Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 4, No 5: MEI 2019

Keefektifan Model Discovery Learning dengan Brainstorming terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik

Nurhasanah Nurhasanah (Pendidikan Biologi Universitas Negeri Yogyakarta)
Djukri Djukri (Pendidikan Biologi Universitas Negeri Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
30 May 2019

Abstract

Abstract: This reseach was aimed to determine the effectiveness of the Discovery Learning model with Brainstorming on students' critical thinking skills. This research is a quasi-experiment with a non-equivalent pretest-posttest control group design. Data analysis used t-test and continued with an analysis of the N-gain value. The results showed that there was a significant difference between the experiment class and the control class with a significance value of 0,001 ≤ 0,05. N-gain values in the experiment class and control class were 0.53 and 0.30, this means that the improvement of students' critical thinking skills in the experimental class is better than the control class.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan model Discovery Learning dengan Brainstorming terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik. Penelitian ini adalah penelitian quasi-eksperimen dengan desain non-equivalent pretest-posttest control group design. Analisis data menggunakan uji independent t-test dan dilanjutkan dengan analisis nilai N-gain. Hasil penelitian menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan antara kelas eksperimen dan kelas kontrol yaitu dengan nilai signifikansi 0,001 ≤ 0,05. Nilai N-gain pada kelas eksperimen dan kelas kontrol masing-masing 0,53 dan 0,30, ini berarti peningkatan kemampuan berpikir kritis peserta didik pada kelas eksperimen lebih baik dibandingkan dengan kelas kontrol.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...