cover
Contact Name
Rinaldi Rizal Putra
Contact Email
rinaldi.rizalputra@unsil.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
bioedusiana@unsil.ac.id
Editorial Address
-
Location
Kota tasikmalaya,
Jawa barat
INDONESIA
Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi
Published by Universitas Siliwangi
ISSN : 24775193     EISSN : 26847604     DOI : -
Core Subject : Science, Education,
Bioedusiana adalah jurnal berkala ilmiah yang diterbitkan dua kali setahun (Juni-Desember) yang mempublikasikan hasil penelitian orisinal tentang pendidikan Biologi dan Biologi. Jurnal ini bertujuan untuk mengembangkan konsep, teori, perspektif, paradigma, dan metodologi dalam kajian ilmu Pendidikan Biologi dan Biologi.
Arjuna Subject : -
Articles 9 Documents
Search results for , issue "Vol 8, No 2 (2023): Bioedusiana" : 9 Documents clear
Remap-TPS with Xmind: A Learning Model to Improve Students’ Digital Literacy and Learning Outcomes Kurniaty, Irna; Zubaidah, Siti; Prabaningtyas, Sitoresmi
Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi Vol 8, No 2 (2023): Bioedusiana
Publisher : Jurusan Pendidikan Biologi - Universitas Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37058/bioed.v8i2.10101

Abstract

Digital literacy is critical in the current era of digitalization. However, several studies show that digital literacy in Indonesia still needs to be improved and strengthened. Less than optimal digital literacy can impact low student learning outcomes. Therefore, this research aims to analyze the effect of the Reading Concept Mapping Think Pair Share (Remap -TPS) learning model assisted by the Xmind application to improve digital literacy and student learning outcomes. This research was conducted at SMA Negeri 9 Malang, Lowokwaru, East Java, Indonesia, in the odd semester of the 2023/2024 academic year. This research is a quasi-experiment with a pretest-posttest non-equivalent design. Respondents in this study were classes X Science 3 and X Science 4 with 70 students. Data was collected through questionnaires to measure digital literacy and essay questions to measure learning outcomes. The research results show that the Remap-TPS learning model significantly affects digital literacy and student learning outcomes. This indicates that the Remap-TPS model, assisted by the Xmind application, can be an alternative solution in designing learning processes to empower digital literacy and student learning outcomes.
Analisis Instrumen Order Multiple Choice Konsep Nutrisi Berbasis Learning Progression Menggunakan Model Rasch Ramli, Murni; Utami, Budi
Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi Vol 8, No 2 (2023): Bioedusiana
Publisher : Jurusan Pendidikan Biologi - Universitas Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37058/bioed.v8i2.10096

Abstract

Sebuah instrumen dapat dipergunakan untuk mengukur variabel terikat pada sebuah penelitian apabila instrumen tersebut valid dan reliabel. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kualitas instrumen soal konsep nutrisi berbentuk Order Multiple Choice (OMC) dengan model Rasch dilihat dari aspek validitas, reliabilitas, tingkat kesukaran, dan daya beda butir soal. Metode yang digunakan berupa metode tes dengan tipe pilihan ganda sebanyak 15 butir soal melalui media google form yang diberikan kepada 93 siswa SMP kelas 7 dan 8. Berdasarkan hasil uji validitas dari keseluruhan butir soal berjumlah 15 item tidak terdapat butir soal yang dinyatakan tidak valid atau perlu diganti. Hasil uji reliabilitas menunjukkan nilai item reliability termasuk dalam kriteria reliabilitas yang tergolong cukup. Untuk hasil tingkat kesukaran butir soal didapatkan jika soal nomor 13 adalah soal yang paling sulit, sedangkan soal nomor 15 adalah untuk soal yang termudah. Sedangkan uji daya beda butir soal didapatkan hasil terdapat tiga kelompok butir soal yang dapat diidentifikasi dari total soal. Dari hasil tersebut dapat disimpulkan jika instrumen tes termasuk dalam kategori bagus untuk diujikan kepada peserta didik dalam skala besar.
Reflective Thinking Skills: A Survey Study on Biology Learning in Senior High School Fadillah, Hikmah Nur
Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi Vol 8, No 2 (2023): Bioedusiana
Publisher : Jurusan Pendidikan Biologi - Universitas Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37058/bioed.v8i2.10102

Abstract

Students need to have 21st-century skills in learning to face various global demands and challenges. Reflective thinking skills are fundamental skills that are important for students to have in 21st-century learning. Reflective thinking is the ability of individuals to be directed and precise in realizing, analyzing, evaluating, and motivating their learning process. This study aimed to see the students' critical thinking skills at SMA Negeri 3 Wajo. The research method used in this study is the qualitative descriptive research method. The sample of this study was students of SMA Negeri 3 Wajo. The number of samples in this study was 100 students. Students' reflective thinking skills were measured using questionnaire instruments. The indicators used to measure students' reflective thinking skills consist of four: Habitual Action, Understanding,  Reflection and Critical Reflection. Based on the results of the analysis that has been done, the reflective thinking skills of SMAN 3 Wajo students are still in the low category with a percentage of 37.95% and need to be improved for each indicator of reflective thinking skills. Reflective thinking skills can be trained and improved through appropriate learning models and methods.
Discovery Learning Berbantu Video Ekosistem Taman Hutan Rakyat Wan Abdul Rachman Lampung dan Efektifitasnya terhadap Hasil Belajar Kognitif dan Sikap Tanggung jawab Siswa Wiono, Wisnu Juli
Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi Vol 8, No 2 (2023): Bioedusiana
Publisher : Jurusan Pendidikan Biologi - Universitas Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37058/bioed.v8i2.10097

Abstract

Perseta didik tidak hanya dituntut untuk memiliki kemampuan dan keterampilan tetapi juga harus memiliki sikap yang akan berguna selama proses pembelajaran dan masa mendatang. Proses pembelajaran harus memberikan dampak yang signifikan terhadap berbagai aspek termasuk sikap tanggung jawab. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh discovery learning berbantu video ekosistem Taman hutan rakyat Wan Abdul Rachman (Tahura WAN) terhadap hasil belajar kognitif dan responsibility siswa salah satu SMAN di Pesawaran. Desain penelitian yang digunakan adalah pretest-posttest non ekuivalen. Sampel penelitiannya yaitu siswa kelas X MIPA 3 yang berjumlah 35 orang sebagai kelompok eksperimen dan kelas X MIPA 1 yang berjumlah 32 orang sebagai kelompok kontrol dengan teknik random sampling. Data hasil belajar kognitif dianalisis menggunakan uji independent sample t-test sedangkan sikap responsibility siswa dianalisis dengan uji One-Way Anova. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pada taraf signifikansi 0,05 didapatkan nilai Sig. (2-tailed) 0,0000,05 untuk hasil belajar kognitif dan 0,0040,05 untuk repsonsibility terhadap Tahura WAR. Sehingga dapat disimpulkan terdapat pengaruh signifikan dari penerapan discovery learning berbantu video ekosistem Tahura WAR terhadap hasil belajar kognitif dan responsibility siswa.
Kelayakan Media Flash Flipbook pada Submateri Peranan Jamur di Kelas X SMA Widyastuti, Desinta Ayu; Titin, Titin; Yeni, Laili Fitri
Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi Vol 8, No 2 (2023): Bioedusiana
Publisher : Jurusan Pendidikan Biologi - Universitas Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37058/bioed.v8i2.5572

Abstract

Media flash flipbook merupakan media pembelajaran interaktif berupa buku elektronik yang dapat dibolak balik dan diakses melalui link, berisikan informasi yang dilengkapi dengan unsur audio, visualisasi gambar dan video tentang peranan jamur. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kevalidan dari media flash flipbook pada submateri peranan jamur kelas X SMA sebagai media pembelajaran. Jenis penelitian ini adalah penelitian Research and Development (RD) yang mengacu pada Borg and Gall, namun dalam penelitian ini di batasi hanya sampai lima tahap yaitu potensi dan masalah, pengumpulan data, desain produk, validasi produk dan revisi produk. Hasil analisis validasi yang dilakukan oleh lima validator ahli materi dan ahli media dengan nilai rata-rata CVI 0,99 menunjukkan bahwa media flash flipbook dinyatakan valid untuk digunakan sebagai media pembelajaran pada submateri peranan jamur kelas X SMA.Kata kunci: Media Flash Flipbook; Validasi; Submateri Peranan Jamur.
Pembelajaran Konstruktivistik Project Based Learning Berorientasi Kontekstual untuk Meningkatkan Karakter Profetik Profesional Mahasiswa Pendidikan Biologi Muhfahroyin, Muhfahroyin; Santoso, Handoko
Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi Vol 8, No 2 (2023): Bioedusiana
Publisher : Jurusan Pendidikan Biologi - Universitas Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37058/bioed.v8i2.10098

Abstract

Professional prophetic character is religious values based on prophetic traits, including aspects of Siddiq, Amanah, Fathanah, and Tabligh characteristics. Biology education students as prospective biology teachers in secondary schools have the potential to develop themselves into prophetic teachers by equipping them with professional skills in pedagogical, professional, personality and social competencies. In implementing contextual learning, students can explore their potential constructively in a professional prophetic context. This study aims to determine the increase in the professional prophetic character of students in contextually oriented Project Based Learning constructivist learning. The research was carried out in the even semester of the 2021/2022 Academic Year. The subjects of this study were Semester 6 (six) students who took the Biology Development course in SMA. Learning activities carried out in the form of contextually teaching material development activities, contextual presentations, contextual discussions, doing assignments, and working together contextually. During the learning process students carry out good qualities as a manifestation of professional prophetic character which includes Shiddiq, Fathonah, Amanah, and Tabligh. The research results show an increase in professional prophetic aspects in constructivist learning contextually oriented Team Based Projects. This increase can be seen from the Shiddiq aspect which increased by 30.61%, from the Amanah aspect by 32.17%, from the Fathanah aspect by 44.92%, and from the Tabligh aspect by 24.63%. Based on this research, the researcher suggests that for constructivist learning the Project Based Learning can be integrated contextually to improve the student's professional prophetic aspects.
Development of Interactive Learning Media with Android-Based Simulative Approach on Genetic Substance and Protein Synthesis Fatmawati, Umi; Yuniar, Rizka; Nurmiyati, Nurmiyati
Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi Vol 8, No 2 (2023): Bioedusiana
Publisher : Jurusan Pendidikan Biologi - Universitas Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37058/bioed.v8i2.10094

Abstract

Biology learning is inseparable from observation activities, but not all the concepts apply by observation activities, therefore called abstract concepts. One of the abstract concepts in biology learning is the concept of genetic substance and protein synthesis. Learning abstract concepts needs suitable media to make it easier for students to visualize them. This study aims to develop and perceive the characteristic of interactive learning media with an android-based simulative approach to genetic substance and protein synthesis and determine its feasibility and practicality. This research used a research model adapted from Thiagarajan in a 4D model and modified it into a 3D model (defining, designing, developing). The results of this study are interactive learning media with an android-based simulative approach on the topic of genetic substances and protein synthesis, which consists of several menus namely competencies, materials, learning videos, simulation activities, evaluations, and discussion forums. Assessment of media feasibility based on the assessment of material experts, the score is 77.78% (feasible) and media experts 81.94% (very feasible). The practicality assessment by practitioners is 92.5% (very practical), limited trial results in 83.17% (very practical), and field trial results in 86.34% (very practical). The study results indicate that interactive learning media is feasible and practical to use as learning media.
Pemetaan Tingkat Kesulitan Materi UN Biologi SMA/MA pada Setiap Indikator Berdasarkan Nilai UN SMA/MA Se-Provinsi Bengkulu Tahun 2015-2019 Singkam, Abdul Rahman; Murniati, Neni; Dayana, Mustika Elmi
Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi Vol 8, No 2 (2023): Bioedusiana
Publisher : Jurusan Pendidikan Biologi - Universitas Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37058/bioed.v8i2.10099

Abstract

AbstrakPemerintah telah berusaha meningkatkan mutu pendidikan melalui perubahan kurikulum secara berkala. Namun, kenyataannya kualitas pendidikan di Indonesia masih jauh tertinggal dengan negara lain. Salah satu dugaan penyebab rendahnya mutu pendidikan ini adalah karena evaluasi hasil pembelajaran yang tidak berjalan secara efektif. Penelitian ini bertujuan untuk memetakan capaian materi pembelajaran biologi siswa SMA/MA di Provinsi Bengkulu per indikator dan wilayah berdasarkan hasil Ujian Nasional (UN) tahun 2015-2019. Tahapan kegiatan penelitian terdiri atas pengumpulan, tabulasi, pengolahan, dan analisis data. Data yang digunakan merupakan hasil UN SMA/MA bidang studi biologi se-Provinsi Bengkulu dalam rentang waktu 2015-2019 yang tersedia di web Kemdikbud. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: 1). Rata-rata nilai UN Biologi tingkat SMA/MA se-Provinsi Bengkulu dalam periode 2015-2019, selalu berada di bawah nilai rata-rata nasional; 2). Capaian pembelajaran terkait indikator topik struktur dan fungsi makhluk hidup memiliki nilai yang rendah. Sedangkan, topik keanekaragaman hayati dan ekologi memiliki nilai yang tinggi; 3). Kabupaten Seluma memiliki nilai rata-rata UN Biologi SMA/MA terendah, sedangkan Kota Bengkulu memiliki nilai rata-rata tertinggi. Hasil penelitian ini diharapkan dapat dijadikan acuan dalam pengembangan media/bahan ajar dan pendistribusian sumber daya pengajar. AbstractThe government has tried to improve the quality of education through the changes of curriculum periodically. However, in reality the quality of education in Indonesia is still far behind other countries. One of the alleged causes of the low quality of education is because the evaluation of learning outcomes is not running effectively. This study aims to mapping the achievement of biology learning material for SMA/MA students in Bengkulu Province based on the results of the 2015-2019 National Examination (UN). The stages in this research consist of data collecting, data processing, and data analyzing. The data are used in this research are the results of the National Examination in biology throughout Bengkulu Province during 2015-2019. This data is available on the Ministry of Education and Culture website. The results of this study indicate that: 1). The average score of the biology national examination at the SMA/MA level  in Bengkulu during 2015-2019 was always below the national average; 2). Learning outcomes related to the topic of the structure and function of living things have low scores. Meanwhile, the topic of biodiversity and ecology has a high scores; 3). Seluma Regency has the lowest average score for Biology National Examination for SMA/MA, while Bengkulu City has the highest average score. The results of this study are expected to be used as a reference in the development of media/teaching materials and the distribution of the teacher in the school. 
Evaluasi Pelaksanaan Microteaching pada Era New Normal Berdasarkan Model Countenance Stake Mumpuni, Kistantia Elok; Santosa, Slamet; Oetomo, Dwi; Aw, Suranto
Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi Vol 8, No 2 (2023): Bioedusiana
Publisher : Jurusan Pendidikan Biologi - Universitas Siliwangi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37058/bioed.v8i2.10095

Abstract

Pandemi Covid-19 telah mempengaruhi domain pendidikan dalam skala global. Tantangannya adalah bagaimana menyesuaikan pelaksanaan microteaching agar dapat dilaksanakan secara daring dan luring terbatas pada Era New Normal. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi kesesuaian perencanaan, proses pembelajaran dan penilaiannya, serta hasil belajar mahasiswa pada pembelajaran microteaching. Evaluasi dilaksanakan dengan Model Countenance Stake. Pembelajaran microteaching berhasil dilaksanakan dengan baik di era new normal. pada tahap anteseden (perencanaan pembelajaran dan fasilitas) diperoleh persentase sebesar 91,3%, tahap transaksi (pelaksanaan pembelajaran) diperoleh persentase 86,2%, dan pada outcome (penilaian hasil belajar) diperoleh persentase 100% lulus. Penggunaan tiga metode yaitu daring, luring dan asinkronus mendapatkan respon positif dari mahasiswa. Yang menarik, sesi microteaching yang paling dipilih mahasiswa adalah daring, sedangkan secara luring menempati urutan kedua. Pada pembelajaran microteaching selanjutnya, pasca pandemi pembelajaran luring, disarankan menggunakan dua metode yaitu luring dan daring. Mahasiswa perlu disiapkan untuk transformasi preferensi pembelajaran daring di masa depan dengan teknologi yang lebih maju. Walaupun praktik luring akan tetap memegang porsi yang lebih besar.

Page 1 of 1 | Total Record : 9