cover
Contact Name
Azhar Aziz Lubis
Contact Email
azharlubis@unib.ac.id
Phone
+6281392472763
Journal Mail Official
unib.press@unib.ac.id
Editorial Address
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Bengkulu Jalan W.R. Supratman, Kandang Limun, Bengkulu 38371
Location
Kota bengkulu,
Bengkulu
INDONESIA
Triadik
Published by Universitas Bengkulu
ISSN : 08538301     EISSN : 2745777X     DOI : 10.33369/triadik
TRIADIK is a high-quality open-access peer-reviewed research journal that is published by FKIP University of Bengkulu. It is providing a platform for the researchers, academicians, professionals, practitioners, and students to impart and share knowledge in the form of high quality empirical and theoretical research papers, case studies, literature reviews, and book reviews on education.
Articles 8 Documents
Search results for , issue "Vol. 18 No. 1: APRIL 2019" : 8 Documents clear
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TWO STAY TWO STRAY UNTUK MENINGKATKAN AKTIFITAS PELAJARAN MATEMATIKA (PTK pada siswa kelas IVC SD Negeri 01 Kota Bengkulu) Silaban, Elin
TRIADIK Vol. 18 No. 1: APRIL 2019
Publisher : UNIB Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33369/triadik.v18i1.11385

Abstract

ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas penerapan model pembelajaran kooperatif tipe two stay two stray untuk meningkatkan aktifitas pelajaran matematika siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas,dengan subjeknya adalah siswa kelas IVC SD Negeri 01 Kota Bengkulu tahun pelajaran 2017/ 2018. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalahpengamatan langsung yang dilakukan selama proses pembelajaran matematika dengan menggunakan model pembelajaran two stay two stray. Teknik analisis data diperoleh dari pengamatan aktifitas guru dan siswa, data yang diperoleh dari lembar observasi yang digambarkan. Hasil penelitian menyimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran cooperative tipe two stay two stray dapat meningkatkan aktivitas siswa dalam pelajaran matematika. Hal ini bisa dilihat dari lembar kegiatan guru dan siswa. Kata kunci: Matematika, Aktifitas, Kooperatif, Two Stay Two Stray.  ABSTRACT The objective of the study was to investigate the effectiveness of the implementation of Two Stay Two Stray type cooperative learning models to increase the activity of students’ mathematics lessons. The design used was a classroom action research. The subject were the students of grade IVC of SD Negeri 01 Kota Bengkulu in the academic year of 2017/2018. Data collection techniques used was direct observationswhich wased during the process of learning mathematics by using Two Stay Two Stray cooperative learning models. Data analysis techniques were obtained from observations of teacher activities and obsevations of student activities, the data obtained from the observation sheets were described. The results of the study concluded that the application of Two Stay Two Stray type cooperative learning models could increase student activity in mathematics learning. This can be seen from the teacher and student activity sheet. Keywords: Math, Activity, Cooperative, Two Stay Two Stray.
PENGGUNAAN MEDIA BULLETINBOARD UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN TEMATIK (Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas IIIB SD Negeri 01 Kota Bengkulu) Dewi, Gita Sari
TRIADIK Vol. 18 No. 1: APRIL 2019
Publisher : UNIB Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33369/triadik.v18i1.11386

Abstract

ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penggunaan media bulletinboard untuk meningkatkan aktivitas pembelajaran siswa kelas IIIB SD Negeri 01 Kota Bengkulu. Subjek penelitian ini berjumlah 36 orang. Teknik pengumpulan data menggunakan metode observasi, wawancara, dokumentasi dan catatan lapangan. Data yang dikumpulkan dalam penelitian ini adalah data observasi penggunaan media bulletinboard dalam pembelajaran tematik. Teknik analisis data menggunakan analisis statistik deskriptif dan analisis kualitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan peningkatan aktivitas guru dan siswa dalam pembelajaran tematik di kelas IIIB SD Negeri 01 Kota Bengkulu. Hal ini dibuktikan dengan kreativitas dan pengelolaan kelas yang sesuai oleh guru sehingga siswa lebih aktif, semangat dan percaya diri dalam mengikuti proses pembelajaran, serta ditunjukkan dengan nilai rata-rata persentase ketuntasan hasil observasi aktivitas guru yang meningkat dari 73 % pada siklus I menjadi 89% pada siklus II. Peningkatan rata-rata persentase ketuntasan hasil observasi aktivitas siswa yang juga meningkat dari 71% pada siklus 1 menjadi 86% pada siklus II. Dengan demikian, penggunaan media bulletinboard dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas IIIB SD Negeri 01 Kota Bengkulu. Kata kunci        : media bulletinboard, aktivitas siswa,pembelajaran tematik.  ABSTRACT This study aims to describe the use of bulletinboard media to improve the learning activities of class IIIB students of SD Negeri 01 Bengkulu City. The subjects of this study amounted to 36 people. Data collection techniques use methods of observation, interviews, documentation and field notes. Data collected in this study is observation data using bulletinboard media in thematic learning. Data analysis techniques used descriptive statistical analysis and qualitative analysis. The results of this study indicate an increase in the activity of teachers and students in thematic learning in class IIIB SD Negeri 01 Bengkulu City. This is evidenced by the creativity and appropriate classroom management by the teacher so that students are more active, enthusiastic and confident in following the learning process, as well as indicated by the average percentage of completeness results observed by teacher activity which increased from 73% in the first cycle to 89% in cycle II. The increase in the average percentage of completeness results from observations of student activities which also increased from 71% in cycle 1 to 86% in cycle II. Thus, the use of bulletinboard media can improve the learning activities of class IIIB students of SD Negeri 01 Kota Bengkulu. Keywords: bulletinboard media, student activities, thematic learning
PERAN KONSELING KELOMPOK DALAM MENINGKATKAN KETERLIBATAN AKADEMIK SISWA DENGAN SELF EFFICACY RENDAH Kurniawati, Yulis Heppy
TRIADIK Vol. 18 No. 1: APRIL 2019
Publisher : UNIB Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33369/triadik.v18i1.11161

Abstract

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan peran layanan konseling kelompok terhadap keterlibatan akademik  siswa dengan self efficacy rendah. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode eksperimen dengan desain one group pre-test post-test. Subjek penelitian ini sebanyak 11 siswa dari kelas X 4 dan X 5 SMA N 8 Kota Bengkulu yang memiliki keterlibatan akademik dan self efficacy rendah. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan angket. Hasil penelitian menunjukkan keterlibatan akademik dan self efficacy meningkat setelah pemberian layanan konseling kelompok, hal ini ditunjukkan dari hasil uji perbedaan keterlibatan akademik,dengan nilai Z = -2,936, p < 0,05, dan perbedaan self efficacy dengan nilai Z = -2,720, p<0,05. Hasil penelitian juga menunjukkan  terdapat pengaruh yang signifikan antara skor keterlibatan akademik dan self efficacy sebelum dan sesudah diberikan layanan konseling kelompok. Kata kunci: Keterlibatan akademik, self efficacy dan layanan konseling kelompok Abstract: This study was aimed to describe the effect of group counseling treatment toward academic engagement of students with low self efficacy. The subject was 11 (eleven) students from class X4 and X5 of Senior High School  with low academic engagement and self efficacy. Data was collected  by using questionnaire. The result showed that academic engagement and self efficacy increasing after the  group counseling treatment was applied, it was showed from the result owith Z score = -2.936, (p<0,05) between pre-test and post-test it was gotten the score of p = 0.003, it means p < 0.05 and the score of Z = -2.720, p<0,05. The results also showed that there is a significant influence between the score of academic involvement and self-efficacy before and after group counseling services.Keywords: academic engagement, self efficacy and group counseling treatment
KORELASI ANTARA KETERLIBATAN AKADEMIK DENGAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS X DI SMK NEGERI 1 KOTA BENGKULU Dharmayana, I Wayan; Shinta, Lenny Alvera
TRIADIK Vol. 18 No. 1: APRIL 2019
Publisher : UNIB Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33369/triadik.v18i1.11387

Abstract

ABSTRACTThis study aimed to describe empirically Relationship Between Academic Engagement With Student Achievement In Class X SMK N 1 Bengkulu. Population in this study is class x students of SMK N 1 Bengkulu 2013-2014 school year with 353 students. The sampling technique used is simple random sampling and obtained samples of 83 students. Data Academic Engagement in this study taken with questionnaire, whereas for learning achievement and intelligence taken using methods of documentation. Validity of the instruments test using Product Moment Correlation which then results are correlated with whole-part technique and reliability testing instruments using Cronbach Alpha. From the data processing with partial correlation analysis correlation coefficient obtained for rx1.y-x2 = 0,422 (p<0,05). It can be concluded that there is a positive relationship and significantly between academic engagement and student achievement.Keyword : Academic engagement, academic achievement, intelligence
PENGGUNAAN ALAT PERMAINAN EDUKATIF (APE) UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA (PTK pada Siswa Kelas VA SDN 71 Kota Bengkulu) Marisca, Elsa; Dharmayana, I Wayan
TRIADIK Vol. 18 No. 1: APRIL 2019
Publisher : UNIB Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33369/triadik.v18i1.11162

Abstract

Abstrak   Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang bertujuan untuk mengetahui efektivitas penggunaan Alat Permainan Edukatif (APE) papan diagram dalam meningkatkan aktivitas pembelajaran matematika pada materi penyajian data dalam bentuk diagram. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VA SDN 71 Kota Bengkulu yang berjumlah 27 siswa.Instrumen penelitian berupa lembar observasi aktivitas siswa dan guru. Berdasarkan hasil observasi siklus satu di perolah skor aktivitas guru sebesar 4,57 dengan kriteri sangat baik, sementara skor ativitas siswa secara klasikal diperoleh sebanyak 66% siswa berada pada kriteria aktif . Pada siklus dua skor aktivitas guru 4.88 dengan kriteri sangat baik, sementara skor aktivitas siswa secara klasikal si peroleh sebanyak88% siswa berada pada kriteria sangat aktif. Sehingga di peroleh kesimpulan skor aktivitas guru pada siklus satu mengalami peningkatan dari 4,57 menjadi 4,84 dengan kriteri sangat baik, sementara skor aktivitas siswa secara kelasikal mengalami peningkatan sebanyak 20% dari 66% menjadi 88% dengan kriteria aktif menjadi sangat aktif. Perhitungan tersebut menunjukan bahwa Alat Permainan Edukatif (APE) papan diagram dapat meningkatkan aktivitas pembelajaran matematika.Kata kunci: Penelitia Tindakan Kelas, Alat Permainan Edukatif, Aktivitas Siswa, Aktivitas Guru, Penyajian Data dalam Bentuk Diagram Abstrack This study is a Classroom Action Research (PTK) which aims to determine the effectiveness of the use of Educational Game Equipment (APE) board diagram in improving the activity of mathematics learning on the material of data presentation in the form of diagrams. The population of this research is all students of class of SD SDN 71 Kota Bengkulu which amounts to 27 students. Research instrument in the form of observation sheet of student and teacher activity. Based on result of observation of cycle one in get score of activity of teacher equal to 4,57 with criterion very good, while student's activity score is klasikal obtained as many as 66% student is in active criterion. In cycle two score activity of teacher 4.88 with very good criterion, while student activity score classically earn by 88% student is in criterion very active. So in conclusion the score of teacher activity in cycle one has increased from 4.57 to 4,84 with very good criterion, while student activity score classically increase as much 20% from 66% to 88% with active criteria become very active. The calculation shows that the Educational Game Equipment (APE) board diagram can increase the activity of learning mathematics.Keywords: Classroom Action Research, Educational Game Equipment, Student Activity, Teacher Activity, Data Presentation in Chart Form
MOTIVASI BELAJAR SISWA DI TINJAU DARI INTENSITAS PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL PADA REMAJA Manalu, Christin M J; Sinthia, Rita
TRIADIK Vol. 18 No. 1: APRIL 2019
Publisher : UNIB Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33369/triadik.v18i1.11388

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan motivasi belajar siswa  ditinjau dari intensitas penggunaan media sosial pada siswa kelas VIII di SMP Negeri 21 Kota Bengkulu. Metode pada penelitian ini adalah metode penelitian kuantitatif komparatif. Teknik pengambilan sampel pada penelitian ini menggunakan teknik simple random sampling. Sampel dalam penelitian ini adalah empat kelas dari kelas VIII SMP Negeri 21 Kota Bengkulu, yang telah dirandom. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan instrumen angket. Teknik analisis data yang digunakan adalah jenis uji statistik parametrik atau uji-t. Hasil yang diperoleh dalam penelitian ini menyatakan  bahwa terdapat perbedaan motivasi belajar yang signifikan pada siswa kelas VIII yang ditinjau dari intensitas penggunaan media sosial. Hal ini terlihat dari hasil uji hipotesis dengan uji beda (t-test) thitung = 3,217, dengan p = 0,002, dan ttabel = 1,65481, maka t­hitung  > ttabel, sehingga dapat disimpulkan Ada perbedaan motivasi belajar siswa yang intensitas penggunaan media sosialnya tinggi dengan siswa yang intensitas penggunaan media sosialnya rendah.Kata kunci: intensitas penggunaan media sosial, motivasi belajar.AbstractSTUDENT LEARNING MOTIVATION REVIEWED FROM INTENSITY OF THE USE SOCIAL MEDIA IN THE STUDENTS OF 21st JUNIOR HIGH SCHOOL, BENGKULU CITYThis study aimed to determine the comparative of student learning motivation that reviewed from intensity of using social media on the student class 8th of 21st Junior High School, Bengkulu City. The method is quantitative research method with the comparative design research. The sample in this research is four class of class 8th that has been random. Data collection technique is using  questionnaire. Data analysis technique used is the parametric or t-test statistic. The results obtained in this study showed that there is a significant differences of learning motivation of class 8th that reviewed from intensity of the use social media. It is seen from the result of analysis data by independent sample t-test = 3,217, with p value = 0,002, and t-table = 1,65481, then tvalue < ttable, so it can be concluded that, there is a difference the student learning motivation between the high intensity of use social media and the low intensity of use social media.Keywords  : intensty of using social media, learning motivation.
KAJIAN TEORI BELAJAR UNTUK PEMBELAJARAN KECERDASAN BAHASA ANAK USIA DINI Margaretha, Lydia
TRIADIK Vol. 18 No. 1: APRIL 2019
Publisher : UNIB Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33369/triadik.v18i1.11164

Abstract

AbstrakTeori belajar dimunculkan oleh para psikolog pendidikan setelah mereka mengalami kesulitan untuk menjelaskan proses belajar secara menyeluruh Pelaksanaan Pendidikan Anak Usia Dini di saat ini tidak terlepas dari teori-teori yang disampaikan oleh para ahli, baik ahli psikologi, filsuf, dan pemerhati pendidikan. Teori-teori tersebut sangat membantu guru-guru saat ini dalam menghadapi Anak Usia Dini, metode apa yang harus dilakukan untuk mengajar anak, dan bagaimana menghadapi anak serta perilaku-perilakunya. Atas permasalahan di atas, tujuan dari penulisan ini adalah : Mengetahui Tiori apa yang digunakan dalam pelaksanaan Pendidikan bahasa pada anak di PAUD Dahlia Kota Bengkulu. Metode yang digunakan adalah metode kualitatif. Lokasi penelitian di PAUD Dahlia Kota Bengkulu . Pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi, dan dokumentasi . Hasil Penelitian menunjukan: Tiori belajar yang digunakan di PAUD Dahlia terintegrasi dalam setiap materi , Namun Teori belajar untuk kecerdasan bahasa dalam mengolah Kata -kata  menjadi andalan  dalam  mendidik  anak di PAUD  Dahlia Kota Bengkulu .Kata Kunci: Tiori Belajar, Kecerdasan Bahasa, Anak Usia DiniAbstractLearning theory raised by educational psychologists after they have difficulty to explain the whole learning process Implementation of Early Childhood Education at this time can not be separated from the theories presented by experts, both psychologists, philosophers, and observers of education. These theories greatly assist teachers today in dealing with the Early Childhood, the methods to do to teach children, and how to deal with children and their behaviors. On the above issues, the purpose of this paper is: Knowing what Tiori is used in the implementation of language education in children in early childhood Dahlia Kota Bengkulu. The method used a qualitative method. Research location in Early Childhood Dahlia Kota Bengkulu. Data collection using interviews, observation, and documentation. Research results show: Theory  learning that is used in Early Childhood Dahlia integrated in every material, But Learning Theory for language intelligence in processing Words become a mainstay in educating children in early childhood Dahlia Bengkulu City.Keywords: Theory Learning, Language Intelligence, Early Childhood
HUBUNGAN ANTARA KECANDUAN GADGET DENGAN PROKRASTINASI AKADEMIK Muflihah, Fithri; Sholihah, Afifatus
TRIADIK Vol. 18 No. 1: APRIL 2019
Publisher : UNIB Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33369/triadik.v18i1.11389

Abstract

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan hubungan antara kecanduan gadget dengan prokrastinasi akademik pada siswa kelas X Tata Busana di SMK Negeri 3 kota Bengkulu. Sampel penelitian berjumlah 106 orang siswa yang diambil dengan teknik simple random sampling. Penelitian ini adalah penelitian deskriptif kuantitatif dengan teknik korelasi. Instrumen yang digunakan adalah kuesioner kecanduan gadget dan kuesioner prokrastinasi akademik. Data dianalisis dengan menggunakan korelasi product moment pearson. Hasil penelitian menunjukkan adanya hubungan yang signifikan antara kecanduan gadget dengan prokrastinasi akademik dibuktikan dari rxy sebesar 0,715 pada taraf signifikan sebesar 0,000 (p<0,05). Jadi semakin rendah kecanduan gadget maka semakin rendah pula prokrastinasi akademik, sebaliknya semakin tinggi kecanduan gadgetnya maka prokrastinasi akademik akan semakin tinggi. Kata kunci: kecanduan gadget, prokrastinasi akademik CORRELATION BETWEEN ADDICTED  GADGETS AND ACADEMIC PROCRASTINATION  AbstractThis research aimed to describe the correlation between addicted  gadgets and academic procrastination of class Ten Tata Busana  at SMK  negeri 3 Kota Bengkulu The sample of this research was 106 students, taken by conducting random sampling technique. Questionnaire of addicted  gadgets and academic procrastination was used in this research as the instrument. The data were analyzed by using correlation of persons product moment. The result showed that there was significant correlation between addicted  gadgets with academic procrastination, rxy=0,715 at the level of signficant 0,000 ( p<0,05). This revealed that there was significant correlation between addicted gadgets and academic procrastination towards students. It meant the lower addicted  gadgets the lower academic procrastination, conversely the higher addicted gadget, the higher academic procrastination. Key Word: addicted  gadgets, academic procrastination

Page 1 of 1 | Total Record : 8