cover
Contact Name
Eka Cahya Maulidiyah
Contact Email
haabib.rohman@gmail.com
Phone
+6281332338820
Journal Mail Official
jp2kgaud@unesa.ac.id
Editorial Address
Gedung PLB - PG PAUD UNESA Jl. Lidah Wetan, Lidah Wetan, Kec. Lakarsantri, Kota SBY, Jawa Timur 60213
Location
Kota surabaya,
Jawa timur
INDONESIA
JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan dan Gizi Anak Usia Dini)
ISSN : -     EISSN : 25992910     DOI : -
Focus and Scope Focus and Scope Journal: This journal focuses on early childhood education, care, health and nutrition, with the following details: 1. Education: Early Childhood Curriculum, AUD Learning Media, Child Art Learning, Evaluation and Evaluation of Early Childhood Learning. 2. Parenting: Child Development and Stimulation, Child Education in the Family, Effective Communication with Children. 3. Health and Nutrition: Clean and Healthy Life Behavior (PHBS), Child Growth Detection, First Aid, Fulfilling Balanced Nutrition for Children.
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol. 2 No. 1 (2021)" : 6 Documents clear
RELEVANSI NILAI MORAL SOSIAL DALAM SERIAL ANIMASI GO ASTROBOY GO DENGAN PENDIDIKAN KARAKTER ANAK USIA DINI Subagyo, Aisyah Mutiadewi
JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan dan Gizi Anak Usia Dini) Vol. 2 No. 1 (2021)
Publisher : PG PAUD Universitas Negeri Surabaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.26740/jp2kgaud.2021.2.1.31-40

Abstract

PERKEMBANGAN PERILAKU PROSOSIAL ANAK USIA 4-5 TAHUN DI TK MARDI PUTRA 01 KOTA BATU Saharani, Siera; Iriyanto, Tomas; Anisa, Nur
JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan dan Gizi Anak Usia Dini) Vol. 2 No. 1 (2021)
Publisher : PG PAUD Universitas Negeri Surabaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.26740/jp2kgaud.2021.2.1.19-30

Abstract

Penanaman pembiasaan yang baik haruslah ditanamkan sejak dini, hal ini merupakan dasar utama untuk pembentukkan perilaku-perilaku sosial emosional yang baik pada anak. Perilaku sosial yang diharapakan adalah tumbuhnya perilaku prososial. Peneliti menemukan fakta bahwa terdapat salah satu anak di kelompok A TK Mardi Putra 01 Kota Batu yang memiliki perilaku prososial yang baik. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan perilaku prososial yang dimiliki oleh subjek penelitian, mendeskripsikan faktor yang mempengaruhi perilaku prososial pada subjek penelitian, mendeskripsikan intervensi guru dalam mengembangkan perilaku prososial pada subjek penelitian, serta mendeskripsikan hasil pengembangan perilaku prososial pada subjek penelitian. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis studi kasus, sumber data diperoleh dari wawancara, observasi, dan dokumentasi. Penelitian ini menggunakn single subject research yaitu dengan satu anak sebagai subjek penelitian. Hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa RFZ telah memiliki gambaran umum atau bentuk perilaku prososial pada anak usia 4-5 tahun. Bentuk-bentuk perilaku prososial pada anak tersebut antara lain mampu mentaati aturan, antusiasme dalam melakukan permainan, serta bersikap empati. Faktor yang mempengaruhi perilaku prososial pada anak adalah faktor faktor dari anak itu sendiri atau bawaan, faktor suasana hati, faktor kondisi atau tempat tinggal, dan faktor empati. Intervensi atau upaya guru yang dilakukan untuk meningkatkan perilaku prososial pada anak adalah dengan pembiasaan. Kata kunci : Perilaku Prososial, Pendidikan Anak Usia Dini
PENERAPAN PERMAINAN ENGKLEK FRUIT SEBAGAI STIMULASI KEMAMPUAN MOTORIK KASAR ANAK USIA DINI Sam, Fira Khoiriyah; Pramono, Pramono; Astuti, Wuri
JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan dan Gizi Anak Usia Dini) Vol. 2 No. 1 (2021)
Publisher : PG PAUD Universitas Negeri Surabaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.26740/jp2kgaud.2021.2.1.1-8

Abstract

This study was carried out aimed at analyzing the application of the traditional fruit crank game as stimulation, gross motor skills of early childhood. This research uses library research, which is a research procedure that studies data collection by collecting data from various documents. The most prominent character education values in the animated series The Adventures of Si Unyil are honesty, respect and courtesy, generous, helpful, confident, creative. By using this traditional game, children's gross motor skills can be trained by helping children to control their bodies and themselves, and can train children to read body movements, move their bodies, and or most importantly, train their dexterity and agility in fruit crank games so that children can train their body agility in doing something.
ANALISIS KEGIATAN STIMULASI KESEIMBANGAN TUBUH ANAK USIA 3-4 TAHUN DI RW 02 KELURAHAN LESANPURO MALANG Dhevira Ayu Ashandi; Pramono; Astuti, Wuri
JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan dan Gizi Anak Usia Dini) Vol. 2 No. 1 (2021)
Publisher : PG PAUD Universitas Negeri Surabaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.26740/jp2kgaud.2021.2.1.9-18

Abstract

This research was carried out aimed at analyzing children's body balance activities in RW 02 Lesanpuro. The study used a qualitative descriptive method, which is a research procedure that uses descriptive data in the form of written or spoken words from the object being observed. This study shows the supporting and inhibiting factors of balance stimulation in the RW 02 Lesanpuro area, the supporting factors are found in the RW 02 environment with a place that is good enough for children to develop aspects of balance by playing, and inhibiting factors are shown from statements of parents who do not provide stimulation. for some reason.
ANALISIS KEPERCAYAAN DIRI ANAK USIA DINI DALAM KAJIAN STUDI SOSIAL Aini, Alvin Nur; Setiadi, Anggun Chandrasari; Mahdavika, Annisa; Nabilah, Sendy Ufairoh
JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan dan Gizi Anak Usia Dini) Vol. 2 No. 1 (2021)
Publisher : PG PAUD Universitas Negeri Surabaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.26740/jp2kgaud.2021.2.1.41-48

Abstract

Experts reveal that the socio-emotional development of children aims to find out how children are responsible for themselves and others in the social sphere. The environment around children has a role in influencing children's emotional development and can be a source of problems for children if they get inappropriate behavior, such as being selfish, not confident, and so on. Therefore, teachers or parents must create a peaceful environment so that there are no problems in children's emotions. This study aims to describe how children's self-confidence is seen from social studies studies. There are several solutions that parents can take in this case: (1) Spending quality time with their children; (2) Provide opportunities for children to mingle with the surrounding environment under constant supervision, (3) Enough in giving praise, flattery, gifts so that children are not accustomed to doing something in return, (4) Always teach and instill in children the meaning of the proverb "there is a sky above". Langit", (5) Not prioritizing physical punishment (pinch, hitting, etc.) when a child makes a mistake, but warns with words first, and (6) Provides opportunities for children to show or do things they like.
PEMBERIAN STIMULASI ANAK BERBASIS TEORI BERMAIN KOGNITIF JEAN PIAGET Dika Putri Rahayu
JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan dan Gizi Anak Usia Dini) Vol. 2 No. 1 (2021)
Publisher : PG PAUD Universitas Negeri Surabaya

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Setiap anak akan mengalami satu periode pertumbuhan yang biasa disebut golden age. Pada periode ini anak akan mengalami pertumbuhan yang sangat eksponensial di hampir semua aspek tumbuh kembangnya, termasuk di antaranya aspek kognitif. Memberi anak stimulasi yang tepat pada periode ini akan melejitkan potensi anak. Teori perkembangan kognitif Jean Piaget bisa dibilang merupakan yang paling banyak dikaji. Penelitian ini menghadirkan kajian seputar stimulasi tumbuh kembang anak berdasarkan teori kognitif Jean Piaget. Hasil penelitian menunjukan bahwa bermain merupakan sarana paling efektif untuk menstimulasi tumbuh kembang anak. Melalui permainan anak tidak hanya akan berlatih ketangkasan, tapi juga kepedulian sosial, kemampuan pemecehan masalah dan berpikir kritis.

Page 1 of 1 | Total Record : 6