Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 4, No 7: JULI 2019

Panduan Praktikum Biokimia II Berbasis Inkuiri Terbimbing dengan Pendekatan Kearifan Lokal

Oktri Anggo (Pendidikan Kimia Universitas Negeri Malang)
Endang Budiasih (Pendidikan Kimia Universitas Negeri Malang)
Siti Marfu’ah (Pendidikan Kimia Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Jul 2019

Abstract

Abstract: This research aims to develop biochemical practicum guidelines II and test the guidelines for small-scale practicum guides. This research was developed based on the Thiagarajan (4D) method. The practicum guide produced is a biochemistry practical guide II specifically for students, biochemical practicum guide II specifically for lecturers /assistants and multiple choice tests. The validation guide shows guidelines for biochemical practices specifically students have an average value of 88.89 with very feasible criteria and biochemical practicum guidance guide II specifically for lecturers / assistants has an average value of 91.11 with very feasible suggestions. The results of a small group biochemical practicum guide for students specifically had an average score of 85.94 with very decent criteria. This shows that the practicum guide for the results of the development is feasible to be used in biochemistry practicum II lectures.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan panduan praktikum biokimia II dan uji kelompok kecil panduan praktikum hasil pengembangan. Penelitian ini dikembangkan menurut metode Thiagarajan (4D). Panduan praktikum yang dihasilkan yaitu panduan praktikum biokimia II khusus mahasiswa, panduan praktikum biokimia II khusus dosen/asisten dan tes pilihan ganda. Hasil validasi ahli menunjukan bahwa panduan praktikum biokimia khusus mahasiswa memiliki rata-rata nilai 88,89 dengan kriteria sangat layak dan panduan panduan praktikum biokimia II khusus dosen/asisten memiliki rata-rata nilai 91,11 dengan kriteria sangat layak. Hasil uji coba kelompok kecil panduan praktikum biokimia II khusus mahasiswa memiliki rata-rata nilai 85,94 dengan kriteria sangat layak. Hal ini menunjukan bahwa panduan praktikum hasil pengembangan layak untuk digunakan pada perkuliahan praktikum biokimia II.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...