Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 4, No 8: AGUSTUS 2019

Literasi Saintifik Siswa SMA pada Hukum Archimedes

Anissa Rakhma Putri (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)
Lia Yuliati (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)
Arif Hidayat (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Aug 2019

Abstract

Abstract: This study aims to describe and describe students scientific literacy Archimedes law. This research was conducted at Ambulu Public High School with 34 students in the XI MIA 5 class. Data was collected through tests. The student scientific literacy test instrument in the Archimedes law uses three essay questions with Cronbach’s alpha reliability 0.548. Scientific literacy of students is at a nominal level, which means students mention scientific concepts and explain understanding but misconceptions. Scientific literacy of students because students can't be associated knowledge with the phenomenon and teacher not accustomed to using his knowledge on scientific phenomena so that the learning applied learning materials do not link with everyday life.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menggambarkan literasi saintifik siswa pada Hukum Archimedes. Penelitian ini dilakukan di SMAN Ambulu dengan subjek sebanyak 34 siswa pada kelas XI MIA 5. Pengumpulan data dilakukan melalui tes. Instrumen tes literasi saintifik siswa pada Hukum Archimedes menggunakan tiga soal esai dengan nilai reliabilitas Cronbach’s alpha 0,548. Literasi saintifik siswa berada pada level nominal yang berarti siswa menyebutkan konsep sains dan menjelaskan pemahaman tetapi miskonsepsi. Literasi saintifik siswa disebabkan karena siswa tidak dapat mengasosiasi pengetahuan dengan fenomena dan tidak terbiasa menggunakan pengetahuannya pada fenomena ilmiah sehingga pembelajaran yang diterapkan tidak menghubungkan materi pembelajaran dengan kehidupan sehari-hari.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...