan serta energi internal dan kalor sebagai besaran proses.

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...