cover
Contact Name
Ali Daud Hasibuan
Contact Email
alidaudhasibuan@uinsu.ac.id
Phone
+6281370870259
Journal Mail Official
al-irsyadjpbk@uinsu.ac.id
Editorial Address
Jl. Williem Iskandar Pasar V Medan Estate, Kab. Deli Serdang, SUmatera Utara, Indonesia
Location
Kota medan,
Sumatera utara
INDONESIA
Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling
ISSN : 20888341     EISSN : 26862859     DOI : -
Al-Irsyad: The Counseling and Education Journal is scientific journal in education and counseling guidance that managed by The Bimbingan Konseling Islam Majors of Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Faculty of UIN Sumatera Utara Medan. Al-Irsyad presents topics about development of counseling guidance profession as a teacher based on the four competence of a teacher. They are pedagogic, personal, social, and professional. Besides that, Al-Irsyad is also emphasize to the integration of islamic values. Al-Irsyad is published two times in a year. There are January-June edition and July-December edition. The first edition of Al-Irsyad was Vol.1, No.1, January-June Edition on 2012, but was not yet have p-ISSN and e-ISSN. Then, in Vol.5, No. 1, January-June Edition on 2015 was published in print with p-ISSN: 2088-8341. Further, Vol. 10, No.1, January-June 2020 Edition on 2020 edition publish OJS with e-ISSN: 2686-2859.
Articles 16 Documents
Search results for , issue "Vol 11, No 2 (2021): Edisi Juli-Desember 2021" : 16 Documents clear
Peran Dukungan Sosial Terhadap Resiliensi Siswa Belajar Dari Rumah Serta Implikasinya dalam Bimbingan Konseling Nurul Fatimah
Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol 11, No 2 (2021): Edisi Juli-Desember 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30829/al-irsyad.v11i2.10572

Abstract

Penelitian ini bertujuan 1) untuk mengetahui peran dukungan sosial dan resiliensi siswa belajar dari rumah di sekolah MTs Muallimin; 2) untuk mengetahui implikasi bimbingan konseling terhadap peran dukungan sosial terhadap resiliensi siswa belajar dari rumah di sekolah MTs Muallimin. Sampel pada penelitian ini sebanyak 118 siswa dari kelas VIII Fullday MTs Muallimin. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kuantitatif, instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah skala dukungan sosial dan skala resiliensi. Analisis data yang digunakan adalah uji instrumen, uji deskriptif, uji asumsi dan uji hipotesis dengan analisis regresi sederhana. Hasil didalam penelitian ini menunjukkan: 1) berdasarkan uji asumsi bahwa data penelitian terbukti secara normalitas dan homogenitas; 2) berdasarkan uji hipotesis dapat dilihat dari nilai t: diketahui nilai thitung sebesar 4.034 > ttabel 1.98063 sehingga dapat disimpulkan bahwa Terdapat pengaruh dukungan sosial terhadap resiliensi siswa belajar dari rumah.
GAMBARAN PROFESIONALISME GURU BK DALAM PEMBERIAN LAYANAN BIMBINGAN KONSELING Ade Chita Putri Harahap; Dinda Permatasari Harahap
Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol 11, No 2 (2021): Edisi Juli-Desember 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30829/al-irsyad.v11i2.10669

Abstract

Tujuan penelitian ini yakni untuk melihat gambaran profesionalisme guru BK dalam memberikan pelayanan bimbingan dan konseling. Populasi dalam penelitian ini adalah guru BK di 17 sekolah di Kota Medan sebanyak 34 orang guru BK. Teknik pengambilan sampling menggunakan total sampling. Metode analisis menggunakan analisis kuantitatif deskriptif, Hasil penelitian menunjukkan bahwa profesionalisme guru BK berada pada kategori sedang (X̄=65,5). Indikator paling tinggi terlihat pada aspek memiliki kesadaran dan komitmen terhadap etika professional, sedangkan aspek paling rendah terdapat pada komponen menguasai konsep dan praksis assesmen untuk memahami kondisi, kebutuhan dan masalah konseli. Lima indicator lain berada pada kategori sedang yakni, menguasai kerangka teoritik dan praksis bimbingan dan konseling, merancang program bimbingan dan konseling, mengimplementasikan program bimbingan dan konseling, memiliki kesadaran dan komitmen terhadap etika professional dan menguasai konsep dan praksis penelitian dalam bimbingan dan konseling.
Pola Asuh Orang Tua Dalam Meningkatkan Minat Belajar Anak Pada Pembelajaran Online Masa Pandemi Covid-19 Kecamatan Merbau Kabupaten Labura Zulkifli Tanjung
Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol 11, No 2 (2021): Edisi Juli-Desember 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30829/al-irsyad.v11i2.11154

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: 1). Cara orang tua meningkatkan minat belajar anak pada pembelajaran online masa pandemi Covid-19 di  Kecamatan Merbau Kabupaten Labura. 2). Apa media yang digunakan anak dalam melaksanakan pembelajaran online pada masa pandemi Covid-19 di Kecamatan Merbau Kabupaten Labura. 3). Cara orang tua menyusun keberhasilan dalam meningkatkan minat belajar anak pada pembelajaran online masa pandemi Covid-19 di  Kecamatan Merbau Kabupaten Labura. 4). Faktor yang mempengaruhi minat belajar anak dalam pembelajaran online pada masa Pandemi Covid-19 di  Kecamatan Merbau Kabupaten Labura. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian deskriptif kualitatif. Subjek dalam penelitian ini yaitu masyarakat  Kecamatan Merbau Kabupaten Labura khususnya pada 6 orang tua dan 6 anak. Instrumen penelitian diantaranya yaitu observasi, wawancara dan dokumentasi. Dari hasil yang di dapat peneliti mengenai cara orang tua meningkatkan minat belajar anak yaitu dengan menjadi pengganti guru dirumah, membimbing, mengarahkan dan memantau anak, terdapat juga orang tua yang membentuk kelompok belajar kecil agar suasana belajar seperti berada di sekolah. Media yang digunakan berupa media pembelajaran online seperti Whatsapp, Zoom, Google Classroom,dan E-Learning. Para orang tua menyusun keberhasilan dalam meningkatkan minat belajar anak dengan menanamkan sikap cinta belajar pada anak, membagi waktu belajar, memberikan nasihat, motivasi dan memberikan perhatian penuh. Adapun faktor yang mempengaruhi minat belajar anak yaitu faktor pendukung dan faktor penghambat belajar anak
Hubungan Antara Konsep Diri dan Gaya Hidup dengan Intensitas Penggunaan Gadget Pada Remaja Kelas X di MAN Kota Binjai Nun Zairina
Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol 11, No 2 (2021): Edisi Juli-Desember 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30829/al-irsyad.v11i2.10573

Abstract

This study aims to determine the relationship between self-concept and lifestyle with the intensity of gadget use in adolescents. There are three hypotheses proposed in this study, namely the first, there is a relationship between self-concept and lifestyle with the intensity of gadget use in adolescents. Second, there is a relationship between self-concept and the intensity of gadget use in adolescents. Third, there is a relationship between lifestyle and the intensity of gadget use in adolescents. The data collection method uses a psychological scale which includes a 28item gadget use intensity scale, a self concept scale of 47 items, and a lifestyle scale of 31 items. The analysis technique is using multiple regression analysis techniques assisted by using SPSS 25.0 for windows. The subjects in this study were teenagers at MAN KOTA BINJAI, as many as 90 students, who were taken using proportional random sampling technique. The results showed Rx1.2y = 0.379 with F = 1.1441 and p = 0.002 (p < 0.01) which means that there is a relationship between self-concept and lifestyle with the intensity of gadget use in adolescents. The results obtained provide an effective contribution of 29.9 % and 70.1% were influenced by other factors outside of this study. The value of rx1y = 0.262 and p = 0.000 (p < 0.01) which means that there is a significant positive relationship between self-concept and the intensity of gadget use in adolescents. The value of rx2y = 0.315 and p = 0.002 (p < 0.01) which means that there is a significant positive relationship between lifestyle and the intensity of gadget use in adolescents.
Pengaruh Metode Quantum Learning Terhadap Hasil Pembelajaran Ipa Di Sd Negeri 3 Kutacane Ramadhan Lubis; Karmila Karmila; Muhammad Syaifullah
Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol 11, No 2 (2021): Edisi Juli-Desember 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30829/al-irsyad.v11i2.11073

Abstract

Penelitian ini ditujukan untuk mengetahui pengaruh metode pembelajaran quantum learning pada mata pelajaran IPA terhadap hasil belajar siswa di SD Negeri 3 Kutacane. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif metode eksperimen dengan desain quasi eksperimen (eksperimen semu). Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas V SD Negeri 3 Kutacane yang berjumlah 29 orang. Desain penelitian yang digunakan adalah intact-group comparison. Berdasarkan teknik tersebut, dipilih satu kelompok sebagai kelas eskperimen (dengan menggunakan model quantum learning) dan satu kelompok sebagai kelas kontrol (dengan menggunakan model pembelajaran konvensional, ceramah). Adapun analisis data yang digunakan yaitu uji normalitas, uji homogenitas dan uji-test.Temuan penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan dari penggunaan metode pembelajaran quantum learning terhadap hasil belajar IPA materi siklus air di SD Negeri 3 Kutacane. Hasil belajar IPA siswa kelas eksperimen memiliki rata-rata lebih tinggi dengan nilai 81,43 dibandingkan dengan kelas kontrol dengan nilai 50,00. Terdapat pengaruh yang signifikan Metode pembelajaran quantum learning terhadap hasil belajar siswa. Hal ini dibuktikan dengan menggunakan uji-t dengan diperolehnya nilai signifikansi lebih besar dari 0,05 yaitu 0,402 > 0,05. Yang menyatakan diterimanya Ha dan ditolaknya HO. Maka dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran quantum learning berpengaruh signifikan terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA dikelas V SD Negeri 3 Kutacane.
Pemulihan Trauma pada Anak Korban Bencana dalam Perspektif Islam (Studi Kasus Bencana Gunung Sinabung di Desa Guru Kinayan, Kecamatan Payung, Kabupaten Karo, Sumatera Utara) Faisal Habib Lubis
Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol 11, No 2 (2021): Edisi Juli-Desember 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30829/al-irsyad.v11i2.9587

Abstract

ABSTRACT  The problem that is currently happening in Indonesia is the occurrence of various disasters, ranging from landslides, floods, earthquakes, tsunamis to the eruption of Mount Merapi with a fairly high potential. The Mount Sinabung disaster, which is currently on alert status, does not yet have a comprehensive management system for the protection and handling of children in particular. Children are a group of people who are vulnerable to trauma or psychological disorders requiring problem solving, events that are experienced by a person and are not able to be anticipated can cause psychological disturbances for that person. This change in social phenomena requires a study and trauma recovery to restore belief in religion. Religion becomes a choice and a reference to overcome the conflicts that occur within him. Researchers feel it is important to create a disaster trauma recovery method based on an Islamic perspective as a form and response to the social conditions of the victims to be able to reduce trauma as a result of the disaster. Thus the question arises, namely what steps are taken in trauma recovery in children based on an Islamic perspective.This paper explores the concept of Islam as a religion that contains high spiritual values capable of solving human psychological problems in facing trials and overcoming difficulties in life. Keywords: Trauma Healing, Children, Islamic Perspective.
The Concept Of التوبة In Al-Qur’an And Its Application Achmad Ramadhan
Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol 11, No 2 (2021): Edisi Juli-Desember 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30829/al-irsyad.v11i2.11170

Abstract

This paper is aimed to describe the most important concept dealing with the characteristics of human beings and the possibility to diminish the bad elements of characteristics , namely التوبة , and its application.An order to turn to Allah the Almighty in repentance is narrated many times in the Qur’anic verses, some takes the direct form, the command verbs, like توبوا and تب and some takes the different verb from   التوبة  ,   ااستغفرو, the other takes the narration form, like ان الله ىحب التوابىن و ىحب المتطهرىن .Some Qur’anic verses elaborate the accepted التوبة and the other elaborates the rejected  التوبة by Allah .The writer is interested to write and analyze the Qur’anic verses dealing with التوبة  because he wants to have full understanding dealing with التوبة in the al-Qur’an. The result of the writing is that the التوبة   activities should consist of 4 principles, namely  الندم على المعصىة  ( Regret for doing crime ); و الاءقلاع عنها   (To be away from doing crime or evil); الاءستغفار (Asking for forgiveness) and العزم على عدم العودة الىها (A wish not do the same crime or evil in the other moment). By having these 4 (four) conditions of التوبة  , Allah the Almighty may accept the التوبة . Conversely, without having them, the التوبة will be rejected
Deskripsi Kecemasan Berbicara di Depan Umum pada Mahasiswa Sebagai Dampak dari Pembelajaran Daring Abd. Aziz Rusman; Fauziah Nasution
Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol 11, No 2 (2021): Edisi Juli-Desember 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30829/al-irsyad.v11i2.10574

Abstract

Salah satu kompetensi yang harus dimiliki oleh setiap mahasiswa prodi BKPI adalah kecakapan dalam melakukan pembicaraan di depan umum, hal ini sebagai suber daya yang disiapkan dalam menghadapi peserta didiknya nanti setelah menjadi guru. Penelitian ini berupaya mendeskripsikan keterampilan berbicara di depan umum yang dimiliki oleh mahasiswa BKPI FITK UIN Sumatera Utara Medan. Metode penelitian adalah kuantitatif deskripsi, sampel berjumlah 123 orang. Angket penelitian adalah pernyataan tentang kecemasan berbicara yang disebar melalui google form. Data dianalisis dengan menggunakan rumus statistik deskripsi.  Hasil penelitian menunjukkan bahwa kecemasan berbicara diperoleh skor total 10,294, mean 83,69, median 84,00, mode 87, skor tertinggi 88, skor terendah 73, dan standar deviasi 3,33. Sebanyak 23 mahasiswa atau 18,70% memiliki skor rata-rata, sebanyak 57 mahasiswa atau 46,34% memiliki skor di atas rata-rata, dan sebanyak 43 mahasiswa atau 34,96% memiliki skor di bawah rata-rata.
Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Motivasi Kerja Guru di SMP Negeri 1 Kota Pematangsiantar Nurmaliyah Pardede
Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol 11, No 2 (2021): Edisi Juli-Desember 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30829/al-irsyad.v11i2.11090

Abstract

In an effort to improve the quality and quality of education, teacher performance is the main target. Furthermore,there needs to be   serious  and  deep attention to improving teacher performance from various related parties such as principals, school stakeholders,   supervisors,and the Minister of Education andCulture. Theperformance of the teacher can be influenced by several factors, one of which is the leadership of the Principal. If the better and conducive the leadership of a Principal, the better the motivation of the work of teachers who are in the scope of the School and its leadership. This research was conducted to find out how much influence the leadership of the principal has on the motivation of teachers at SMPN 1 Pematangsiantar city. The method used in this study is a qualitative method. The results of the study, are: 1. The leadership of the principal greatly affects the performance of teachers. Which means that the more conducive the leadership presented by the principal, the better the performance of the teachers. 2. A teacher's work motivation can also affect how high he or she performs. Which means that the better and higher the motivation of the teacher's work to carry out his duties and responsibilities, the better the performance he does. 3. There is also a significant influence between the leadership of the principal with work motivation that equally affects and can improve teacher performance. Therefore, the better the leadership of the principal and work motivation, the higher the performance of the teacher.
Pemanfaatan Smartphone Sebagai Media BK dalam Mengatasi Masalah Belajar Siswa di SMP Islam Al-Ulum Terpadu Medan Vivi Nabila
Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol 11, No 2 (2021): Edisi Juli-Desember 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30829/al-irsyad.v11i2.10570

Abstract

This study aims to describe the use of smartphones as a counseling medium in overcoming student learning problems at the Al-Ulum Terpadu Islamic Junior High School Medan. This study uses qualitative analysis and uses subjects called informants, namely BK teachers, subject teachers, and five class VII students who are determined from the results of interviews with BK teachers and subject teachers with the aim of considering that the informants understand, know and feel directly to the problem at hand. The results of this study indicate that the use of smartphones as a counseling medium in overcoming student learning problems that has been carried out by BK teachers to students at the Al-Ulum Terpadu Islamic Middle School in Medan systematically and sustainably provides positive and effective changes in generating students’ willingness to learn who initially felt lazy,bored and bored in learning, even easily underestimate learning. Now has a high willingness to learn by using various applications such as WhatsApp, Zoom and Google Classroom which are packaged as attractively as possible. This is evidenced by the implementation and results achieved so far in generating students’ willingness to learn. With students’ willingness to learn, it is expected that students can digest and accept learning well.

Page 1 of 2 | Total Record : 16