cover
Contact Name
Unang arifin
Contact Email
bcsme@unisba.ac.id
Phone
+6282120524105
Journal Mail Official
bcsme@unisba.ac.id
Editorial Address
UPT Publikasi Ilmiah, Universitas Islam Bandung. Jl. Tamansari No. 20, Bandung 40116, Indonesia, Tlp +62 22 420 3368, +62 22 426 3895 ext. 6891
Location
Kota bandung,
Jawa barat
INDONESIA
Bandung Conference Series: Mining Engineering
ISSN : -     EISSN : 28282140     DOI : https://doi.org/10.29313/bcsme.v2i2
Bandung Conference Series: Mining Engineering (BCSME) menerbitkan artikel penelitian akademik tentang kajian teoritis dan terapan serta berfokus pada Teknik Pertambangan dengan ruang lingkup Analisis sensitivitas Net Present Value (NPV), Anggaran Biaya Crushing Plant, API 5L Grade B, Belt Conveyor, BESR II, Crude Oil, Crushing plant, Dimensi Paritan, Discounted Cash Flow (DCF), Dump Truck, Economic SR, Efisiensi Kerja Cassiterite, Gas, Korosi, Hopper, Internal Rate of Return (IRR), Kapasitas Sump Jalan Angkut, Lifetime Biaya Produksi, Loosematerials, Payback Periode (PBP), Pemompaan, Peringkat Batubara, Pipa Baja Karbon, Crude Oil, Pipa Baja, Pipa Transportasi, Pit Design BWE, Productin Rate Index Crushing Plant, Produktivitas Debit Air, Rencana Reklamasi, Roller, Sisa Umur Pakai Pipa Baja Karbon, Sisa Umur Pakai Pipa Reflektan Vitrinit, Sisa Umur Pakai, Sistem Dewatering, Target Ban, KPH, TUR, Variable Crushing Plan. Prosiding ini diterbitkan oleh UPT Publikasi Unisba. Artikel yang dikirimkan ke prosiding ini akan diproses secara online dan menggunakan double blind review minimal oleh dua orang mitra bebestari.
Articles 32 Documents
Search results for , issue "Vol. 2 No. 2 (2022): Bandung Conference Series: Mining Engineering" : 32 Documents clear
Penentuan Sisa Umur Pakai Conveyor E pada Tambang Batubara PT GHI di Kabupaten Tapin, Provinsi Kalimantan Selatan Anggi Maulana; Elfida Moralista; Noor Fauzi Isniarno
Bandung Conference Series: Mining Engineering Vol. 2 No. 2 (2022): Bandung Conference Series: Mining Engineering
Publisher : UNISBA Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (759.056 KB) | DOI: 10.29313/bcsme.v2i2.2604

Abstract

Abstract. Conveyor is a tool used in mining to move material from one place to another efficiently, for example coal. The conveyor has a steel-based structure that can experience corrosion. Corrosion is a threat to the conveyor structure because it can cause losses and damage to the conveyor equipment. The purpose of this research is to determine the type of corrosion, corrosion rate, remaining service life and corrosion control methods on the conveyor structure.The methodology used in this study is measuring the thickness reduction of the conveyor structure. This research was conducted on a conveyor structure of 91 meters above ground level. Measurement of the thickness of the conveyor structure using the Ultrasonic Thickness Gauge TT 130. The environmental conditions in the study area from 2016 to 2020 have air temperatures ranging from 30.880C - 37.230C, rainfall ranging from of 149,1 – 223,8 mm/year and humidity ranging from of 90.59% - 91 ,57%. The type of corrosion that occurs in the conveyor structure is uniform corrosion. The corrosion control method applied to the conveyor structure is the coating method with a three layer system, namely the primary coating of Seaguard 5000, Intermediate coating of Sherglass FF and top coating aliphatic acrylic modified polyurethane. The corrosion rate of the conveyor structure is in the range of 0,1675 – 0,3000 mm/year which is included in the good category based on the relative corrosion resistance of steel. The service life of the conveyor structure is 8 years and the remaining service life ranges from 6.17 to 9.94 years. Thus, here are 28% of the predicted test points that cannot reach the design life of 15 years. Abstrak. Conveyor merupakan alat yang digunakan dalam bidang pertambangan untuk memindahkan material dari satu tempat ke tempat lain secara efisien contohnya batubara. Conveyor memiliki struktur berbahan dasar logam yang dapat mengalami korosi. Korosi merupakan salah satu ancaman bagi struktur conveyor karena dapat menyebabkan kerusakan dan kerugian pada alat conveyor. Tujuan dilakukannya penelitian ini yaitu untuk mengetahui jenis korosi, laju korosi, sisa umur pakai dan metode pengendalian korosi pada struktur conveyor. Metodologi yang digunakan dalam penelitian ini yaitu pengukuran pengurangan ketebalan struktur conveyor. Penelitian ini dilakukan pada struktur conveyor sepanjang 91 meter yang berada di atas permukaan tanah. Pengukuran ketebalan struktur conveyor menggunakan alat ultrasonic thickness gauge TT 130 pada 25 test point. Kondisi lingkungan di daerah penelitian pada tahun 2016 sampai 2020 memiliki temperatur udara berkisar antara 30,880C - 37,230C, curah hujan rata-rata berkisar antara 149,1 – 223,8 mm/tahun dan kelembaban relatif rata-rata berkisar antara 90,59% – 91,57%. Jenis korosi yang terjadi pada struktur conveyor yaitu korosi merata. Metode pengendalian korosi yang diaplikasikan pada struktur conveyor dengan menggunakan metode coating sistem three layer yaitu primer coating Seaguard 5000, Intermediate coating Sherglass FF dan top coating aliphatic acrylic modified polyurethane. Laju korosi struktur conveyor berkisar antara 0,1675 - 0,3000 mm/tahun dan termasuk ke dalam kategori good berdasarkan ketahanan korosi relatif baja. Umur pakai struktur conveyor yaitu 8 tahun dan sisa umur pakai berkisar antara 6,17 – 9,94 tahun. Dengan demikian terdapat 28% test point yang diprediksi tidak dapat mencapai umur desainnya yaitu 15 tahun.
Penentuan Sisa Umur Pakai Conveyor G pada Tambang Batubara PT GHI di Kabupaten Tapin, Provinsi Kalimantan Selatan Sulthan Aditya Pratama Gunawan; Elfida Moralista; Zaenal
Bandung Conference Series: Mining Engineering Vol. 2 No. 2 (2022): Bandung Conference Series: Mining Engineering
Publisher : UNISBA Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (627.175 KB) | DOI: 10.29313/bcsme.v2i2.2605

Abstract

Abstract. The conveyor is a tool to move material from one place to another efficiently. Conveyor structures are made of steel that is subject to corrosion caused by certain conditions such as environmental conditions. Corrosion can cause thickness reduction and reduce the remaining life of the conveyor structure. In this study, the conveyor structure consists of 3 segments with a total of 25 test points along 90 meters. This study aims to determine the type of corrosion, corrosion control, corrosion rate, and remaining service life of the conveyor structure. The research methodology used is to measure the thickness reduction on the conveyor structure with the Ultrasonic Thickness Gauge TT 130. This research area has environmental conditions, namely air temperature around 30,88 OC – 37,3 OC, rainfall around 16,5 mm – 593,1 mm, and the highest relative humidity is 92,81%. The type of corrosion that occurs in the conveyor structure is uniform corrosion. The corrosion control method uses a coating method with a Three layer system. The coating method for Primer Coating uses Seaguard 5000, Intermediate Coating uses Sherglass FF, and Top Coating uses aliphatic acrylic modified polyurethane. Conveyor structure corrosion rate ranges from 0,1828 - 0,3086 mm/year and based on the relative corrosion resistance of steel is included in the good category. The service life of the conveyor structure is 7 years and the remaining service life is between 6,97 - 9,65 years. So that there are 24% of test points that are not reach the design life of 15 years Abstrak. Conveyor merupakan alat untuk memindahkan suatu material dari satu tempat ke tempat lainnya secara efisien. Struktur conveyor terbuat dari bahan baja yang rawan mengalami korosi yang disebabkan oleh kondisi lingkungan sekitar. Korosi dapat menyebabkan pengurangan ketebalan dan mengurangi sisa umur pakai struktur conveyor, sehingga diperlukan adanya kegiatan pengecekan secara berkala terhadap korosi agar dapat mencegah terjadinya korosi. Penelitian ini dilakukan pada struktur conveyor yang terdiri dari 3 segmen dengan jumlah 25 test point sepanjang 90 meter. Penelitian bertujuan untuk mengetahui jenis korosi, Pengendalian korosi, laju korosi dan sisa umur pakai pada struktur conveyor. Metodologi dalam penelitian adalah pengukuran pengurangan ketebalan pada struktur conveyor dengan alat Ultrasonic Thickness Gauge TT 130. Daerah penelitian memiliki kondisi lingkungan yaitu temperatur udara sekitar 30,88OC – 37,3OC, curah hujan sekitar 16,5 mm – 593,1 mm, dan kelembaban relatif dengan nilai tertinggi yaitu 92,81%. Jenis korosi yang terjadi pada struktur conveyor adalah korosi merata. Metode pengendalian korosi menggunakan metode coating dengan sistem Three layers. Metode coating untuk Primer Coating menggunakan Seaguard 5000, Intermediate Coating menggunakan Sherglass FF, dan Top Coating menggunakan aliphatic acrylic modified polyurethane. Laju korosi struktur Conveyor berkisar antara 0,1828 - 0,3086 mm/tahun dan berdasarkan ketahanan korosi relatif baja termasuk ke dalam kategori good. Umur pakai struktur conveyor 7 tahun dan sisa umur pakai berkisar antara 6,97 - 9,65 tahun. Sehingga terdapat 24% test point yang tidak mencapai umur desain yaitu 15 tahun.
Pengaruh Geometri Peledakan Terhadap Getaran Tanah dan Fragmentasi Batuan pada PT. Gunung Kulalet, Kecamatan Baleendah Kabupaten Bandung, Provinsi Jawa Barat Fauzan Akbar Ramadhan; Yuliadi; Noor Fauzi Isniarno
Bandung Conference Series: Mining Engineering Vol. 2 No. 2 (2022): Bandung Conference Series: Mining Engineering
Publisher : UNISBA Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (239.356 KB) | DOI: 10.29313/bcsme.v2i2.2925

Abstract

Abstract. Blasting activity is the process of spreading a material so that later it can be moved and processed further. One of the factors that influence the success of blasting is the blasting geometry. The blasting geometry will affect the fragmentation and vibration of the blasted soil. Therefore, a study was conducted to determine the effect of blast geometry on ground vibrations resulting from blasting and rock fragmentation. The analytical study in this study uses trendline analysis techniques. Blasting was carried out at 8 points and data were collected on blast geometry, rock fragmentation and ground vibrations resulting from the explosion. Predictors Langefors and Kiehlstrom, IS 6922 and Ambraseys and Hendrion were used to predict ground vibration values. The results of the analysis of the effect of blasting geometry on ground vibration coefficient correlation coefficient of powder column is 0.704 (70.4%) and hole depth is 0.697 (69.7%) and the effect of blasting geometry to fragmentation load correlation coefficient is 0.952 (95.2%), spaced 0.991 (99.1%) and 0.797 (79.7%). Abstrak. Kegiatan peledakan merupakan proses pemberaian suatu material agar nantinya dapat dipindahkan dan diproses lebih lanjut. Salah satu faktor yang mempengaruhi keberhasilan peledakan adalah geometri peledakan. Geometri peledakan akan mempengaruhi fragmentasi dan getaran tanah hasil peledakan. Oleh karena itu dilakukan penelitian untuk mengetahui pengaruh dari geometri peledakan terhadap getaran tanah hasil peledakan dan fragmentasi batuan. Kajian analisis pada penelitian menggunakan teknik analisis trendline. Peledakan dilakukan pada 8 titik dan dilakukan pengambilan data geometri peledakan, fragmentasi batuan dan getaran tanah hasil peledakan. Prediktor Langefors and Kiehlstrom, IS 6922 dan Ambraseys and Hendrion digunakan untuk memprediksi nilai getaran tanah. Hasil analisis pengaruh dari geometri peledakan terhadap getaran tanah menghasilkan koefisien korelasi powder coloumn 0,704 (70,4%) dan hole depth 0,697 (69,7%) dan pengaruh dari geometri peledakan terhadap fragmentasi menghasilkan koefisien korelasi burden 0,952 (95,2%), spasi 0,991 (99,1%) dan 0,797 (79,7%).
Remaining Service Life Struktur Conveyor D pada Tambang Batubara PT XYZ di Kabupaten Kotabaru, Provinsi Kalimantan Selatan Dwiki Zulkifly Ardiansa; Elfida Moralista; Iswandaru
Bandung Conference Series: Mining Engineering Vol. 2 No. 2 (2022): Bandung Conference Series: Mining Engineering
Publisher : UNISBA Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (613.478 KB) | DOI: 10.29313/bcsme.v2i2.3205

Abstract

Abstract. Activity moving products requires the help of mechanical devices that are able to deliver materials efficiently and condicively, beside there are mechanical devices called Conveyor. Conveyors made from a carbon steel with the prone condition oxidation due to direct contact with the surrounding environment. As a result, the metal composition based conveyor structure will be experience a process a loss material composition called Corrosion. The methodoly research in that case using the method reduction thickness of the conveyor structure with the divice Ultrasonic Thickness Gauge TT 130. Environmental conditions in the conveyor structure are have an average highest rainfall in 2020 is 292,08mm/year, average relative highest humidity in 2021 is 86,75%, and average highest air temperature in 2020 is 27.53°C, the research was conducted on 90m long Conveyor structure which have divided into a 3 segments with 25 test points. The goal of research was find out the type of Corrosion, Corrosion Control, Remaining Service Life structure and the Corrosion rate of the conveyor stucture. Abstrak. Kegiatan pemindahan material–material hasil tambang memerlukan bantuan alat mekanis yang mampu mengantarkan material secara efisien dan kondusif, diantara alat mekanis tersebut adalah Conveyor. Conveyor berbahan baja karbon yang rawan mengalami oksidasi akibat bersentuhan langsung dengan lingkungan sekitar. Akibatnya Struktur Conveyor yang berbahan dasar logam akan mengalami proses kerusakan yang dinamakan korosi. Metedologi penelitian yang gunakan ialah metoda pengurangan ketebalan struktur Conveyor dengan menggunakan alat Ultrasonic Thickness Gauge TT 130. Kondisi lingkungan daerah Struktur Conveyor memiliki jumlah curah hujan rata–rata tertinggi tahun 2020 sebesar 292,08 mm/ tahun, kelembapan relatif rata–rata tertinggi tahun 2021 sebesar 86,75%, dan temperatur udara rata–rata tertinggi tahun 2020 sebesar 27,53°C. Penelitian dilakukan terhadap Struktur Conveyor D sepanjang 90m yang terbagi atas 3 segmen dengan 25 Test point. Penelitian bertujuan untuk mencari tahu jenis korosi, pengendalian korosi, Sisa Umur pakai Struktur Conveyor dan laju korosi.
Remaining Service Life Struktur Conveyor C pada Tambang Batubara PT XYZ di Kabupaten Banjar, Provinsi Kalimantan Selatan Elviya Yeni; Elfida Moralista; Yuliadi
Bandung Conference Series: Mining Engineering Vol. 2 No. 2 (2022): Bandung Conference Series: Mining Engineering
Publisher : UNISBA Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (368.619 KB) | DOI: 10.29313/bcsme.v2i2.3240

Abstract

Abstract. Conveyor is one of the tools of transportation used in the mining industry, both for mining activities and for processing minerals. Conveyor structure made of carbon steel material that is prone to corrosion as a result of the influence of the environment, so it can be damaged and reduce the Remaining Service Life of the conveyor structure. This research was conducted to determine the type of corrosion, corrosion control methods, Corrosion Rate, and Remaining Service Life of the conveyor structure. In this study, the method of measuring the thickness reduction of the conveyor structure. The actual thickness measurement is carried out on a conveyor structure 90 meter long test points using a Smart Sensor Ultrasonic Thickness Gauge TT 130. The average rainfall is 206.94 mm/year, the relative humidity 82.17%, and the average temperature is 25.92ºC. The type of corrosion that occurs in the conveyor structure is uniform corrosion. The corrosion control method used is a three layers system coating method, namely the primary coating using Seaguard 5000, the intermediate coating using Sherglass FF, and the top coating using Aliphatic Acrylic Modified Polyurethane. Corrosion Rate ranges from 0.1586 to 0.3043 mm/year which is included in the good category according to the table of relative corrosion resistance of steel. The design life of the conveyor structure is 15 years and the service life is 7 years, while the Remaining Service Life from the calculation results ranges from 6.89 to 11.90 years, thus 7 of 25 or 28% of the test point is predictet won’t be able to reach its design life. Abstrak. Conveyor ialah salah satu alat angkut yang digunakan dalam industri pertambangan, baik untuk keperluan aktivitas penambangan maupun pada aktivitas pengolahan bahan galian. Struktur conveyor yang terbuat dari material baja karbon yang rawan mengalami korosi sebagai akibat pengaruh dari lingkungannya, sehingga dapat mengalami kerusakan dan mengurangi Remaining Service Life struktur conveyor tersebut. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui jenis korosi, metode pengendalian korosi, Corrosion Rate, dan Remaining Service Life struktur conveyor. Pada penelitian ini menggunakan metodologi pengukuran pengurangan ketebalan struktur conveyor. Pengukuran tebal aktual dilakukan pada struktur conveyor sepanjang 90 meter yang terdiri atas 25 test point menggunakan alat Smart Sensor Ultrasonic Thickness Gauge TT 130. Kondisi lingkungan pada daerah penelitian pada tahun 2015 – 2019 mempunyai curah hujan rata-rata 206,94 mm/tahun, kelembapan relatif rata-rata 82,17%, dan temperatur rata-rata 25,92ºC. Jenis korosi yang terjadi pada struktur conveyor adalah korosi merata. Metode pengendalian korosi yang digunakan adalah metode coating sistem three layers yaitu primer coating menggunakan Seaguard 5000, intermediate coating menggunakan Sherglass FF, dan top coating menggunakan Aliphatic Acrylic Modified Polyurethane. Corrosion Rate berkisar 0,1586 – 0,3043 mm/tahun yang termasuk pada kategori good berdasarkan tabel ketahanan korosi relatif baja. Umur desain struktur conveyor tersebut 15 tahun dan umur pakai 7 tahun, sedangkan Remaining Service Life dari hasil perhitungan berkisar 6,89 – 11,90 tahun, dengan demikian sebanyak 7 dari 25 test point atau 28% test point diprediksi tidak dapat mencapai umur desainnya.
Remaining Service Life Struktur Conveyor E pada Tambang Batubara PT XYZ di Kabupaten Tanah Laut, Provinsi Kalimantan Selatan Lesmana Eka Fadhilah; Elfida Moralista; Zaenal
Bandung Conference Series: Mining Engineering Vol. 2 No. 2 (2022): Bandung Conference Series: Mining Engineering
Publisher : UNISBA Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (374.066 KB) | DOI: 10.29313/bcsme.v2i2.3245

Abstract

Abstract. Conveyor is a tool made of carbon steel base material to move coal efficiently. Characteristics of carbon steel in addition to having a strong structure also has properties that are prone to oxidation. This can result in corrosion of the conveyor structure so that it can reduce the value of the Remaining Service Life of the conveyor structure. The research was conducted to determine the type of corrosion, the rate of corrosion, the value of the Remaining Service Life and the control of corrosion on the conveyor structure. Therefore, it is necessary to carry out a corrosion control process so that it can increase the value of the Remaining Service Life of the conveyor structure.The research method used is measuring the thickness reduction of the conveyor structure using the Smart sensor Ultrasonic Thickness Gauge TT 130. The study was conducted on a conveyor structure with dimensions of 90 meters which is divided into 3 segments with 25 test points. The type of corrosion that occurs in the conveyor structure in the study area is uniform corrosion. The corrosion control method used is the coating method with a 3 layer system using a Seaguard 5000 primer coating, Sherglass FF intermediate coating and Aliphatic Acrylic Modified Polyurethane top coating. The value of the Corrosion Rate on the conveyor structure is 0.1683 – 0.3917 mm/year which is included in the good category when viewed based on the table of the relative corrosion resistance of steel. Conveyor structure with a service life of 6 years based on the calculation, the value of Remaining Service Life is 5.05-14.16 years. Therefore, there are 13 test points or 52% which are predicted not to reach the predetermined design life of 15 years. Abstrak. Conveyor merupakan suatu alat angkut yang terbuat dari bahan dasar baja karbon untuk memindahkan bahan galian batubara secara efisien. Karakteristik dari baja karbon selain memiliki struktur yang kuat juga memiliki sifat yang rawan terhadap oksidasi. Hal ini dapat mengakibatkan terjadinya korosi pada struktur conveyor sehingga dapat mengurangi nilai Remaining Service Life struktur conveyor. Penelitian dilakukan untuk mengetahui jenis korosi, nilai Corrosion Rate, nilai Remaining Service Life dan pengendalian korosi pada struktur conveyor. Oleh karena itu perlu dilakukan proses pengendalian korosi sehingga dapat meningkatkan nilai Remaining Service Life struktur conveyor. Metode penelitian yang digunakan yaitu pengukuran pengurangan ketebalan struktur conveyor yang dilakukan dengan menggunakan alat Smart sensor Ultrasonic Thickness Gauge TT 130. Penelitian dilakukan pada struktur conveyor dengan dimensi 90 meter yang terbagi menjadi 3 segmen 25 test point. Jenis korosi yang terjadi pada struktur conveyor yaitu korosi merata. Metode pengendalian korosi yang dipakai yaitu metode coating dengan sistem 3 layer menggunakan primer coating Seaguard 5000, intermediate coating Sherglass FF dan top coating Aliphatic Acrylic Modified Polyurethane. Nilai Corrosion Rate pada struktur conveyor yaitu 0,1683 – 0,3917 mm/tahun dan berdasarkan tabel ketahanan korosi relatif baja termasuk ke dalam kategori good. Struktur conveyor dengan umur pakai 6 tahun berdasarkan perhitungan diperoleh nilai Remaining Service Life yaitu 5,05-14,16 tahun. Oleh karena itu terdapat 13 test point atau 52% yang diprediksi tidak dapat mencapai umur desain yang telah ditentukan yaitu 15 tahun.
Remaining Service Life Struktur Conveyor D pada Tambang Batubara PT XYZ di Kabupaten Tanah Laut, Provinsi Kalimantan Selatan Duane Tika Maharani; Elfida Moralista; Zaenal
Bandung Conference Series: Mining Engineering Vol. 2 No. 2 (2022): Bandung Conference Series: Mining Engineering
Publisher : UNISBA Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (525.558 KB) | DOI: 10.29313/bcsme.v2i2.3249

Abstract

Abstract. Conveyor is a means of transportation that is applied in the mining industry to move mining materials economically and efficiently. The basic material of the conveyor is carbon steel which is susceptible to oxidation due to direct contact with the environment, so that the conveyor structure experiences corrosion. Losses due to corrosion can reduce the equipment's Remaining Service Life. Therefore, it is necessary to control and control corrosion so that the Remaining Service Life can reach its design life. The purpose of this study was to determine the type of corrosion, corrosion control methods, Corrosion Rate and Remaining Service Life of the conveyor structure. The research methodology used is measuring the thickness reduction of the conveyor structure. The actual thickness measurement is carried out on a 90 meter long conveyor structure divided into 3 segments with 25 test points. The thickness measurement carried out is to measure the actual thickness using the Ultrasonic Thickness Gauge TT 130. The environmental conditions in the research area have an average amount of rainfall in 2015 – 2019 of 206.78 mm/year, the average air temperature in 2015-2019 2015 – 2019 was 28.09°C and the average relative humidity in 2015 – 2019 was 78.78%. The type of corrosion that occurs in the conveyor structure is uniform corrosion. The coating method is a corrosion control method carried out on the conveyor structure using a 3 layer system, consisting of a Seaguard 5000 primer coating, Sherglass FF intermediate coating and Aliphatic Acrylic Modified Polyurethane top coating. The corrosion rate of the conveyor structure is 0.1880 – 0.3760 mm/year and based on the relative corrosion resistance of steel, it is categorized as good. The service life of the conveyor structure is 5 years and the Remaining Service Life is 6.36 – 11.65 years. Thus, there are 12 test points or 37.60% which are predicted not to reach the design life of 15 years. Abstrak. Conveyor adalah alat transportasi yang diaplikasikan dalam industri pertambangan untuk memindahkan material tambang secara ekonomis dan efisien. Bahan dasar conveyor merupakan baja karbon yang rentan mengalami oksidasi akibat kontak langsung dengan lingkungan, sehingga struktur conveyor mengalami peristiwa korosi. Kerugian akibat dari korosi dapat mengurangi Remaining Service Life alat tersebut. Oleh karena itu, perlu dilakukan pengendalian dan pengawasan korosi agar Remaining Service Life dapat mencapai umur desainnya. Tujuan dilakukannya penelitian ini untuk mengetahui jenis korosi, metode pengendalian korosi, Corrosion Rate serta Remaining Service Life struktur conveyor. Metodologi penelitian yang digunakan yaitu pengukuran pengurangan ketebalan struktur conveyor. Pengukuran tebal aktual dilakukan pada struktur conveyor sepanjang 90 meter terbagi menjadi 3 segmen dengan 25 test point. Pengukuran ketebalan yang dilakukan adalah mengukur tebal aktual dengan menggunakan alat Ultrasonic Thickness Gauge TT 130. Kondisi lingkungan di daerah penelitian yaitu memiliki jumlah curah hujan rata-rata pada tahun 2015 – 2019 sebesar 206,78 mm/tahun, temperatur udara rata-rata pada tahun 2015 – 2019 sebesar 28,09°C dan kelembapan relatif rata-rata pada tahun 2015 – 2019 sebesar 78,78%. Jenis korosi yang terjadi pada struktur conveyor adalah korosi merata. Metode coating adalah metode pengendalian korosi yang dilakukan pada struktur conveyor dengan menggunakan sistem 3 layer, terdiri dari primer coating Seaguard 5000, intermediate coating Sherglass FF dan top coating Aliphatic Acrylic Modified Polyurethane. Corrosion rate struktur conveyor yaitu 0,1880 – 0,3760 mm/tahun dan berdasarkan dari ketahanan korosi relatif baja termasuk kategori good. Umur pakai struktur conveyor adalah 5 tahun dan Remaining Service Life yaitu 6,36 – 11,65 tahun. Dengan demikian, terdapat 12 test point atau 37,60% yang diprediksi tidak dapat mencapai umur desain yaitu 15 tahun.
Remaining Service Life Struktur Conveyor A pada Tambang Batubara PT XYZ di Kabupaten Tanah Laut, Provinsi Kalimantan Selatan Rihhadatul Aisyi Alfafa; Elfida Moralista; Zaenal
Bandung Conference Series: Mining Engineering Vol. 2 No. 2 (2022): Bandung Conference Series: Mining Engineering
Publisher : UNISBA Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (257.549 KB) | DOI: 10.29313/bcsme.v2i2.3269

Abstract

Abstract. Coal transportation at PT XYZ in Tanah Laut Regency, South Kalimantan Province uses a transportation equipment such conveyors. The conveyor structure is made of low carbon steel which is susceptible to corrosion. Corrosion that occurs in the conveyor structure is caused by damage to the coating due to contact with the environment. Therefore this research was carried out on the conveyor structure with the aim of knowing the type of corrosion and corrosion control methods applied to the conveyor structure. The measurement methodology used on the conveyor structure with a length of 90 meters and 25 test points is based on thickness reduction of the conveyor structure using Ultrasonic Thickness Gauge TT 130. This measurement obtain information about the actual thickness of the conveyor structure which then becomes the input for calculating the Corrosion Rate and Remaining Life of the conveyor structure.The research conditions from 2015-2019 showed rainfall of 206.78 mm/year, air temperature of 28.09OC, and humidity of 78.78%. These environmental conditions will cause corrosion when interacting with the conveyor structure. Corrosion that occurs on the conveyor structure is a type of uniform corrosion. Corrosion control is carried out on the conveyor structure by using the three layers system coating method. This system consists of primary coating using Seaguard 5000, intermediate coating using Sherglass FF, and top coating using Aliphatic acrylic modified polyurethane. Abstrak. Pengangkutan batubara di PT XYZ di Kabupaten Tanah Laut, Provinsi Kalimantan Selatan menggunakan alat angkut berupa conveyor. Struktur conveyor yang digunakan berbahan dasar baja karbon (low carbon steel) yang rentan terjadi korosi. Korosi yang terjadi pada struktur conveyor disebabkan karena adanya kerusakan pada coating akibat kontak dengan lingkungan. Oleh karena itu dilakukanlah penelitian pada struktur conveyor dengan tujuan untuk mengetahui jenis korosi dan metode pengendalian korosi yang diaplikasikan pada struktur conveyor. Metodologi pengukuran yang digunakan pada struktur conveyor sepanjang 90 meter dan 25 test point ini berdasarkan pengurangan ketebalan struktur conveyor menggunakan Ultrasonic Thickness Gauge TT 130. Pengukuran ini membantu dalam mengetahui tebal aktual struktur conveyor yang selanjutnya menjadi input untuk perhitungan Corrosion Rate dan Remaining Service Life struktur conveyor. Kondisi penelitian dari tahun 2015-2019 menunjukkan curah hujan sebesar 206,78 mm/tahun, temperatur udara sebesar 28,09OC, dan kelembapan udara sebesar 78,78%. Kondisi lingkungan ini akan menyebabkan korosi ketika berinteraksi dengan struktur conveyor. Korosi yang terjadi pada struktur conveyor merupakan jenis korosi merata. Metode pengendalian korosi yang diaplikasikan pada struktur conveyor adalah metode coating three layers system. Sistem ini terdiri dari primer coating menggunakan Seaguard 5000, intermediate coating menggunakan Sherglass FF, dan top coating menggunakan Aliphatic acrylic modified polyurethane.
Optimasi Variabel Meja Goyang pada Proses Konsentrasi Bijih Mangan dengan Metode Steepest Ascent di Desa Kertajaya, Kecamatan Simpenan, Kabupaten Sukabumi, Provinsi Jawa Barat Frisca Vitria Perkasa; Linda Pulungan; Sriyanti
Bandung Conference Series: Mining Engineering Vol. 2 No. 2 (2022): Bandung Conference Series: Mining Engineering
Publisher : UNISBA Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (307.624 KB) | DOI: 10.29313/bcsme.v2i2.3296

Abstract

Abstract. Manganese ore is one of the most widely used minerals and is the most abundant in the earth's crust. This is what makes manganese nowadays much sought after because it is an important ingredient for alloys in steel making. Based on research, there is potential for Manganese ore in Kertajaya Village, Simpenan District, Sukabumi Regency, West Java Province. The presence of Manganese ore is supported by the geological data of the area because of the Manganese outcrop in the form of fractures resulting from the association of the surrounding rocks that have been enriched. Therefore, the purpose of this study was to determine the grades obtained from Manganese (Mn) ore in the research area. This research was conducted by washing Manganese ore using a shaking table. The Manganese ore washing process is influenced by two variables, namely the fixed variable, namely the particle size and the independent variable, which consists of the slope of the table and the velocity of the water flow. The particle sizes used are 35#, 60#, and 100#. The magnitudes for the table slope are 1⁰, 2⁰, and 3⁰. Meanwhile, the velocity of the water flow is 8 m/s, 10 m/s, and 12 m/s. While the total weight of the feed as a whole which was washed in one test with a shaking table was 1000 gr. From the concentration results, it is known that the levels obtained at each particle size, where the size 35# gets the highest levels and gains, namely 76.68% and 59.24%. While in size 60# the highest levels and gains are 76.10% and 56.97%. As for the particle size 100#, the highest levels and gains were 76.40% and 56.20%. After knowing the highest grade and yield, it can be known the optimal condition of each particle size based on the steepest ascent graph. The optimal condition at 35# is in the 3rd experiment with equation 276.23227, while at 60# the optimal condition is in the 9th experiment with equation 255.889404. As for 100#, the optimal condition is in the 3rd experiment with the equation 236.06107. Abstrak. Bijih mangan merupakan salah satu bahan galian yang penggunaannya sangat besar dan termasuk paling banyak terdapat di dalam kerak bumi. Hal itulah yang menjadikan mangan saat ini banyak dicari karena menjadi bahan penting untuk campuran dalam pembuatan baja. Berdasarkan penelitian adanya potensi bijih Mangan yang terdapat di Desa Kertajaya Kecamatan Simpenan Kabupaten Sukabumi Provinsi Jawa Barat. Keterdapatan Bijih Mangan ini didukung dengan adanya data geologi daerah tersebut karena adanya singkapan Mangan dalam bentuk rekahan hasil dari asosiasi batuan di sekitarnya yang mengalami pengkayaan. Oleh karena itu tujuan dilakukannya penelitian ini adalah mengetahui perolehan kadar dari bijih Mangan di daerah penelitian tersebut. Penelitian ini dilakukan dengan melakukan proses konsentrasi pada bijih Mangan menggunakan alat meja goyang (Shaking Table). Pada proses konsentrasi bijih Mangan ini dipengaruhi oleh dua variabel yaitu variabel tetap yakni ukuran partikel dan variabel bebas yaitu terdiri dari kemiringan meja dan kecepatan aliran air. Ukuran partikel yang digunakan yaitu 35#, 60#, dan 100#. Adapun besaran untuk kemiringan meja yaitu 1⁰, 2⁰, dan 3⁰. Sedangkan untuk kecepatan aliran air yaitu 8 m/s, 10 m/s, dan 12 m/s. Sedangkan berat total umpan secara keseluruhan yang dilakukan pencucian pada satu kali pengujian dengan shaking table yaitu 1000 gr. Hasil konsentrasi tersebut diketahui kadar yang diperoleh pada masing – masing ukuran partikel, dimana pada ukuran 35# mendapatkan kadar dan perolehan optimumnya yaitu 76,68% dan 59,24%. Sedangkan pada ukuran 60# kadar dan perolehan optimumnya yaitu 76,10% dan 56,97%. Adapun untuk ukuran partikel 100# memperoleh kadar dan perolehan optimum yaitu 76,40% dan 56,20%. Setelah diketahui kadar dan perolehan optimum dapat diketahui kondisi optimal dari masing – masing ukuran partikel berdasarkan grafik steepest ascent. Kondisi Optimal pada 35# yaitu berada pada percobaan ke 3 dengan persamaan 276,23227, sedangkan pada 60# kondisi optimalnya berada pada percobaan ke 9 dengan persamaan 255,889404. Adapun untuk 100# memiliki kondisi optimalnya berada pada percobaan ke 3 dengan persamaan 236,06107.
Remaining Service Life Struktur Conveyor C pada Tambang Batubara PT XYZ di Kabupaten Kotabaru, Provinsi Kalimantan Selatan Muhammad Ikbal; Elfida Moralista; Noor Fauzi Isniarno
Bandung Conference Series: Mining Engineering Vol. 2 No. 2 (2022): Bandung Conference Series: Mining Engineering
Publisher : UNISBA Press

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (918.075 KB) | DOI: 10.29313/bcsme.v2i2.3402

Abstract

Abstract. The structure of the conveyor is made of steel which is subject to corrosion. The disadvantage of corrosion is that it results in a reduction in the thickness of the conveyor structure. Therefore, it is necessary to control and monitor corrosion on the conveyor structure to be observed, so that corrosion can be controlled. The purpose of this research is to determine the type of corrosion, corrosion rate, remaining service life, and control methods. The methodology used in this study is measuring the thickness reduction of the conveyor structure. This research was conducted on a conveyor structure of 90 meters above ground level. Measurement of the thickness of the conveyor structure using the Ultrasonic Thickness Gauge TT 130 at 25 observation points. The environmental conditions in the research area are the air temperature in the range of 25,8 oC-27,9oC, while the rainfall with an average range of 9.2 mm-479.2 mm. The type of corrosion that occurs in the conveyor structure is uniform corrosion. In controlling this corrosion using a coating method with Seaguard 5000 primer coating, Sherglass FF intermediate coating, and aliphatic acrylic modified polyurethane top coating. The corrosion rate of the conveyor structure ranges from 0.1733-0.3000 mm/year which is included in the good category based on the relative corrosion resistance of steel. Meanwhile, the remaining service life of the conveyor structure ranges from 8.10- 11.43 years. The service life of the conveyor structure is 6 years, while the design life is 15 years. Based on the calculation of the remaining service life of the conveyor structure at 25 observation points, the percentage of 36.00% is predicted to be below the design life. Abstrak. Struktur conveyor terbuat dari baja yang dapat mengalami korosi. Kerugian terjadinya korosi yaitu mengakibatkan pengurangan ketebalan struktur conveyor. Oleh karena itu, diperlukannya pengendalian serta monitoring korosi pada struktur conveyor yang akan diamati, sehingga korosi dapat dikendalikan. Tujuan dilakukannya penelitian ini adalah untuk mengetahui jenis korosi, laju korosi, sisa umur pakai, dan metoda pengendaliannya. Metodologi yang digunakan dalam penelitian ini yaitu pengukuran pengurangan ketebalan struktur conveyor. Penelitian ini dilakukan pada struktur conveyor sepanjang 90 meter yang berada di atas permukaan tanah. Pengukuran ketebalan struktur conveyor menggunakan alat Ultrasonic Thickness Gauge TT 130 pada 25 test point. Kondisi lingkungan di daerah penelitian yaitu temperatur udara kisaran 25,8 oC-27,9oC, sedangkan curah hujan dengan rata-rata kisaran 9,2 mm-479,2 mm. Jenis korosi yang terjadi pada struktur conveyor adalah korosi merata. Dalam pengendalian korosi ini menggunakan metoda coating dengan primer coating Seaguard 5000, intermediate coating Sherglass FF, dan top coating aliphatic acrylic modified polyurethane. Laju korosi struktur conveyor berkisar antara 0,1733-0,3000 mm/tahun termasuk ke dalam kategori good berdasarkan ketahanan korosi relatif baja. Sedangkan sisa umur pakai struktur conveyor berkisar antara 8,10-11,43 tahun. Umur pakai struktur conveyor yaitu 6 tahun, sedangkan umur desainnya 15 tahun. Berdasarkan dari hasil perhitungan sisa umur pakai struktur conveyor pada 25 test point, didapatkan persentase sebesar 36,00% yang diprediksi di bawah umur desainnya.

Page 1 of 4 | Total Record : 32