This paper discusses the phonological expressions of autistic children through neurolinguistics. The subjects of this research are autistic children in middle program that can use verbal expression. Based on the result of analysis, it is found that the autistic children of middle program do verbal substitution, verbal vanishment, verbal addition, and verbal irregularity. From those four mistakes, mistake often found is verbal elipsis. Subject tends to elipsis consonant [m] and [n]. It can happen because the subject is in a hurry to speak and also can happen because of left brain disorder.Abstrak Makalah ini membahas ekspresi fonologis anak autis melalui kajian neurolinguistik. Subjek penelitian ini adalah anak autis program menengah yang dapat menggunakan ekspresi verbal. Berdasarkan hasil analisis ditemukan bahwa anak autis program menengah melakukan verbal penggantian, verbal penghilangan, verbal penambahan, dan verbal ketidakteraturan. Dari keempat kesalahan tersebut, kesalahan yang banyak ditemukan adalah verbal penghilangan. Bunyi yang cenderung hilang adalah bunyi [m] dan [n]. Hal tersebut dapat terjadi karena subjek terburu-buru dalam mengucapkan kata dan adanya gangguan pada bagian otak kiri.
Copyrights © 2011