cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota semarang,
Jawa tengah
INDONESIA
ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation
ISSN : 2460724X     EISSN : 22526773     DOI : -
Core Subject : Health, Education,
Journal is a peer-reviewed, four-color, professional journal. Continuously published since 2012, Active serves as an authoritative, professional source for educators in physical education, sports, health, and recreation in all settings. It provides the information needed to assist students and clients in learning motor skills, improving fitness, and pursuing physical activity and sport participation safely and appropriately. Active features articles about teaching methods, curriculum, teacher preparation, professional issues, coaching, youth sports, fitness, recreation, and heatlh. Regular departments offer teaching tips, analysis of lawsuits, technology updates, and viewpoints about the professions.
Arjuna Subject : -
Articles 10 Documents
Search results for , issue "Vol 1 No 3 (2012): October 2012" : 10 Documents clear
PENGEMBANGAN MODEL PERMAINAN LOMPAT HALANG DALAM PENJASORKES SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR
ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation Vol 1 No 3 (2012): October 2012
Publisher : Department of Physical Education, Sport, Health and Recreation

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/active.v1i3.438

Abstract

Pembelajaran penjasorkes di Sekolah Dasar masih kurang inovatif, karena sarana dan prasarana yang digunakan di sekolah masih kurang memadai sehingga tujuan pembelajaran hasilnya masih kurang maksimal. Oleh karena itu perlu  adanya modifikasi pembelajaran penjasorkes di Sekolah Dasar. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan dan menghasilkan produk berupa model pembelajaran lompat tinggi melalui permainan lompat halang bagi siswa Sekolah Dasar dalam Penjasorkes. Model pengembangan yang digunakan adalah menggunakan model pengembangan Research Based Development. Adapun model pengembangan yang dilakukan dengan permainan lompat halang pada pembelajaran lompat tinggi yang menggunakan media bola plastik, botol air kemasan, kardus dan pralon. Dari hasil uji coba diperoleh hasil analisis produk oleh ahli pada skala kecil didapat rata-rata skor total penilaian 80% dengan kategori ”Baik”. Berdasarkan hasil penelitian tersebut maka dapat disimpulkan bahwa pengembangan model permainan lompat halang pada pembelajaran lompat tinggi dapat digunakan dalam mata pelajaran penjasorkes dan dapat dijadikan alternatif model pembelajaran penjasorkes karena dapat meningkatkan hasil belajar, aktivitas, keterampilan dan kerjasama siswa.AbstractThere are still much less innovation in physical education in elementary school, because of the lack of facilities the purpose of the study isn’t maximum. Based on that reason there’s a need in modification of sport subject in elementary school. The purpose of the research is to develop and produce the product in the form of leaping learning  through steeple jump for elementary students. The used model in the research is Research Based Development. The model is using plastic ball, mineral bottle, box and pipe as media in this steeple jump. The result shows that the analysis  of the expert in a little scale is 80% for  ”Baik” category.  Based on the research, it can be concluded that the development of steeple jump can be used in sport subject in elementary school and also can be used as an alternative to increase the result, activity, skill, and teamwork of the students.
MODEL PERMAINAN BOLA VOLI TANAH PANAS UNTUK MATERI BOLA VOLI PENJASORKES SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR
ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation Vol 1 No 3 (2012): October 2012
Publisher : Department of Physical Education, Sport, Health and Recreation

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/active.v1i3.439

Abstract

Pembelajaran bola voli di Sekolah Dasar selama ini dirasa kurang efektif.  Untuk mengatasi permasalahan tersebut, perlu adanya alternativ model pembelajaran bola voli. Metode penelitian ini adalah penelitian pengembangan. Adapun prosedur pengembangan produk meliputi analisis produk yang akan dikembangkan, mengembangkan produk awal, validasi ahli dan revisi, uji coba kelompok kecil dan revisi, uji coba kelompok besar dan produk akhir. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan pengamatan di lapangan dan  kuesioner yang diperoleh dari evaluasi ahli dan hasil pengisian kuesioner oleh siswa. Teknik analisis data yang digunakan adalah deskriptif persentase. Dari hasil uji ahli diperoleh persentase rata-rata hasil analisis produk sebesar 84,87% dengan kriteria baik. Data hasil kuesioner siswa pada uji coba kelompok kecil diperoleh rata-rata jawaban dengan  persentase 85,83% dengan kategori baik. Dan data hasil kuesioner siswa uji coba kelompok besar diperoleh jawaban dengan persentase 90,18% dengan kategori sangat baik. Siswa sudah tidak merasa kesulitan dan takut lagi ketika bermain model permainan bola voli tanah panas. Berdasarkan data hasil penelitian, disimpulkan bahwa model permainan bola voli tanah panas efektif dan sesuai dengan karakteristik siswa sehingga dapat digunakan untuk materi bola voli siswa kelas V Sekolah Dasar dalam pembelajaran penjasorkesAbstractLearning Primary school volleyball at this time it is less effective. To overcome these problems, the need for an alternative model of learning volleyball. The method of this research is developmental research. The procedure of development product covers the analysis of product, developing first product, expert validation and revision, a small group experiment and revision, a big group experiment and last product. The collecting of data is conducted by observing and making questionnaire which is gathered from evaluator and students. The technique of analysis used is percentage descriptive. From the expert experiment, it is gained the average of product analysis results is 84,87% with good criterion. Questionnaire result data of students at a small group experiment gained the average of answer is 85,83% with good criterion and a big group experiment reached 90,18% with very good criterion.  Students have not already faced difficulties and been afraid of volleyball game model of tanah panas. According to this research, it can be concluded volleyball game model of tanah panas is an effective and appropriate game with the characteristic of students so it can be used for material volleyball Elementary School fifth grade students in the phsycal education learning.
MODEL PENGEMBANGAN LARI CEPAT MELALUI PERMAINAN LARGAP SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR
ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation Vol 1 No 3 (2012): October 2012
Publisher : Department of Physical Education, Sport, Health and Recreation

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/active.v1i3.440

Abstract

Permainan largap adalah suatu permainan yang murah meriah yang bisa dilaksanakan di tempat yang luas tanpa menghilangkan faktor keamanan contohnya dengan menggunakan pendekatan hutan karet.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hasil model pengembangan pembelajaran lari cepat dalam penjasorkes melalui permainan largap dengan pendekatan hutan karet bagi siswa.Metode pengembangan ini  adalah penelitian pengembangan yang mengacu pada model pengembangan dari Borg & Gall yang telah dimodifikasi. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan kuesioner yang diperoleh dari evaluasi ahli (satu ahli Penjas dan satu ahli pembelajaran. Dari hasil uji coba diperoleh data evaluasi ahli yaitu, ahli Penjas 85,3% dengan kriteria (baik), ahli pembelajaran 82,6% dengan kriteria (baik), uji coba kelompok kecil 83,78 % (baik), dan uji coba lapangan 91,67 % (sangat baik). Dari data yang ada maka dapat disimpulkan bahwa model pengembangan lari cepat dalam penjasorkes melalui permainan largap dapat digunakan bagi siswa kelas IV.AbstractLargap game is a cheap game that can be implemented in a wide area without eliminating the factor of safety for example, by using the approach of rubber forest.The research forest aims to determine the learning development model outcomes in sprint in Physical and  Health Education through the game largap with approach rubber forest for students.The metode development is the development research which refers to the development model of Borg & Gall that have been modified. Data are collected using a questionnaire derived from the evaluation of experts (one expert and one expert of Physical Education and expert of learning. From the test results obtained by the expert evaluation data, expert of Physical Education 85.3% with criteria (good), expert of learning 82.6% with criteria (good), small group testing 83.78% (good), and field-testing 91.67% (excellent). From the available data it can be concluded that the model development of a sprint in Physical and  Health Education through the game largap can be implemented for fourth grade students.
PENGEMBANGAN MODEL BOLA BASKET RING BERLUBANG SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR
ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation Vol 1 No 3 (2012): October 2012
Publisher : Department of Physical Education, Sport, Health and Recreation

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/active.v1i3.441

Abstract

Permainan bola basket adalah permainan  dimainkan oleh 5 orang pemaian baik putra atau putri dalam satu regu.. Tujuan dari permainan ini adalah dengan cara memasukan bola ke dalam keranjang lawan dan mencegah lawan membuat nilai. Metode pengembangan ini  adalah  mengacu pada model pengembangan dari Borg & Gall. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan kuesioner yang diperoleh dari evaluasi ahli, dan kuesioner siswa, uji kelompok kecil , dan uji coba lapangan. Teknik analisis data yang digunakan adalah deskriptif persentase untuk mengungkap aspek psikomotorik, kognitif, dan afektif siswa.Data diperoleh data evaluasi ahli yaitu, ahli Penjas 82,7 % (baik), ahli pembelajaran  89,3 % (baik), uji coba kelompok kecil 84,4 % (baik), dan uji coba lapangan 94,9 % ( sangat baik). Dari data yang ada maka dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran bola basket  ring berlubang ini dapat digunakan bagi siswa kelas V dalam pembelajaran penjasorkes.AbstractBasketball game is a game played by 5 players good either male/female in a squad . The purpose of this game is to enter the ball into the opponent’s basket and prevent the opponent makes the value. The development method is referring to the model of the development of Borg & Gall. The data are collected using a questionnaire derived from expert evaluation, and student questionnaires, small group testing, and field testing. The data analysis technique used is descriptive percentage to reveal aspects of psychomotor, cognitive, and affective of students.The obtained data were expert evaluation data, expert of Physical Education was 82.7% (good), expert of learning was 89.3% (good), small group testing was 84.4% (good), and field-testing 94.9% (excellent). From the available data it can be concluded that the learning model of basketball of hollow ring can be implemented for Fifth Grade students in learning of Physical and Health Education
PENGEMBANGAN MODEL PERMAINAN LAPANGAN H PADA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR
ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation Vol 1 No 3 (2012): October 2012
Publisher : Department of Physical Education, Sport, Health and Recreation

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/active.v1i3.442

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan dan menghasilkan produk berupa model pembelajaran permainan bola basket dengan Lapangan H bagi siswa sekolah dasar Negeri 2 Banjaranyar Kabupaten Tegal dalam pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan. Metode pengembangan ini adalah penelitian pengembangan yang mengacu pada model pengembangan dari Brog & Gall. Data berupa hasil penilaian mengenai kualitas produk, saran untuk perbaikan produk, dan hasil pengisian kuesioner oleh siswa. Dari hasil uji coba diperoleh data evaluasi ahli yaitu, ahli penjas 90,67% (sangat baik), ahli pembelajaran I 85,33% (baik), ahli pembelajaran II 84% (baik), uji coba kelompok kecil 93,70% (sangat baik), dan uji coba lapangan 95,76% (sangat baik). Dari data yang ada maka dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran permainan bola basket dengan Lapangan H ini dapat digunakan lagi bagi siswa SD Negeri 2 Banjaranyar Kabupaten Tegal. Berdasarkan hasil penelitian diatas, diharapkan bagi guru Pendidikan Jasmani di Sekolah Dasar untuk menggunakan produk model pembelajaran permainan bola basket ini sebagai alternative dalam pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan.AbstractThis study aims to develop and produce products such as basketball games learning model with field H for elementary school students Negeri 2 Banjaranyar Tegal regency in learning Physical Education, Sport and Health. This development method is the development of research which refers to the model of the development of Brog and Gall. Data such as the results of an assessment of the quality of products, suggestions for improvement of the product, and the results of questionnaires by students. From the test results obtained by the expert evaluation data, expert penjas 90.67% (excellent), a lesson I 85.33% (excellent), a learning II 84% (good), a small test group 93.70% (very good), and field-testing 95.76% (excellent). From the available data it can be concluded that the model of learning the game of basketball to the field H can be used again for elementary school students 2 Banjaranyar Tegal regency. Based on the above results, it is expected for Physical Education teachers in elementary schools to use the product model of learning the game of basketball as an alternative to teaching Physical Education, Sport and Health.
PERSEPSI PELAJAR TERHADAP PENCAK SILAT SEBAGAI WARISAN BUDAYA BANGSA SEKOTA SEMARANG TAHUN 2012
ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation Vol 1 No 3 (2012): October 2012
Publisher : Department of Physical Education, Sport, Health and Recreation

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/active.v1i3.443

Abstract

Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana persepsi pelajar terhadap pencak silat sebagai warisan budaya bangsa di padepokan pencak silat (IPSI) sekota Semarang tahun 2012. Metode penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dengan menggunakan metode survei, dan mengumpulkan informasi atau data menggunakan kuesioner serta wawancara langsung kepada beberapa pihak terkait guna memperoleh data pendukung tambahan. Data penelitian berupa kuesioner selanjutnya dianalisis menggunakan rumus deskriptif persentase. Uji validitas dari 30 butir soal terdapat 28 butir soal valid. Uji reliabilitas dinyatakan butir pertanyaan reliabel diperoleh harga r 11 = 0.736 > r tabel = 0.361. Hasil penelitian, 100% responden menyukai pencak silat dan mengikuti pencak silat dengan senang hati, 25% diantaranya memiliki anggota keluarga yang juga menekuni pencak silat. 80% mengetahui teknik dan peraturan pencak silat, 94% mengetahui sejarah dan pengetahuan umum tentang pencak silat, 94,88% mengerti bahwa pencak silat adalah seni beladiri asli bangsa Indonesia yang patut untuk di lestarikan dan 59% diantaranya menganggap beladiri import memiliki pengaruh negatif akan keberadaan pencak silat. AbstractIntention of this research is to know how about percention of the student about pencak silat as to legacy of nation culture in pencak silat residence (IPSI) in Semarang City year 2012.  This Method Research represent descriptive research by using survey method, and collect data or information use kuesioner and direct interview at or to some people hooked to get some addition data. Data collecting of research questioner shaped make use of  analyse descriptive formula of percentage. Validity test from 30 problem item there are 28 valid problem item. test of Reliabilitas expressed by item question of reliabel obtained by price of r 11 = 0.736 > r of is tables of = 0.361. Result of research indicate that 100% respondent like the pencak silat and follow it with the pleasure, among 25% have a family keep up with pencak silat, 80% know about technique and system organization of pencak silat. 94% know that pencak silat is the art of self suttee sport original from Indonesia is proper to enternalising and 59% distance is regard as import self suttee sport have a negative influence as for pencak silat existence.
EFEKTIVITAS METODE PEMBELAJARAN TUTOR SEBAYA
ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation Vol 1 No 3 (2012): October 2012
Publisher : Department of Physical Education, Sport, Health and Recreation

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/active.v1i3.444

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan pembelajaran teknik dribble melalui metode pembelajaran tutor sebaya pada siswa kelas VIII B di MTs Nurul Huda Banyuputih Kabupaten Batang tahun ajaran 2012. Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas terdiri dari siklus I dan siklus II, setiap siklus terdiri dari 4 tahap, yaitu : perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Metode yang digunakan metode pembelajaran tutor sebaya yaitu metode yang mana teman sebaya sebagai guru, atau teman yang pintar mengajari teman yang kurang bisa. Hasil penelitian menunjukan bahwa dengan pembelajaran teknik dribble melalui metode pembelajaran tutor sebaya hasil belajar siswa meningkat disetiap siklus. Hasil aktivitas guru siklus I yang dicapai 75 % pada siklus II yang dicapai 87,5 %. Hasil keberhasilan belajar siswa dalam pengamatan aktivitas siswa pada siklus I dengan ketuntasan belajar yang dicapai 72,73%, pada siklus II dengan ketuntasan yang dicapai 80,61 %. Hasil psikomotor siklus I dengan ketuntasan yang dicapai 72,39 %, pada siklus II dengan ketuntasan belajar yang dicapai 80,22 %.AbstractResearch purposes this is to know increase in learning technique dribble through learning method tutor peer on graders VIII B in MTs Nurul Huda banyuputih district Batang school year 2012. This research is research the act of class consisting of cycle I and II, any cycle consists of 4 stage, which is, planning, action, observation and reflection. Methods used method of learning tutor peer namely methods which peers as teachers, or friends who smart teach friend less can. Research showed that by learning technique dribble through learning method tutor peer study result of the students increased luminance cycles. Results activity teacher cycle I reached 75 % in cycles II reached 87,5 %. Results success learning students of an observation activity students on cycle I with learning exhaustiveness reached 72,73 %, on cycle II with exhaustiveness  reached 80,61 %. The psychomotor cycle I with exhaustiveness reached 72,39 %, on cycle II with learning exhaustiveness reached 80,22 %.                    
MODEL PERMAINAN TRAWNIS DALAM PENJASORKES SISWA KELAS VII SEKOLAH MENENGAH PERTAMA
ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation Vol 1 No 3 (2012): October 2012
Publisher : Department of Physical Education, Sport, Health and Recreation

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/active.v1i3.445

Abstract

Takraw merupakan salah satu alternatif pembelajaran permainan bola kecil di sekolah, namun kenyataannya dalam proses pembelajaran belum optimal. Maka perlu adanya modifikasi dalam proses pembelajarannya. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan model permainan trawnis. Metode penelitian ini adalah penelitian pengembangan. Adapun prosedur pengembangan produk meliputi analisis produk yang akan dikembangkan, mengembangkan produk awal, validasi ahli dan revisi, uji coba kelompok kecil dan revisi, uji coba kelompok besar dan produk akhir. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan pengamatan di lapangan dan  kuesioner yang diperoleh dari evaluasi ahli dan hasil pengisian kuesioner oleh siswa. Teknik analisis data yang digunakan adalah deskriptif persentase. Dari hasil uji ahli penjas diperoleh persentase rata-rata hasil analisis produk sebesar 88% (sangat baik), ahli pembelajaran I 89% (sangat baik), ahli pembelajaran II 88% (sangat baik). Data hasil kuesioner siswa pada uji coba kelompok kecil diperoleh rata-rata jawaban dengan  persentase 76,39% (baik). Dan data hasil kuesioner siswa uji coba kelompok besar diperoleh jawaban dengan persentase 93,98%(sangat baik). Berdasarkan data hasil penelitian, disimpulkan bahwa permainan trawnis sebagai pembelajaran sepak sila dapat digunakan pada siswa kelas VII SMP.AbstractTakraw is one alternative learning school in the ball game, but in fact in the process of learning not optimal. Therefore, it needs modification in it. The method of this research is developmental research. This research aimed to produce model trawnis game. The procedure of development product covers the analysis of product, developing first product, expert validation and revision, a small group experiment and revision, a big group experiment and last product. The collecting of data is conducted by observing and making questionnaire which is gathered from evaluator and students. The technique of analysis used is percentage descriptive. Test results of expert physical education obtained the average percentage yield of product analysis of 88% (very good), a study of I 89% (very good), expert learning II 88% (very good). Results of questionnaire Data on student small group trials retrieved an average answer by percentage 76,39% (good). Student questionnaire results data and test large groups obtained answers with the percentage of 93,98% (very good). According to research results, it was concluded that the game trawnis as sila football learning can be used in Class VII Junior high students.                    
Survey Pembinaan olahraga dayung di jawa tengah
ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation Vol 1 No 3 (2012): October 2012
Publisher : Department of Physical Education, Sport, Health and Recreation

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/active.v1i3.446

Abstract

Olahraga dayung merupakan cabang olahraga air yang menggunakan peralatan berupa dayung dan perahu. Untuk menjadi pendayung yang baik dan berprestasi diperlukan latihan pembinaan secara teratur dan terus menerus. Olahraga dayung          di Indonesia belum bisa dibanggakan, sehingga perlu dicarikan jalan pemecahannya. Dengan adanya PODSI sebagai induk organisasi dayung di Indonesia, diharapkan dapat meningkatkan pembinaan olahraga dayung di Indonesia, sehingga prestasi olahraga dayung dapat dibanggakan. Untuk mengetahui pembinaan olahraga dayung di Jawa Tengah, maka permasalahan dalam penelitian ini adalah bagaimana program latihan yang dilaksanakan pada kegiatan olahraga dayung di Jawa Tengah, bagaimana sarana dan prasarana olahraga dayung di Jawa Tengah, bagaimana organisasi olahraga dayung di Jawa Tengah, bagaimana prestasi yang dicapai olahraga dayung di Jawa Tengah tahun 2011/2012. AbstractRowing is a water sport that uses equipment such as paddles and boats. To be       a good rower and perform necessary coaching exercises regularly and continuously. Rowing in Indonesia can not be proud of that necessary to find the solution. With the paddle PODSI as the parent organization in Indonesia, is expected to increase coaching rowing in Indonesia, so that achievement can be proud of rowing. To learn coaching rowing in Central Java, the problem of this research is how the training program was held on rowing activities in Central Java, how to paddle sports facilities and infrastructure in Central Java, how the organization rowing in Central Java, how achievement rowing in Central Java in 2011/2012.This study used a qualitative descriptive method. Which is the object of this research is rowing in Central Java, while the subjects in this study is the coach rowing and canoeing, as well as the athlete’s general chairman. Methods of data collection in this study used interviews, observation and documentation. Data analysis techniques in this study using three interrelated components, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions tri anggulasi and verification.
MODEL PENGEMBANGAN PERMAINAN BOLA KAKI TANGAN SISWA KELAS VIII SEKOLAH MENENGAH PERTAMA
ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation Vol 1 No 3 (2012): October 2012
Publisher : Department of Physical Education, Sport, Health and Recreation

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.15294/active.v1i3.447

Abstract

Permainan Bola Kaki Tangan merupakan salah satu alternatif pembelajaran permainan bola kecil di sekolah. Namun kenyataannya dalam proses pembelajaran belum terlaksana secara optimal. Maka perlu adanya modifikasi dalam proses pembelajarannya. Metode penelitian ini adalah penelitian pengembangan. Adapun prosedur pengembangan produk meliputi analisis produk yang akan dikembangkan, mengembangkan produk awal, validasi ahli dan revisi, uji coba kelompok kecil dan revisi, uji coba kelompok besar dan produk akhir. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan pengamatan di lapangan dan  kuesioner yang diperoleh dari evaluasi ahli dan hasil pengisian kuesioner oleh siswa. Teknik analisis data yang digunakan adalah deskriptif persentase. Dari hasil uji coba diperoleh data evaluasi ahli yaitu, ahli Penjas 82% (baik), ahli pembelajaran I 91% (sangat baik), ahli pembelajaran II 82% (baik), uji coba kelompok kecil 87,91% (baik), dan uji lapangan 91,67% (sangat baik). Dari data yang ada maka dapat disimpulkan bahwa model permainan bola kaki tangan ini dapat digunakan bagi siswa SMP N 1 Pamotan. Berdasarkan hasil penelitian di atas, diharapkan bagi guru Pendidikan Jasmani di Sekolah Menengah Pertama untuk menggunakan produk model pengembangan permainan bola kaki tangan pada siswa dalam pembelajaran Penjasorkes.AbstractModel hand-foot ball game is one of the alternative learning of small games in school. However, this game in reality does not run well yet in the process of learning.  Therefore, it needs modification in it. The method of this research is developmental research. The procedure of development product covers the analysis of product, developing first product, expert validation and revision, a small group experiment and revision, a big group experiment and last product. The collecting of data is conducted by observing and making questionnaire which is gathered from evaluator and students. The technique of analysis used is percentage descriptive. Obtained from the trial data is expert evaluation, expert physical education 82% (good), a study of I 91% (very good), expert learning II 82% (good), a small group of test 87,91% (good), and field test 91,67% (very good). From existing data then it can be inferred that the model hand-foot ball game can be used for students of SMP N 1 Pamotan. Based on the above research results, expected for physical education teacher in high school was the first to use the product development model hand-foot game accomplice in students in learning physical edukation.

Page 1 of 1 | Total Record : 10


Filter by Year

2012 2012


Filter By Issues
All Issue Vol 13 No 1 (2024) Vol 12 No 3 (2023) Vol 12 No 2 (2023) Vol 12 No 1 (2023) Vol 11 No 3 (2022) Vol 11 No 2 (2022) Vol 11 No 1 (2022) Vol 10 No 3 (2021) Vol 10 No 2 (2021) Vol 10 No 1 (2021) Vol 9 No 3 (2020) Vol 9 No 2 (2020) Vol 9 No 1 (2020) Vol 8 No 3 (2019): November 2019 Vol 8 No 2 (2019): June 2019 Vol 8 No 2 (2019): June 2019 Vol 8 No 1 (2019): February 2019 Vol 8 No 1 (2019): February 2019 Vol 7 No 3 (2018): October 2018 Vol 7 No 3 (2018): October 2018 Vol 7 No 2 (2018): June 2018 Vol 7 No 2 (2018): June 2018 Vol 7 No 1 (2018): February 2018 Vol 7 No 1 (2018): February 2018 Vol 6 No 3 (2017): October 2017 Vol 6 No 3 (2017): October 2017 Vol 6 No 2 (2017): June 2017 Vol 6 No 2 (2017): June 2017 Vol 6 No 1 (2017): February 2017 Vol 6 No 1 (2017): February 2017 Vol 5 No 3 (2016): October 2016 Vol 5 No 3 (2016): October 2016 Vol 5 No 2 (2016): June 2016 Vol 5 No 2 (2016): June 2016 Vol 5 No 1 (2016): February 2016 Vol 4 No 12 (2015): December 2015 Vol 4 No 12 (2015): December 2015 Vol 4 No 11 (2015): November 2015 Vol 4 No 10 (2015): October 2015 Vol 4 No 9 (2015): September 2015 Vol 4 No 8 (2015): August 2015 Vol 4 No 7 (2015): July 2015 Vol 4 No 6 (2015): June 2015 Vol 4 No 5 (2015): May 2015 Vol 4 No 4 (2015): April 2015 Vol 4 No 3 (2015): March 2015 Vol 4 No 2 (2015): February 2015 Vol 4 No 1 (2015): January 2015 Vol 3 No 12 (2014): December 2014 Vol 3 No 11 (2014): November 2014 Vol 3 No 10 (2014): October 2014 Vol 3 No 9 (2014): September 2014 Vol 3 No 8 (2014): August 2014 Vol 3 No 7 (2014): July 2014 Vol 3 No 6 (2014): June 2014 Vol 3 No 5 (2014): May 2014 Vol 3 No 4 (2014): April 2014 Vol 3 No 3 (2014): March 2014 Vol 3 No 2 (2014): February 2014 Vol 3 No 1 (2014): January 2014 Vol 2 No 12 (2013): December 2013 Vol 2 No 11 (2013): November 2013 Vol 2 No 10 (2013): October 2013 Vol 2 No 9 (2013): September 2013 Vol 2 No 8 (2013): August 2013 Vol 2 No 7 (2013): July 2013 Vol 2 No 6 (2013): June 2013 Vol 2 No 5 (2013): May 2013 Vol 2 No 4 (2013): April 2013 Vol 2 No 3 (2013): March 2013 Vol 2 No 2 (2013): February 2013 Vol 2 No 1 (2013): January 2013 Vol 1 No 5 (2012): December 2012 Vol 1 No 4 (2012): November 2012 Vol 1 No 3 (2012): October 2012 Vol 1 No 2 (2012): September 2012 Vol 1 No 1 (2012): August 2012 More Issue