Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 4, No 1: JANUARI 2019

Kesulitan Mahasiswa Dalam Memahami Konsep Kinematika Gerak 1 Dimensi

Abu Zainuddin (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Surabaya)
Sentot Kusairi (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)
Siti Zulaikah (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Jan 2019

Abstract

Abstract: This study aims to reveal the difficulties of students in understanding the concept of 1 Dimensional motion kinematics. The research subjects were 38 undergraduate students of UNESA Physics Education semester V class A. The research method used a survey using instruments in the form of 20 reasoned multiple choice questions on the topic of Newtonian Mechanics. In this article the discussion is focused on questions number 2 and number 4 because it indicates the difficulties of students in understanding the concept of 1-dimensional kinematics. From the results of the analysis of the reasons for student answers it is known that students experience difficulties, namely, difficulties in distinguishing position, displacement or distance; difficulty interpreting negative acceleration and is always considered a slowdown.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap kesulitan mahasiswa dalam memahami konsep kinematika gerak 1 Dimensi. Subjek penelitian adalah 38 mahasiswa S1 Pendidikan Fisika UNESA semester V kelas A. Metode penelitian menggunakan survei dengan menggunakan instrumen berupa 20 soal pilihan ganda beralasan pada topik Mekanika Newton. Pada artikel ini pembahasan difokuskan pada soal nomor 2 dan nomor 4 karena mengindikasikan kesulitan mahasiswa dalam memahami konsep kinematika 1 dimensi. Dari hasil analisis alasan jawaban mahasiswa diketahui bahwa mahasiswa mengalami kesulitan yakni, kesulitan dalam membedakan posisi, perpindahan atau jarak; kesulitan memaknai percepatan negatif  dan selalu dianggap sebagai perlambatan.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...