cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
monex@poltektegal.ac.id
Editorial Address
Jalan Mataram No 9 Kota Tegal
Location
Kota tegal,
Jawa tengah
INDONESIA
Monex: Journal of Accounting Research
ISSN : 20895321     EISSN : 25495046     DOI : http://dx.doi.org/10.30591/monex
Core Subject : Economy,
Monex: Journal of Accoutning Research or Monex (previously known as Monex: Journal Research Accounting Politeknik Tegal) is a peer-reviewed and open-access journal published by Politeknik Harapan Bersama in collaboration with Ikatan Akuntan Indonesia Kompartemen Akuntan Pendidik (IAI-KAPd) and Relawan Jurnal Indonesia (RJI). Monex: Journal of Accounting Research registered with ISSN 2549-5046 (online) and ISSN 2089-5321(print). Monex particularly discusses the main problems in the development of the sciences of accounting finance, auditing, tax, accounting information system, and managerial accounting. Monex publishes empirical (research) papers conducted with various research approaches, namely quantitative, qualitative and mixed-method. Monex is accredited in SINTA (Science and Technology Index) at grade 4 by the Ministry on Research and Technology of the Republic of Indonesia based on the Surat Keputusan Decree of The Director General of Strengthening Research and Development of The Ministry of Research, Technology and Higher Education No. 28/E/KPT/2019. Please read these guidelines carefully. Authors who want to submit their manuscript to the editorial office of Monex: Journal of Accounting Research should obey the writing guidelines. If the manuscript submitted is not appropriate with the guidelines or written in a different format, it will be rejected by editors before further review. The editors will only accept manuscripts that meet the assigned format. Monex is going to publish journals twice in two terms: January and July. Please submit your manuscript. Please, make the new Template Article and Download HERE
Articles 11 Documents
Search results for , issue "Vol 9, No 1 (2020)" : 11 Documents clear
MANAJEMEN RESIKO DAN EFISIENSI INVESTASI PADA PERUSAHAAN BUMN DI INDONESIA HO Siregar; Nurisqi Amalia
Monex: Journal of Accounting Research Vol 9, No 1 (2020)
Publisher : Pusat Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Politeknik Harapan Bersama

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30591/monex.v9i1.1722

Abstract

Manajemen resiko adalah konsep yang menawarkan bahwa seluruh portfolio resiko perusahaan secara terpadu dan holistik, dengan demikian mitigasi risiko bisa sejak dini dan komprehensif. Dampak penerapan manajemen resiko adalah meningkatkan nilai perusahaan dan mewujudkan tata kelola yang baik termasuk keputusan investasi. Perusahaan dikategorikan berinvestasi secara efisien apabila melakukan proyek dengan net present value (NPV) yang positif dan tidak terdapat permasalahan di pasar terkait moral hazard dan biaya keagenan. Penelitian ini bertujuan mennganalisis hubungan penerapan manajemen resiko BUMN di Indonesia terhadap efisiensi investasi. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitaif menggunakan regresi linier. Data yang digunakan adalah data laporan keuangan perusahaan BUMN non keuangan yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia pada tahun 2013-2018. Dari hasil olahan data penelitian ini menghasilkan bahwa perusahaan penerapan manajemen resiko pada BUMN non keuangan di Indonesia tahun 2013-2018 berpengaruh signifikan pada efisiensi investasi.
KEUNGGULAN INDUSTRI BATIK TEGALAN: MASALAH DAN TANTANGANNYA DALAM MENGHADAPI KEBERLANGSUNGAN YANG KOMPETITIF Ida Farida; Sunandar Sunandar; Aryanto Aryanto
Monex: Journal of Accounting Research Vol 9, No 1 (2020)
Publisher : Pusat Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Politeknik Harapan Bersama

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30591/monex.v9i1.1685

Abstract

AbstrakBatik dapat dikatakan salah satu dari sekian banyak ragam kekayaan bangsa yang perlu dilestarikan dan dijaga kualitasnya. Pengukuhan batik sebagai warisan budaya tak benda oleh United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization (UNESCO) tahun 2009 memberikan kebanggaan sekaligus tantangan bagi pemangku kepentingan di Indonesia.. Tegal merupakan salah satu daerah penghasil batik. Sebagian besar batik yang dihasilkan di Tegal merupakan hasil dari industri kecil dan menengah yang dikelola secara tradisional. Produksi kerajinan batik Tegal masih terbatas dikarenakan faktor sumber daya manusia dan pengelolaan yang masih tradisional. Industri Batik Tegal menghadapi persaingan ketat di Tegal dan sekitarnya, mereka harus terus mengembangkan produk baru dan kemampuan pasar, menumbuhkan dan mempromosikan kompetensi inti mereka sendiri untuk memiliki keunggulan kompetitif jangka panjang untuk mendapatkan pembangunan berkelanjutan.Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor-faktor internal untuk meningkatkan keunggulan batik Tegalan dan untuk mengetahui cara meningkatkan kompetensi industri batik Tegalan dalam rangka mencapai keunggulan bersaing yang berkelanjutan    
EVALUASI SISTEM PENGENDALIAN INTERN TERHADAP PEMBERIAN KREDIT BUMDES BANGUN BERSAMA Nurhadi Kamaluddin; Melly Asih Haryati
Monex: Journal of Accounting Research Vol 9, No 1 (2020)
Publisher : Pusat Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Politeknik Harapan Bersama

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30591/monex.v9i1.1772

Abstract

The purpose of this research is to know about the credit giving system and the implementation of  internal control system of  credit giving in BUMDes Bangun Bersama Kepunduhan village. The data that used in this research is qualitative data.and the analytical method is depcriptive qualitative method. The  result  showed that the credit giving system in BUMDes Bangun Bersama Kepunduhan village is consist of  5 procedures that is credit request, credit analysis, decision awarding, credit dibursement and repayment of credit. The implementation of internal control system of credit giving in BUMDes Bangun Bersama are based on 5 elements of internal control system. Based on the result of the quesstionnaire it can be concluded that the internal control system of credit giving of BUMDes Bangun Bersama Kepunduhan village Kramat sub-district Tegal district is exactly effective.Keywords : Internal Control System, Credit, BUMDes
APLIKASI AKUNTANSI BERBASIS ANDROID UNTUK MENYUSUN LAPORAN KEUANGAN PADA UMKM (Studi Kasus pada Usaha Konveksi “Very Convection”) Hetika Hetika; Yusri Anis Faidah
Monex: Journal of Accounting Research Vol 9, No 1 (2020)
Publisher : Pusat Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Politeknik Harapan Bersama

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30591/monex.v9i1.1686

Abstract

Abstrak Perkembangan era revolusi industri 4.0 berdampak pada berbagai hal, salah satunya adalah pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). UMKM adalah salah satu sektor usaha di Indonesia yang dikenal tangguh karena terbukti dapat bertahan meskipun dalam kondisi krisis ekonomi. Meskipun demikian, para pelaku usaha tetap harus mengantisipasi perubahan yang sangat cepat terjadi pada era revolusi industry 4.0. Selama ini, salah satu masalah UMKM adalah kesulitan dalam menyusun laporan keuangan. Aplikasi akuntansi adalah salah satu wujud perkembangan teknologi di bidang akuntansi. Saat ini terdapat beberapa aplikasi akuntansi berbasis android yang bertujuan untuk memudahkan pelaku usaha dalam menyusun laporan keuangan, salah satunya adalah aplikasi akuntansi “UKM-ID”. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dengan menggunakan pendekatan kualitatif dan kuantitatif untuk memberikan ulasan yang diperoleh. Pendekatan penelitian deskriptif dalam penelitian ini hanya sebatas membuat deskripsi tentang fenomena di lapangan sedangkan pendekatan kuantitatif dalam penelitian ini digunakan untuk membuat deskripsi tentang penggunaan aplikasi akuntansi berbasis android untuk menyusun laporan keuangan pada usaha “Very Convection”. Hasil penelitian menunjukkan bahwa aplikasi akuntansi berbasis android “Akuntansi UKM” dapat diterapkan dan membantu usaha “Very Convection” dalam menyusun laporan keuangan sesuai dengan standar akuntansi yang ditetapkan.  
PENGARUH AUDIT FEE,AUDIT TENURE,DAN ROTASI AUDIT TERHADAP KUALITAS AUDIT Zahra Ismi Fauziyyah; Praptiningsih Praptiningsih
Monex: Journal of Accounting Research Vol 9, No 1 (2020)
Publisher : Pusat Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Politeknik Harapan Bersama

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30591/monex.v9i1.1232

Abstract

This study was conducted to examine the effect of Audit Fee, Audit Tenure and Audit Rotation on Audit Quality on all financial companies listed in Indonesia Stock Exchange period 2015-2017. The sampling in this study of 38 financial companies listed in Indonesia Stock Exchange period 2015-2017 with purposive sampling method. Data obtained from the company’s financial statements that have been publication. The number of samples was obtained from 38 companies with total 114 sample.Quality audits in this study using a proxy public accounting firm size.The analysis technique that used in this study is logistic regression with a significance level of 5%. The results in this study indicates that (1) Audit Fee has significant  positive effect on  Audit Quality (2) Audit Tenure does not affect the Qualit of the audit, and (3) Audit Rotation does not affect the Quality of the Audit Keywords: Audit Fee, Audit Tenure , Audit Rotation , Audit Quality 
PERSPEKTIF PERNYATAAN STANDAR AKUNTANSI KEUANGAN ENTITAS MIKRO KECIL MENENGAH MENURUT PANDANGAN HUKUM DAN SYARIAH (Studi Kasus pada UMKM Desa Banjarejo Panekan Magetan) Nova Maulud Widodo; Sundaru Guntur Wibowo; Yana Dwi Christanti
Monex: Journal of Accounting Research Vol 9, No 1 (2020)
Publisher : Pusat Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Politeknik Harapan Bersama

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30591/monex.v9i1.1687

Abstract

AbstractThe purpose of this study was to determine whether the Financial Accounting Standards for Micro, Small and Medium Enterprises (SAK EMKM) were able to be understood and practiced by SMEs in Banjarejo Village, Panekan District, Magetan District. The research method used is qualitative research by direct interviews with the owners of SMEs. The data in this study are primary data obtained from interviews with MSME owners. Based on the results of literacy that have been done, this study is different from previous studies. This research uses an approach through legal and sharia views. Given the Magetan Regency, especially in the village Banjarejo is a boarding school environment. The results of this study, the community, especially SMEs in Banjarejo Magetan do not know about the presence of SAK EMKM regulations as a guide in making MSME financial reports. There is a perception of community concerns about the use of SAK EMKM. Legal and sharia perceptions of the use of PSAK EMKM are not yet fully accepted. The community thinks that only large companies are effectively using SAK EMKM.
PENILAIAN KINERJA KOPERASI UNIT DESA (KUD) PENEBEL TABANAN DENGAN PENDEKATAN BALANCED SCORECARD I Gede Putu Banu Astawa; I Putu Julianto; Luh Gede Kusuma Dewi
Monex: Journal of Accounting Research Vol 9, No 1 (2020)
Publisher : Pusat Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Politeknik Harapan Bersama

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30591/monex.v9i1.1433

Abstract

 The study aimed to find out how the Penebel Tabanan Village Unit Cooperative Performance Assessment (KUD) with the Balanced Scorecard Approach. The purpose of this study is to determine the performance of Penebel Tabanan Village Unit Cooperatives (KUD) when measured using the Balanced Scorecard approach. This type of research is descriptive research. The data collection method used is the case study method at Penebel Tabanan Village Unit Cooperative (KUD). Data collection techniques are interviews or interviews, and documentation. The data analysis procedure used is calculating four perspectives on the Balanced Scorecard, namely: financial perspective, customer perspective, internal business process perspective and learning and growth perspective. Based on the results of the measurement of cooperative performance, it shows that from a financial perspective for 2015 to 2018 it is 37.9465. Assessment for the overall score on the customer's perspective from 2015 to 2018 is 18,508. For the perspective of internal business processes from 2015 to 2018, this can be seen from the increase or achievement of targets in the process of innovation, operations, and after-sales services that are met or achieved with the total score obtained is 10. And for learning and growth perspectives from from 2015 to 2018 cooperatives amounted to 16.07. So the overall results of the Penebel Tabanan Village Unit Cooperative (KUD) performance appraisal with a total score of performance appraisal is 82.5245, so that it has a good reputation for cooperative performance during the testing period. Keywords: Cooperative Performance, Balanced Scorecard, Village Unit Cooperative   (KUD).
ANALISIS SISTEM PENGENDALIAN INTERN DALAM PENGADAAN SARANA DAN PRASARANA: STUDI PADA SMKN 6 KOTA MALANG I Wayan Yeremia Natawibawa; I Made Oka Mulya; Pranoto Pranoto
Monex: Journal of Accounting Research Vol 9, No 1 (2020)
Publisher : Pusat Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Politeknik Harapan Bersama

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30591/monex.v9i1.1699

Abstract

semua organisasi termasuk organisasi pendidikan untuk melakukan pengarahan, pengawasan, dan pengukuran sumber daya yang dimilikinya. Pengendalian intern juga penting untuk menemukan dan mencegah adanya ketidaksesuaian prosedur dalam organisasi. Penelitian ini dilakukan di SMKN 6 Kota Malang oleh karena adanya kekosongan jabatan kepala sekolah di SMKN 6 Kota Malang. Kepala sekolah berperan sebagai otorisator dalam pengelolaan sumber daya lembaga sekolah. Alasan peneliti melakukan penelitian terhadap lembaga SMK adalah SMK memiliki kebutuhan sarana prasarana yang banyak ragamnya. Hal ini sesuai dengan Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 40 Tahun 2008 tentang Standar Sarana dan Prasarana Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan (SMK/MAK). Oleh karena itu, sistem pengendalian intern merupakan aspek penting dalam pengadaan sarana dan prasarana di SMK. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metode penelitian kualitatif studi kasus. Hasil penelitin ini menunjukkan bahwa sistem pengendalian intern dalam pengadaan sarana dan prasarana di SMKN 6 Kota Malang diwujudkan melalui kejelasan struktur organisasi, adanya otorisasi dan pencatatan transaksi, serta pelaksanaan pengadaan sarana dan prasarana yang sehat. Namun, adanya kesan kurangnya kerjasama yang solid di antara divisi dan kurangnya perhatian manajemen terhadap karir pegawai tidak tetap yang bekerja di bagian pengadaan sarana dan prasarana.Kata Kunci: sistem pengendalian intern; pengadaan; sarana prasarana THE ANALYSIS OF INTERNAL CONTROL SYSTEM IN PROCUREMENT OF STRUCTURE AND INFRASTRUCTURE: A CASE STUDY AT PUBLIC VOCATIONAL HIGH SCHOOL 6 OF MALANG CITYAbstractInternal control is needed by all organizations, including educational organizations, in order to direct, supervise, and measure resources that are available to use. Internal control is also important to find and prevent procedural incompatibility in organization. Research was conducted at Public Vocational High School 6 of Malang City because principal position of this school is vacant. Principal is the holder of authority in the management of school resources. Vocational High School is selected as research context because this school has variety of demands for structure and infrastructure. Minister of National Education has stipulated Decree Number 40 Year 2008 concerning the Standards of Structure and Infrastructure for General and Moslem Vocational High Schools. Therefore, internal control system is an important aspect for the procurement of structure and infrastructure in Vocational High School. Method of research is qualitative, and therefore, research is conducted through a case study. Result of research indicates that internal control system in procurement of structure and infrastructure at Public Vocational High School 6 of Malang City has been well implemented, and this good implementation involves some conditions, such as clear organizational structure, authorization and registration of transactions, and the healthy process in procurement of structure and infrastructure. However, there is no solid cooperation among the divisions at school and also there is less attention from school management to the career of non-official staffs who handle the procurement of structure and infrastructure.Keywords: internal control system; procurement; structure and infrastructure
ANALISIS FAKTOR-FAKTOR PENERIMAAN PENGGUNAAN FINANCIAL TECHNOLOGY PADA SISTEM PEMBAYARAN TRANSPORTASI ONLINE : THEORY OF PLANNED BEHAVIOR (TPB) Ananto Setiawan; Riztina Dwi Setyasih; Leica Jastien Hosana
Monex: Journal of Accounting Research Vol 9, No 1 (2020)
Publisher : Pusat Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Politeknik Harapan Bersama

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30591/monex.v9i1.1640

Abstract

Berdasarkan hasil studi Polling Indonesia yang bekerja sama dengan Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia (APJII), jumlah pengguna internet di Indonesia tumbuh 10,12 persen. Teknologi internet yang semakin berkembang di Indonesia bukan hanya digunakan pada usia muda tetapi usia dan dewasa pun memanfaatkan secara baik dan bijaksana. Salah satu pemanfaatan dalam teknologi internet ini adalah penyedia layanan transportasi berbasis online yaitu Go-Jek dan Grab. Go-Jek menyertakan fitur Go-Jek Credit yang merupakan dompet virtual guna mempermudah transaksi secara online. Fitur Go-jek Credit ini disebut Go-pay. Dan pada aplikasi Grab fitur pembayarannya vitualnya menggunakan OVO. Penulis termotivasi untuk melihat bagaimana minat masyarakat pada sistem pembayaran virtual tersebut. Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui apakah norma subjektif dan kontrol perilaku persepsian mempengaruhi minat perilaku untuk menggunakan teknologi pembayaran virtual Go-Pay dan OVO pada aplikasi Go-Jek dan Grab. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan menggunakan metode survey dengan instrumen kuesioner. Data kuesioner dianalsis dengan menggunakan SPSS 21. Hasil menunjukkan bahwa Norma subjektif dan kontrol perilaku persepsian berpengaruh positif terhadap minat perilaku menggunakan teknologi pembayaran virtual yaitu Go-Pay dan OVO pada aplikasi Go-jek dan Grab.
PERAN LEMBAGA KEUANGAN TERHADAP PERTUMBUHAN USAHA MIKRO KECIL DAN MENENGAH (Studi Kasus Di Kota Yogyakarta) Lila Retnani Utami; V. Wiratna Sujarweni
Monex: Journal of Accounting Research Vol 9, No 1 (2020)
Publisher : Pusat Penelitian dan Pengabdian Masyarakat Politeknik Harapan Bersama

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30591/monex.v9i1.1719

Abstract

The purpose of this study is to examine the role of financial institutions in the growth of small and medium-sized businesses in the city of Yogyakarta. UMKM has an important role in the economic growth of developing countries.This study looks at the role of financial institutions in terms of the simplicity of the criteria, the duration of the loan, the size of the loan, and the cost of the loan.The population of this research is the SMEs in Yogyakarta City, using incidental sampling. The data used is the data of the past 1 year. This research is a quantitative study using multiple regression analysis tools.The results obtained have a positive effect on Loan Size, Loan Costs, Loan Duration, Simplicity of criteria on MSME growth in Yogyakarta City.  

Page 1 of 2 | Total Record : 11